۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۵۷۴۳۳۴
سخنگوی قوه قضاییه:

قاطعانه با مفسدان و اخلالگران اقتصادی برخورد می کنیم

معاون اول دستگاه قضا با اشاره به نامه رییس قوه قضاییه به رهبر انقلاب، گفت: استجازه‌ای که از رهبر انقلاب گرفته شد به دلیل اصلاح قوانین و سرعت بخشیدن رسیدگی به پرونده های اقتصادی است.
محسنی اژه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول دستگاه قضا در یکصد و بیست نهمین نشست خبری خود که بعد از ظهر امروز یکشنبه 21 مردادماه برگزار شد، شهادت حضرت جواد الائمه را تسلیت و روز خبرنگار را به اصحاب رسانه تبریک گفت.

وی در ادامه سخنان خود جنایت عربستان سعودی در کشتار کودکان مظلوم و مردم بیگناه یمن را محکوم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه، گفت: دشمن به ویژه شیطان بزرگ آمریکا همچنان فشار بر مردم را هدف گرفته و تلاش می کند اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده و مردم را دچار مشکل کنند. آنها در کنار اقدامات خود کارهای تبلیغاتی انجام می دهند و با انتشار دروغ در جامعه روحیه مردم را تضعیف می کنند. در این میان ضد انقلاب خارج نشین نیز هم سوی دشمن نسبت به عملیات ایذایی و شایعه پراکنی به آنان کمک می کند.

وی افزود: عده ای از افراد سود جو با گران فروشی و قاچاق و احتکار آب به آسیاب دشمن می ریزند، به جای اینکه کمک کنند این موارد زودتر به دست مردم برسد فشار را بر مردم می افزایند. برای مقابله و مبارزه با این مفسدان و سودجویان در قوه قضاییه چند بازپرس ویژه اختصاص یافت و دادستان وظیفه دارد به طور خاص به این بازپرسان کمک کنند، معاون اول قوه نیز ناظر این اقدام است. پرونده هایی که مرتبط با این موضوع هست که حسب موضوع به تهران ارجاع داده و رسیدگی می شود.

معاون اول دستگاه قضا، اظهار داشت: 67 نفر از این افراد متهم دستگیر و بازداشت هستند و برخی با قرار تامین آزاد شدند و برخی از افراد صاحب مسؤولیت ممنوع الخروج شدند و برای 25 نفر کیفر خواست صادر شده است. در این مدت یک انتظار به حق از سوی عموم مردم و نخبگان وجود دارد که قوه قضاییه باید این گونه پرونده ها را سریع رسیدگی کند.

وی ادامه داد: ناگزیر بودیم برای رسیدگی با سرعت و دقت که مورد تاکید قوه قضاییه و مردم نیز هست یک استجازه ای از رهبری داشته باشیم. محدودیت های قانونی در این زمنیه وجود داشت که اگر از راه مجلس می خواستیم کار را پیش ببریم مدت زمان طولانی به طول می انجامید که براین اساس از مقام معظم رهبری اجازه انجام این کار را گرفتیم.

حجت الاسلام اژه ای، گفت: شش شعبه دادگاه با 3 قاضی که دارای حداقل 20 سال سابقه قضایی هستند برای این موضوع تشکیل می شود که در صورت لزوم این تعداد افزایش خواهد یافت.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه قاطعیت و تناسب حکم های صادر شده از سوی دستگاه قضا برای مجرمان چگونه برای مردم قابل درک و قبول خواهد بود، گفت: استجازه ای که از رهبری گرفته شد در این راستا بود، طبق قانون دادگاه هایی که علنی برگزار می شوند حق انتشار ندارند و با این اجازه موضوع حل شده و قابل انتشار با نام افراد خواهد بود. قوه قضاییه براساس قانون عمل خواهد کرد. 

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه وزیر کار در مجلس شورای اسلامی سخنانی بیان داشت، آیا مدعی العموم در این رابطه وارد شده است یا خیر، گفت: قانون ماده 606 تعزیرات می گوید افرادی که مشمول ماده 598 و 599 و 603  این قانون شوند یعنی چنانچه از نوعی فساد اطلاع داشته باشند موظف هستند این اطلاعات را به مراجع ذیصلاح دهند و اگر این افراد این اطلاع را ندادند محکوم به 6 ماه حبس و انفصال از شش تا دوسال می شوند.

وی افزود: براساس قانون افرادی که از فساد اطلاع دارند باید این اطلاعات به مراکز مربوطه اطلاع دهند که اگر این چنین نکردند آنان مجازات خواهند شد. از دادستان خواسته شده از افرادی که ادعایی در رابطه با دیگران دارند سوال شود و مدارکشان دریافت شود. همچنین اگر ادعایی داشته باشند و نتوانند ادعای خود را ثابت کنند تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. براساس قانون هیاتی در مجلس وجود دارد که در رابطه با اظهارت نمایندگان وارد عمل شده و اگر خلافی صورت گیرد پرونده به قوه قضاییه برای رسیدگی ارسال می شود.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرگاران مبنی بر اینکه هفته گذشته معاون بانک مرکزی دستگیری شده است آیا دیگر افراد از جمله رییس سابق بانک مرکزی دستگیر و احضار شده اند یا خیر، گفت: هنوز در این رابطه اشخاص دیگری دستگیر نشده اند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرگاران مبنی بر اینکه اخیرا آقای احمدی نژاد در فیلمی از آقای روحانی درخواست کناره گیری کرده است آیا این اقدام مجرمانه است یا خیر، گفت: در گذشته پرونده ای علیه او تشکیل شده است البته نمی توان زمانی را برای پایان رسیدگی اعلام کرد. و اگر مثلا کسی بگوید باید کناره گیری کنید خوب در پاسخ می گویند کناره گیری نمی کنم.
معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه  حجت الاسلام سعید لواسانی امام جمعه لواسان بیان داشت که قوه قضاییه و روحانیان نمره قابل قبولی نمی گیرند، نظر شما در رابطه با شعارهایی که علیه قوه قضاییه  بیان می شود چیست، گفت: اینکه می گویند فلان نهاد نمره نگرفته، خوب باید ببینیم کجا این ارزیابی را انجام می دهد.
وی ادامه داد: امر قضا یک کار سخت است، افرادی که در محاکم قرار می گیرند یا محکوم می شوند یا حاکم. به طور مثال فردی که به نفعش رای صادر می شود نیز ممکن است از رای به طور کامل راضی نباشد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه یکماه از صدور کیفر خواست از پرونده آقای مشایی می گذرد و زمان رسیدگی به این پرونده چه زمانی است، گفت: هنوز وقت دادگاه تعیین نشده است و امیدواریم دادگاه به زودی تشکیل شود زیراکه مشکلاتی وجود داشت که رفع شد.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه خبری که  9 میلیادر دلاری که گم شده است درست است یا خیر، گفت: آیا یوسفیان ملا که از نمایندگان مجلس است از سوی دادستان احضار شد تا اسناد خود را اعلام کنند که وی اظهار کرده بنده اینگونه که می گویند در رسانه ها اعلام نکردم و سوال کردم که مابقی پولی که برای واردات اختصاص یافته در کجا مصرف شده است. البته تخلف صورت گرفته است که مبلغ به این میزان نمی باشد. 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به اینکه اقدامات قوه قضاییه علیه احتکار کنندگان کالا چیست، گفت: قوه قضاییه اعلام کرده که همه دادستان ها به تعزیرات حکومتی کمک کنند تا از احتکار کالا جلوگیری شود. امیدواریم با کمک تعزیرات و کمک قوه قضاییه این کار ادامه یابد.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه قوه قضاییه برای مقابله با مفاسد اقتصادی فقط خواستار مجازات مجرمان است یا اقدام پیشگیرانه ای را مدنظر دارد، گفت: باید اقدامات پیشگیرانه ای در این زمینه صورت گیرد، قوه قضاییه به دنبال همکاری با دو قوه دیگر است و آسیب شناسی یکی از اقداماتی است که در این زمینه در حال رسیدگی است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه راهکار قوه قضاییه برای سرعت بخشیدن به صدور حکم در دادگاه ها  چیست، گفت: قوه قضاییه نسبت یه دیگر نهاد ها کار بیشتری دارد، زیرساخت ها برای الکترونیکی شدن به طور کامل فراهم نبوده و نیروهای قوه قضاییه به طور کامل آموزش ندیده  و همچنین همه مردم نیز نمی توانند در این زمینه به خوبی عمل کنند ولی امیدوارم این روند بهبود یابد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در شهرهای مختلف مردم اعتراضاتی را بیان داشتند و افرادی کشته یا آسیب دیده اند، در این رابطه توضیح بفرمایید، گفت: مردمی که اگر اعتراض معیشتی داشته باشند به اموال و پلیس آسیب نمی زنند و این اقدامات از سوی دشمنان برنامه ریزی شده است. 
وی افزود: دشمن در این رابطه بسیار جدی وارد عمل شده ولی مردم نگذاشتند دشمن به طور کامل به مقاصد خود برسند، تعداد بازداشتی هایی که به زندان رفته باشند بسیار کم هستند، این افراد رهبر اجتماعات و اشخاصی هستند که به اموال عمومی آسیب زده اند. مردم دقت کنند که فریب دشمنان را نخورند که دستگاه های امنیتی به طور قاطع با این اقدامات مقابله خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در ازادشهر دو برادر با ثبت یک شرکت برای ثبت نام خودرو کار را پیش می برند و کلاهبرداری از سوی آنان صورت می گیرد، با توجه به اینکه این دو شخص دوسال است که در زندان هستند مطالبات مردم هنوز دریافت نشده، در این رابطه توضیح بفرمایید، گفت: ممکن است اموال مصادره شده جوابگوی مطالبات مردم نباشد. همچنین ممکن است اموال مصادره شده از سوی مجرمان به فروش نرسد و مشکلاتی از این دست پیش می آید.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه مگر قوانین برای رسیدگی به پرونده ها کافی نیست که رییس قوه قضاییه از رهبری اجازه اقداماتی را خواستند، گفت: حتما قوانین برای رسیدگی به این نوع پرونده ها کافی نیست و باید توجه شود که این اقدام زمان زیادی را طلب می کند و قوه قضاییه برای کوتاه کردن زمان این درخواست را از مقام معظم رهبری داشتند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرگاران مبنی بر اینکه آیا رییس حراست جدید بانک مرکزی احضار و دستگیر شده است، گفت: بله این شخص احضار شده و اینکه در بازداشت است یا خیر اطلاعی ندارم.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین اقدامات قوه قضاییه برای معرفی قضات متخلف چیست، گفت: پس از صدور حکم قطعی اسامی قضات متخلف حتما اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برنامه قوه قضاییه برای ممنوع الخروج کردن افرادی که استعفا داده اند و جرمی را انجام داده باشند، چیست، گفت: برخی که پرونده کیفری برایشان صادر شده است ممنوع الخروج می شوند و همچنین اگر برخی گزارشات علیه برخی مدیران دریافت شود آنان ممنون الخروح می شوند.

معاون اول قوه قضاییه در در پاسخ به سوال یکی از خبرگاران مبنی بر اینکه وثیقه آقای خسروتاج چقدر است و آیا اقای آذر مهر بازداشت هستند و پرونده های خودرو در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: شخص اول بازداشت نشده و از وی تحقیق شده است. نفر دوم بازداشت بود و الان آزاد شده است و پرونده های دیگر در حال رسیدگی هستند و برخی از پرونده ها که از دیگر شهرها به تهران می آیند در حال رسیدگی می باشند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا خبر کشف انبار دارو که متعلق به دختر آقای نعمت زاده است صحت دارد یا خیر، گفت: خبر را شنیدم ولی از صحت آن هنوز خبری ندارم.

معاون اول قوه قضاییه در در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه براساس قانون شرکت های همچون پتروشیمی ها باید ارز خود را وارد کشور کنند، درصورتی که براساس نظر کارشناسان این کار صورت نمی گیرد، آیا قوه قضاییه در این زمینه اقدامی انجام می دهد، گفت: قوه قضاییه در ابتدا آمار را نمی گیرد ولی اگر سازمان بازرسی کل کشور وارد عمل شود و گزارشی را به قوه قضاییه بدهد حتما دستگاه قضا وارد عمل می شود. به هر طریق اگر به دادستان گزارشاتی در این زمینه داده شود دادستان می تواند وارد عمل شود./811/پ۲۰۳/ق

ارسال نظرات