۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۵۶۷۷۷۵
آیت الله سیدان:

همت عالی وسیله رسیدن به مراتب متعالی است

آیت الله سیدان بر ضرورت همت عالی در سبقت گرفتن در مسیر سعادت، زهد و ترک علقه های پوچ و زائل شدنی تأکید کرد.
آیت الله سیدجعفر سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان امروز و در ادامه سلسله جلسات مذهبی که در ماه رمضان در منزل وی برگزار می شود، علوّ و برتری در مسیر سعادت و سبقت گرفتن در زهد و ترک علقه های پوچ را با همت های عالیه ممکن دانست و گفت: بندگان خالص خداوند در عین زندگی معمولی، کار و کسب و تحصیل و استفاده از مادیات و امکانات، به هیچ کدام علقه و وابستگی ندارند.

وی با بیان این که همت عالی وسیله رسیدن به مراتب متعالی است، ابراز کرد: افرادی که با خداوند داد و ستد دارند، با پیروی از دستورات او به جایی رسیده اند که از چشمه های گوارای اطاعت و کمال بهره می برند.

استاد حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این که ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) از سه طریق نص و روایات پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، فضائل و کمالات و ادعای جانشینی همراه با کرامات قابل اثبات است، افزود: هر کس به دنبال حق و هدایت است باید از وجود امیرالمومنین (علیه السلام) که شهر علم و شهر هدایت است استفاده کند و تخلّف از این مسیر موجب هلاکت است.

آیت الله سیدان با اشاره به نقش مهم استفاده از بیانات معصومین (علیهم السلام) در طی کردن مسیر رشد و تعالی، گفت: باید خدا را به خاطر آشنایی با این خاندان شاکر باشیم و آن گونه که ایشان دوست دارند زندگی کنیم تا به سعادت برسیم.

وی در ادامه به تبیین روایتی از امیرالمومنین (علیه السلام) در مورد برخورد سه گانه انسان ها با مال دنیا و مظاهر دنیوی پرداخت و اظهار کرد: انسان ها را بر این اساس می توان به سه گروه زاهدان، صابران و راغبان تقسیم کرد و زاهدان افرادی هستند که به خاطر کسب مال دنیا خوشحال نمی شوند و از دست دادن مظاهر مادی نیز آن ها را ناراحت نمی کند.

استاد حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: البته اگر انسان زاهد با به دست آوردن مال دنیا خوشحال شود، منافاتی با این تعریف ندارد، چراکه امکانات بدست آمده را در مسیر حق و دین هزینه خواهد کرد.

آیت الله سیدان استمداد از خدا و خاندان عصمت (علیهم السلام) را در طی کردن مسیر رشد و تکامل ضروری دانست و گفت: در کنار این عوامل، یاد مرگ مولفه ای است که می تواند همه هواها و هوس ها را از بین ببرد و انسان را در جهت خوبی ها هدایت کند.

وی عنوان کرد: شخصی که به یاد مرگ است، همه کارهایش را انجام داده، زندگی و حساب و کتاب روشنی دارد و همیشه آماده رفتن است، بنابراین نسبت به تکالیف و وظایف خود بسیار جدی و فعال است.

استاد حوزه علمیه خراسان در توصیف انسان های «صابر» ابراز کرد: هوا و هوس در قلب این گروه از انسان ها از بین نرفته و آن ها از دنیا و مادیات دل نبریده اند، اما به خاطر سوءعاقبت و بدبختی های ناشی از پیروی از هواها و هوس ها، از آن ها رد می شوند.

آیت الله سیدان افزود: راغب به دنیا هیچ قید و بندی ندارد و به دنبال پول و دنیا است و در این مسیر حلال و حرام برای او فرقی ندارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایتی از امام علی (علیه السلام)، گفت: برای این که جامعه در مسیر صحیح حرکت کند باید عالمان به علم خود عمل کنند و ناطق باشند، انسان های پولدار مال خود را در جهت صحیح به کار گیرند و فقرا نیز به خاطر کسب مال معصیت نکنند.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که اگر سه گروه یاد شده به وظیفه خود عمل نکنند، جامعه به سمت کفر و شرک پیش خواهد رفت، اظهار کرد: در چنین حالتی مومن را از طریق دوست داشتن حق و اهل حق و تنفر از باطل و اهل باطل می توان شناخت./۸۶۱/پ203/ب1

ارسال نظرات