۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۵۶۶۹۲۸
آیت الله سبحانی در جلسه تفسیر قرآن:

ترس از قطع ارتباط با بیگانه به بهانه ایجاد مشکل اندیشه جاهلیت است

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر این که برخی نباید نجات کشور را در گرو ارتباط با بیگانگان و دشمنان بدانند، گفت: برخی نباید بگویند که اگر با فلان کشور قطع رابطه کنیم کشورما به مشکل برمی خورد چراکه این اندیشه جاهلیت است.
جلسه درس تفسیر حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی ازمراجع تقلید ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، در تفسیر آیات بیست و چهارم و بیست و پنجم سوره توبه اظهار داشت: در این آیه هشت علاقه بیان شده که مسلمان ها برای فرار از جهاد بهانه می‌ آوردند.

وی عنوان کرد: هنگامی که امیرمؤمنان آیات را در روز حج اکبر برای مردم خواندند و به مشرکان چهارماه مهلت داده شد، مسلمانان شروع به بهانه تراشی کردند که اگر مشرکان وارد مکه و مدینه نشوند بازارهای ما خراب می‌ شود چراکه وضعیت اقتصادی آن روز به دست آن این افراد بود.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که آیه بیست و چهارم در پاسخ به همین افراد بیان شده است، خاطرنشان کرد: در این آیه می‌ خوانیم: «بگو که اگر شما پدران و پسران و برادران و زنان و خویشاوندان خود و اموالی که جمع آورده‌اید و مال‌التجاره‌ای که از کسادی آن بیمناکید و منازلی را که به آن دل خوش داشته‌اید بیش از خدا و رسول و جهاد در راه او دوست می‌دارید منتظر باشید تا خدا امر خود را جاری سازد و خدا فسّاق و بدکاران را هدایت نخواهد کرد».

وی افزود: محبت به این موارد طبیعی است، حال سؤال می‌ شود که چطور خداوند از انسان خواسته که به این موارد محبت نورزد؟ جواب این است که درست است که انسان به خانواده و خانه و اموال خود به صورت طبیعی علاقه دارد و قرآن هم با امور طبیعی مبارزه نمی کند بلکه می‌ گوید این محبت نباید مانع از جهاد در راه خدا باشد به عبارت دیگر اگر امر دائر مدار جهاد و محبت باشد، جهاد مقدم است.

این مرجع تقلید یادآور شد: به همین جهت است که در این آیه از عبارت «احبّ» استفاده شده که افعل تفضیل است یعنی انسان به هر دوی دین و دنیا می‌ تواند محبت داشته باشد ولی انسان باید به جهاد در راه خدا محبت بیشتری داشته باشد.

وی با تأکید بر این که برخی «امر خدا» را در این آیه به معنای عذاب الهی گرفته اند، خاطرنشان کرد: این معنا به نظر درست نیست و مرحوم علامه طباطبایی(ره) در المیزان که کتاب قرن است نظر بهتری بیان کرده است؛ ایشان با توجه به آیات دیگر قرآن کریم از جمله آیه 54 سوره مائده بیان می‌ دارد: «منظور این است که اگر شما بهانه تراشی کنید در آینده قومی می‌ آیند که خدا آنها را دوست دارد و آنها نیزخدا را دوست دارند و در راه خدا جهاد می‌ کنند».

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برخی گفته اند که آیه 54 سوره مائده با توجه به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) مربوط به ایرانیان است، که به نظر درست است چراکه مردم فارس و ایرانیان همیشه با قلم و قدم خود در راه گسترش اسلام قدم برداشته اند و تلاش و مجاهدت های زیادی کرده اند.

وی بیان داشت: از این آیه دو بهره دیگر هم گرفته می‌ شود؛ نخست آن که نباید وابستگی به خانواده و اموال موجب تضعیف دین شود، به همین جهت برخی نباید بگویند که اگر با فلان کشور قطع رابطه کنیم کشورما به مشکل برمی خورد چراکه این اندیشه جاهلیت است که آن روز عده ای به امیرمؤمنان با قرائت آن آیات ایراد گرفتند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که حرف هایی که امروز از حلقوم برخی خارج می شود عینا در آن دوران از حلقوم افراد جاهل خارج می‌ شد، ابراز داشت: اگر ما کشوری مثل آمریکا که نه قولش قول است و نه سخنش سخن است قطع رابطه کنیم، هیچ مشکلی برای ما پیش نخواهد آمد، چراکه جوانانی داریم که می‌ توانند کشور را اداره کنند، بنابراین اگر بر تولید داخلی خودمان تکیه کنیم خداوند نیز با ما خواهد بود.

وی عنوان کرد: نتیجه دیگری که از این آیه گرفته می‌ شود این است که محبت به پیامبر گرامی اسلام(ص) از اصول اساسی اسلام است و دوستی با پیامبر به دو معنا است، اولا این که این محبت موجب می‌ شود که انسان در مقام عمل نیز از پیامبر پیروی کند و ثانیا صرف این محبت یک نوع کمال و ارزش محسوب می‌ شود، بنابراین حب النبی(ص) کمال است و هرآنچه مظهر حب النبی باشد هم کمال است.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که وهابیت در قضیه توسل اشتباه کرده اند، خاطرنشان کرد: بوسیدن در و دیوار مساجد یا حرم های اهل بیت(ع) یا برگزاری مجالس برای پیامبر و اهل بیت(ع) در واقع از مظاهر حب النبی(ص) و اهل بیت(ع) است، چراکه وابستگی به محبوب نیز برای انسان محبوب است./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات