۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۵۷۳۰۸۰

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

مرمت بنای دو امام‌زاده در ورزقان، تشکیل دبیرخانه جام باشگاه های کتاب‌خوانی در تبریز، برگزاری جشنواره سراسری هنرهای تجسمی و تأسیس ۱۰ اقامتگاه بوم گردی در شهرستان مراغه از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذبایجان شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اصغر دشتبان، رئیس اداره میراث فرهنگی ورزقان از مرمت بنای دو امام زاده (ع) در روستای کرویق بخش مرکزی شهرستان خبر داد و اظهار داشت: بنای امام زادگان حلیمه خاتون و محمدبن محمد، باتوجه به ارزش معماری ای که داشته اند ، در سال 1386 به شماره 21090 و 21091  ثبت ملی شده اند.

وی افزود: در سال‌های گذشته قسمتی از بناها تخریب شده بودند که عملیات مرمت و بازسازی آنها شروع شده است. معماری این بنا مربوط به دوره های ایلخانی و صفوی بوده و  دارای بدنه سنگی، قاب بندی و دارای پوشش سقفی جناقی سنگی و گنبد سنگی است.

دشتبان گفت: مرمت و بازسازی بدنه سنگی، گنبد، مسقف نمودن ورودیه، محوطه سازی، عایق کاری، حصار کشی محوطه از جمله اقدامات در حال تکمیل این بناها می باشد. مردم منطقه اعتقادات قلبی و ارزش خاصی به این دو امامزادگان دارند و می‌تواند به عنوان مکان مذهبی و گردشگری مورد استقاده قرار گیرد.

دبیرخانه جام باشگاه های کتاب‌خوانی در تبریز تشکیل شد

وحید حسین زاده، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از تشکیل دبیرخانه جام باشگاه های کتاب‌خوانی برای فعال‌سازی محافل کتابخوانی کودک و نوجوان در تبریز خبر داد و گفت: اهمیت تشکیل این ستاد در راستای هم افزایی برای پیشبرد اهداف عالی تربیت نسلی نو با دغدغه کتاب و کتابخوانی است.

وی با اشاره به اهداف و چشم اندازهای شیوه نامه و نیز موفقیت های دو سال گذشته در هدایت این طرح و استقبال صورت گرفته از طرف جامعه هدف، اظهار داشت: اعضای دبیرخانه اسامی مربیان و علاقمندان برای شرکت در دوره های کارگاهی و تشکیل گروه های کتابخوانی در سطح شهر را اعلام کنند.

حسین‌زاده گفت: به منظور توسعه فرهنگی و ترویج کتابخوانی، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی با همکاری ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور، جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان را برگزار می‌کند.

وی افزود: این جام با مشارکت نهادهای غیردولتی و دستگاه های اجرایی و عمومی استان ها و شهرستان‌ها، در شهرها و روستاهای متقاضی شرکت در جام برگزار می‌شود.

جشنواره سراسری هنرهای تجسمی در تبریز برگزار می شود

علی محرمی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: تبریز میزبان هنرمندان جوان در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی است، در این جشنواره ١٢٠ هنرمند جوان و همچنین ٥٠ نفر از استادان برجسته‌ کشوری در رشته‌های تصویرسازی، حجم، خوشنویسی(نستعلیق)، طراحی، عکاسی، کاریکاتور (کارتون)، نقاشی، نگارگری و (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب) به مدت پنج روز از 26 تا 30 مرداد در تبریز حضور می یابند.

وی همچنین از برگزاری آیین تجلیل از ٦ استاد پیشکسوت هنرهای تجسمی استان همزمان با جشنواره یاد شده خبر داد و گفت: هنر همواره نقش برجسته ای در شکل گیری حیات مدنی بشر داشته و این تاثیر نیز روز به روز پررنگ تر شده است.

مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها، به منظور رقابت در عرصه خلاقیت های هنری و ارتقای سطح تخصصی هنرجویان، بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان را از تاریخ ۲۶ تا ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۷ در تبریز، برگزار می کند.

شناسایی، تربیت و معرفی جوانان متعهد با توجه به مؤلفه شایستگی و ارتباط هنری هنرمندان جوان سراسر کشور، با حضور استادان با سابقه دانشگاهی و هنرمندان سرشناس، در رشته های مختلف هنرهای تجسمی از مهم ترین اهداف این جشنواره است.

10 اقامتگاه بوم گردی در شهرستان مراغه تاسیس می شود

یعقوب طالبی، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مراغه از صدور موافقت اولیه راه اندازی 10 اقامتگاه بوم گردی در این شهرستان خبر داد و افزود: راه‌اندازی اقامتگاه‌ های بوم‌ گردی با هدف تقویت زیرساخت‌ های اقامتی و پذیرایی، ایجاد اشتغالزایی در روستاها، احیاء فرهنگ، آداب و رسوم بومی، رونق اقتصادی جوامع محلی و آشنایی گردشگران با جاذبه‌ های تاریخی و طبیعی کمتر شناخته شده در مناطق روستایی همواره از اولویت‌ های این اداره به شمار می‌رود.

وی گفت: در این راستا 10 موافقت اصولی اولیه جهت راه اندازی اقامتگاه بوم‌گردی در مناطق روستایی شهرستان مراغه صادر شد که این تعداد اقامتگاه در روستاهای هدف گردشگری چکان، خانقاه، کرده ده، ورجوی، نوا و گویجه قلعه واقع شده اند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه خاطرنشان کرد: پروانه بهره برداری صادر شده موقت و دارای اعتبار شش ماهه می باشد که پس از رفع ایرادات اولیه و اصلاح آن مطابق با استانداردهای تعیین شده از سوی متقاضیان، قطعیت یافته و تمدید خواهد شد.

طالبی با بیان اینکه اقامتگاه‌های بوم گردی مبلغ فرهنگ و سنن یک منطقه است و پایداری افراد منطقه در حفظ این اصل، بسیار ضروری است، گفت: با تقویت ظرفیت‌های بوم گردی روستاها و همچنین ایجاد اشتغال برای جوانان می‌توان هم حوزه گردشگری روستایی را پایدار ساخت و هم سبب جلوگیری از مهاجرت از روستاها شد./935/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات