تفاوت تعصب و غیرت دینی
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی بخشی، از جمله مبلغان دینی جوان است که علاوه بر سخنرانی در هیأت های مذهبی به حضور در شبکه های نوین رسانه ای نیز اهتمام دارد. با این کارشناس دینی گفتگوی کوتاهی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید؛
تأثیرات هیأت های مذهبی
حجت الاسلام علی بخشی با اشاره به فواید برپایی مجالس اهل بیت(ع) و شرکت در این مجالس به خبرنگار مهر گفت: هیأتهای مذهبی اثر فوق العاده ای در دینداری افراد دارند که منحصر در بحث عاطفی انسان ها نیست. هیأت داری یعنی درست کردن تشکیلات و مدیریت کردن را می توانیم در همین هیئت ها یاد بگیریم. اینکه نیاز افراد چیست، توان افراد چیست و ارتباط میان رهبر و جامعه ر ا در همین مجالس میتوانیم یاد بگیریم.
وی با تأکید بر اینکه شرکت در مجالس اهل بیت اثر زیادی در ابعاد مختلف زندگی مردم دارد، گفت: مهم تر از همه این است که ما چطور آن را تبیین کنیم. به اعتقاد ما امام حسین(ع) فقط برای چند شب محرم و صفر و یک اربعین نیست. امام حسین(ع) فقط برای یک دهه نیست ما اعتقادمان این است که امام حسین(ع) فقط یک اسم قشنگ برای نام گذاری بچههایمان نیست. افق نگاه ما این است که امام حسین(ع) یک اتفاق بسیار عظیم و چلچراغ هدایتی است که در تمام ابعاد زندگی ما باید رونق پیدا کند. یعنی ما نه تنها در مجالس ذکر اهل بیت و امام حسین(ع) باید او را داشته باشیم بلکه در اندیشه و محافل علمی ما باید امام حسین(ع) حضور داشته باشد.
دیوارهای حرم امام حسین(ع) باید تا خانه ما بیاید
وی با بیان اینکه، باید به اینجا برسیم که نفس به نفس به امام حسین(ع) احتیاج داریم، اظهار کرد: ما باید بدانیم که تنها راه علاج، امام حسینی شدن است و فقط از این حسینی شدن است که ظهور امام عصر وجود می آید. دیوارهای حرم امام حسین باید تا خانه ما بیاید، یعنی من با زن و بچه ام آن طور حرف بزنم که امام حسین(ع) دوست دارد، در کاسبی ام آن جور باشم که امام حسین(ع) دوست دارد، در رفتارم با زیردستم و افرادی که به من رجوع می کنند آنی باشم که امام حسین(ع) دوست دارد، یعنی فرهنگ حسینی حکم می کند امام حسین را فقط در حسینیهها نبینیم این جریانی است که باید در تمام ابعاد زندگی ما وارد شود و ما از آن استفاده کنیم.
وی افزود: ما واقعا احتیاج داریم که دوباره کربلا را بخوانیم. احتیاج داریم یک سری از آموزه ها و روضه های مخفی را برای مردم تبیین کنیم و به آنها بگوییم که امام حسین(ع) برای همه ابعاد زندگی شما نسخه دارد و مردمی که همه با یک هدف زیر یک بیرق جمع می شوند، باید بدانند که قهرمان کشور از اینجا در می آید، کارآفرین و رتبه برتر کنکور باید از اینجا دربیاید. وقتی به شهدا نگاه کنیم، همه می گفتند «یا حسین» و «یا زهرا » ولی ما ندیدیم بگویند ای ایران ای مرز پر گوهر. این فرهنگ را می توانیم پخش و نشر کنیم. ورزشکاران امام حسین دارند، آدمهایی که در بدنشان تتو دارند، امام حسین دارند، امام حسین(ع) حتی برای کسی که خودفروشی می کند، هم هست.
انسانیت یعنی کسی که درد را می گیرد و شادی می دهد
این کارشناس دینی در ادامه با طرح این پرسش که انسانیت یعنی چه؟ اظهار داشت: گاه دردی را میبینی و به آن اعتنا نمیکنی. نمونه آن در عالم هست و حیوانات این گونه اند. وقتی کسی دردی در عالم دارد حیوانات دیگر به راحتی از کنار آن رد می شوند. حالت دوم، افرادی هستند که نه تنها اعتنا نمی کنند بلکه از رنج دیگران خوشحال هم می شوند. حال این نمونه در عالم حیوانات دارد؟ نه چون حیوانات هم این گونه نیستند. سومین دسته هم افرادی هستند که اعتنا می کنند ولی فقط ناراحت می شوند و اقدامی نمی کنند. حال انسان کیست؟ مکتب امام حسین(ع) می گوید: انسان یعنی اینکه هم اعتنا بکند یعنی بی تفاوت نباشد و هم اینکه ناراحت شود و شادی نکند و هم اینکه بگوید ناراحتی ات را به من بده و شادی من برای تو. امام حسین(ع) بالای سرعثمان بن الزید آمد و دید ناراحت است، بدهی او را پرداخت کرد، به این انسانیت می گویند.
امام حسین(ع) بالاترین سرمایه اش را صرف بالاترین درد کرد
حجت الاسلام بخشی افزود: قرآن کسی را انسان می داند که درد را می گیرد و شادی می دهد ولی ما معمولاً بالعکس هستیم و شریک شادی و دلیل غمیم. باید برعکس شود باید دلیل شادی و شریک غم باشیم. بالاترین رنج مردم گمراهی است، بالاترین گرفتاری و ظلمت و تاریکی، راه نابلد بودن است، بالاترین سرمایه هم جان انسان است، اهل و عیال آدم است. ما برای اینکه انسانیت یاد بگیریم همین کافی است که بدانیم امام حسین(ع)کسی است که بالاترین سرمایه اش را صرف بالاترین درد می کند.
همه مخاطبان ما در مسجد و هیأت نیستند
وی با اشاره به ضرورت حضور مبلغان دینی در فضاها و شبکه های جدید گفت: من ۱۵ ثانیه از ورزش کردن خود را در اینستاگرام می گذارم و به نظر می آید از ۱۵ ساعت منبر بیشتر اثر دارد، چون همه مخاطبان ما در مسجد و هیأت نیستند. ما برای ارتقای تفکر مردم باید کار کنیم و این را باید باور کنیم که مخاطبان ما همه پیاده روی اربعین نمی روند و امارات و ابوظبی و لب ساحل هم می روند. مخاطبان ما سگ هم دارند و پای صحبت ما هم می آیند.
مخاطب، تغییر کرده است
حجت الاسلام علی بخشی معتقد است: مخاطب، تغییر کرده است و حرف ها هم باید عوض شود. ایده ها باید عوض شود. بسیاری هستند که افکار مذهبی ندارند ولی انسانیت را بیشتر از من دنبال می کنند. باید دید چرا آنها از من جلوترند. خیلی از مخاطبان امروز ما که تغییر کرده اند، اهل مطالعه اند. ما برای هرنوع مخاطبی باید برنامه داشته باشیم. شاید ظاهر و قیافه خود را آراسته کنیم ولی گاهی تعصبات ما نمیگذارد که در ارتباط با مخاطب جدید موفق باشیم.
تفاوت تعصب و غیرت دینی
وی در ادامه به تفاوت تعصب و غیرت دینی اشاره کرد و گفت: باید فرق تعصب و غیرت دینی را به مردم بگوییم. اینها ۲ افق متعدد است. روش های غلطی که به صورت سنتی به ما رسیده و برخی اجبارهای تربیتی را باید از غیرت دینی جدا کرد. غیرت دینی یعنی در برابر اشتباه و انحراف سکوت نکن. اما غیرت و تعصب باید مجزا شوند از هم.
این مبلغ و کارشناس دینی گفت: ما باید تعصبات را کنار بگذاریم، چون مخاطب های ما عوض شده اند از آن طرف ما اباحهگری و جذب به هر قیمتی را هم قبول نداریم.
وی افزود: مردمی بودن به این معناست که حال مردم اگر بد است حال من هم بد باشد. اگر جمعی از مردم حالشان بد است و نگرانند ما هم باید نگران باشیم. اگر تیم ملی ایران دارد زحمت می کشد و همه خوشحالند ما هم باید خوشحال باشیم، این کار شکاف میان ما و مردم را از بین می برد. مردم اگر بفهمند کسی از جنس خودشان است قبولش می کنند.
وی با تأکید بر اینکه روحانیت باید پویا و گیرا باشد و افکار مردم جامعه برایش مهم باشد، تصریح کرد: ما ۴۵ دقیقه حرف می زنیم و یک عملکرد از آن در نمی آید، سریال میسازیم یک قاعده در زندگی به ما نمی دهد، کتاب می نویسیم یک خط زیستن نمیتوان از آن یاد گرفت. گاه برای کسانی حرف میزنی اما نمی دانی کسانی دیگر پای منبر نشسته اند. خروجی نداشتن واقعاً نگرانی دارد. ۱۰ شب شاید ما صحبت کنیم ولی زیستن یا نفس کشیدن را به ما یاد ندهند. اینها دینداری سلیقهای است و ای کاش ما در منبرها سلیقهمان را کنار بگذاریم.
حجت الاسلام بخشی در پایان گفت: دینداری سلیقه ای باعث میشود که ۱۲ هزار نفر غسل می کنند، در روز عاشورا برای کشتن امام حسین(ع) و تقرب به خدا. این دینداری سلیقهای است که شمر ۱۵ بار به مکه رفته و نماز شب هم می خوانده و امام حسین(ع) را می کشد. الان هم اگر من برای جذب مخاطب دین را سلیقه ای کنم، قاتل درست میکنم. ۲ فاز داریم یک عده دیندار داریم که فقط دین را در قرآن و مفاتیح می دانند، دین این شخص در یک جلد مفاتیح است و بیشتر از این بالا نمی آید. یک عده افراد را هم داریم که به رفتارهای اخلاقی و اجتماعی دین توجه دارند و اینها همه سلیقه ای است. دین سلیقه ای ایجاد کج فهمی می کند./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱
منبع: مهر