گوشه چشم مجلس به معلمان
به گزارش خبرگزاری رسا، در شرایطی كه برخی از دولتمردان و نمایندگان، دغدغه تصویب راه حلهای پیشنهادی اروپا نظیر CFT» » بی تابشان كرده است و حتی كسانی وقیحانه اظهار داشته اند كه اگر این لایحه تصویب نشود خطر سقوط، اركان نظام اسلامی را تهدید می كند! در این شرایط تعدادی از نمایندگان مجلس كه نگران حل مشكلات مردم و در پی راهكارهای داخلی هستند؛ چند ماهی است كه منادی صدای معلمان در خانه ملت شدهاند و با ارائه بستهای پیشنهادی و امیدواركننده، تلاش می كنند تا گرهی از كار فرهنگیان بگشایند و تحولی در معیشت معلم و رفع محدودیت های مالی آموزش و پرورش پدید آورند.
در این اوضاع كه بارقه های امیدی در دل فرهنگیان پدید آمده است میتوان تشخیص داد كه دلسوزان واقعی معلم و عرصه تعلیم و تربیت چه كسانی هستند و نیز نسبت به برخی غفلت ها و عدم بهرهگیری از فرصت پیش آمده هشدار داد.
البته سیاسیون خائن و گروهكهای مزدور كه در دامان دشمن پناه گرفته اند، همچنان معلمان را تحریك به اعتصاب می كنند تا به بهای هتك منزلت اجتماعی والای معلم و به كوچه و خیابان كشانیدن او بتوانند جیره و مواجبی بیشتر از اربابان خود بگیرند و از چهل سال هوشیاری و مقاومت جامعه معلمان در برابر این تحریكات درس نگرفته اند.
از سوی دیگر برخی گروههای سیاسی فرصت طلب نیز كه همواره مشكلات صنفی و معیشتی معلمان را دستاویز تبلیغات خود قرار می دهند و خود را داعیهدار دفاع از حقوق معلم قلمداد می نمایند...
بدون آنكه راه حلی ارائه نمایند و گویی در حقیقت نان خویش را در دعوا می جویند نه رفع مشكلات معلم، و هدفشان جهتدادن اعتراضات معیشتی معلم در جهت اغراض سیاسی گروه خودشان است، این گروهها نیز به جای آنكه از این اقدام نمایندگان انقلابی مجلس، استقبال و اعلام آمادگی همكاری نمایند یا سكوت را پیشه خود ساخته اند یا با دمیدن روح یاس و نومیدی این طرحها را بی فایده اعلام می كنند یا به موضوعات حاشیه ای و بی فایده می پردازند.
در این شرایط از وزارت آموزش و پرورش كه مسئولیت سنگینی در زمینه تامین بودجه مورد نیاز و رفع تنگناهای معلمان دارد انتظار می رفت كه حضوری فعال در دفاع از این اقدام داشته باشد اما همانند سكوت سال گذشته در ایام بودجه، این بار هم صدای حمایتش به گوش نرسید چه بسا اشتغال به انتصابهای سیاسی، فرصت چندانی برای استقبال از این طرح باقی نگذاشته است و شگفتا كه معاونت مدیریت و توسعه این وزارتخانه با این طرح مخالفت هم كرده است، دولت هم اگر زورش به وزارت بهداشت و درمان نمی رسد، اما با این طرح كه می توانست مخالفت كند، ولی سرانجام علی رغم مخالفت دولت و كمیسیون برنامه و بودجه مجلس، كلیات طرح (تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی آموزش و پرورش) در اردیبهشت 1397 به تصویب رسید.
در ماده یك این طرح كه هفته گذشته به تصویب رسید تخصیص یك درصد از درآمد شركتها، بانكها و موسسات انتفاعی دولتی به وزارت آموزش و پرورش مورد موافقت قرار گرفته است تا در جهت عدالت آموزشی، بهبود معیشت فرهنگیان، پرداخت مطالبات فرهنگیان و تامین سرانه آموزش و پرورش صرف گردد و خزانه داری كل كشور موظف است ماهانه یك دوازدهم یك درصد درآمد سال قبل را به وزارت آموزش و پرورش پرداخت كند.
در ماده دیگر این طرح پیشنهاد سروسامان دادن به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح شده است كه هدف آن كوتاه كردن دست چپاولگران اندوخته معلمان از این صندوق و فراهم ساختن ساز و كاری برای نقش آفرینی و حضور و نظارت كامل معلمان بر مایملك خویش است و در مواد دیگر نیز راهكارهای مثبتی پیش بینی شده است.
به هر حال پس از سالها غفلت برخی دولتمردان و نمایندگان از نقش تعیین كننده معلم در حفظ دستاوردها و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی، اینك به همت تعدادی از نمایندگان انقلابی و معلم باور، گام امیدواركننده ای برداشته شده تا با كاهش دغدغه های معیشتی معلم، در عمل ثابت شود كه نظام اسلامی همچنان كه در رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری متبلور است، باور دارد كه معلم تأثیرگذارترین عامل جامعه و تولید كننده سرمایه اجتماعی است و هر كس دغدغه آینده نظام اسلامی و فرزندان این مرز و بوم را دارد موظف است كه در عمل برای رفع دغدغه های معلم همت گمارد و معلمان ضمن تشكر از این اقدام نمایندگان انقلابی خود، انتظار دارند مجلس شورای اسلامی به دیگر مواد این طرح نیز رأی مثبت بدهند.
همچنین رسانه ها به خصوص رسانه ملی كه غالباً در زمینه مشكلات فرهنگیان دغدغه دارند، اهمیت این طرح را در كاهش مشكلات معلمان، آنچنان كه باید درك نكرده اند لذا امید است این غفلت را جبران كنند و با تبیین اهداف و محتوای طرح، از طرفی زمینه تصویب آن را تسهیل نمایند و از طرف دیگر موجب تقویت روحیه و انگیزه معلمان والا مقام شوند./۹۶۹//۱۰۲/خ
منبع: رسالت