۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۵۷۶۶۰۰
آیت الله اعرافی:

برنامه حوزه برای ساماندهی، عرضه و توسعه فقه معاصر است

آیت الله اعرافی با بیان این که در توسعه مرزهای علوم انسانی به ویژه فقه حوزه علمیه قم، پیشتاز است، گفت: امروز مدیریت حوزه در بخش فقه معاصر و همچنین سامان دهی، عرضه و توسعه آن برنامه های مناسبی را در دستور کار خود قرار داده است.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه مازندران که به میزبانی مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل برگزار شد، گفت: حضرت آیت الله جوادی آملی نماد استادی است که هر سخن و حرف ایشان راهگشا بوده و از نگاه جامعه ایشان به اندیشه عقلانی و متعالی انسان بهره می بردیم.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید براین که نهج البلاغه باید راهگشای طلاب باشد، افزود: طلاب باید در کنار تحصیل و انس با قرآن و معارف اهل بیت(ع) رهنمودهای حضرت امیر در نهج البلاغه را سرلوحه کار قرار دهند.

آیت الله اعرافی همچنین از اسلام به عنوان دین عقلانی یاد کرد و بیان داشت: آغاز قیام، قیام علم صحیح و مبارزه با هواهای درون و مقاومت در برابر موج های شکننده بر مبنای عقلانیت و آموزه های وحیانی است.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه سخنان خود با اشاره به این که امروز نظام سلطه در برابر جبهه مقاومت قرار دارد، خاطرنشان کرد: حتی در زمینه فلسطین هم موضع ما انتخابات بین همه فلسطینی ها است.

وی بر ضرورت حفظ هویت حوزه های تأکید کرد و با بیان این که نباید تعصب بی جا داشته باشیم و نقد را نفی کنیم، تصریح کرد: حوزه از یک هویت تاریخی برخوردار است، یک پایگاه بزرگ علمی معرفتی و حیات بخش که در مقاطع مختلف جامعه بشری را در مسیر هدایت قرار داده است.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که کالای معرفت حوزه ای را با هیچ چیزی مبادله نکنیم، خاطرنشان کرد: احساس هویت حوزه ای داشته باشیم و اگر اشکالی در حوزه است باید رفع شود، اما ذات حوزه ذات درخشانی است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که حوزه نیاز به تفکر عقلی دارد، تصریح کرد: ما برای فقه نهایت جایگاه را قائل هستیم اما تفکر عقلی و فلسفی باید مورد هدایت باشد.

وی همچنین بر ضرورت تقویت و عمق بخشی به بنیه علمی حوزه با بهره گیری از تفکر تأکید کرد.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که در همه حوزه های جهان اسلام باید هزاران متفکر و فیلسوف داشته باشیم، تصریح کرد: این استعداد امروز در میان طلاب حوزه های علمیه وجود دارد و قابل دست یافتن است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که در توسعه مرزهای علوم انسانی به ویژه فقه حوزه علمیه قم پیشتاز است، بیان داشت: امروز مدیریت حوزه در بخش فقه معاصر و همچنین سامان دهی، عرضه و توسعه آن برنامه های مناسبی را در دستور کار خود قرار داده که در سال تحصیلی جدید نیز برخی از این اقدامات جدید صورت خواهد گرفت./۹۵۰/پ203/ب1

ارسال نظرات