امام جمعه موقت كاشان:
ایمان بدون صبر فنا شدنی است
امام جمعه موقت كاشان گفت: نسبت صبر به ایمان مانند نسبت سر به بدن است و همانگونه که بدن بدون سر معنا ندارد ایمان بدون صبر نیز ایمان نیست و فنا شدنی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شبها در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد آیت الله رضوی کاشانی برگزار میشود در ادامه تفسیر آیه ۲۳ سوره رعد، گفت: خداوند میفرماید، ‹‹یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلِّ بابٍ›› انسانهای اولوالالباب در قیامت وقتی وارد بهشت میشوند فرشتگان برای عرض تبریک یر آنها وارد میشوند.
وی افزود: فرشتگان به اولوالالباب در آیه ۲۴ سوره رعد به دلیل صبری که در دنیا دشتند در یک جمله، ‹‹سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ›› تبریک و تهنیت و درودمی فرستند.
حجت الاسلام اسلامی تبار مطالب پرمحتوا، نغز، عمیق و جملات کوتاه را یکی از ویژگیهای قرآن را دانست و گفت: این از فصاحت و بلاغت قرآن است که مفاهیمی بلند با جملهای کوتاه دارد.
وی درود ملائکه به اولوالالباب را نمونهای از فصاحت و بلاغت قرآن دانست و گفت: سلام و تهنیت و احترام با واژه سلام از زمان انبیا است و از زمان پیامبر اکرم (ص) نیست و سلام تهمنیت خداوند به همه انبیا است.
حجت الاسلام اسلامی تبار ادامه داد: سلام از نامهای خداوند است، ‹‹هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ›› چندین آیه در سوره حشر از آیات نغز توحیدی است که در این آیات خداوند صفات خود را بیان میکند.
وی سلام را تبریک خداوند بر بهشتیان دانست و گفت: خداوند میفرماید، ‹‹سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبّ رَحِیم›› خداوند گاهی سلام خود را از طریق فرشتگان به بهشتیان ابلاغ میکند و گاهی هم مستقیما با ایجاد صدا به بهشتیان سلام میکند، اما زمانی که پیامبر اکرم به معراج رفت خداوند مستقیما با صوت و صدای امیرمومنان با پیامبر صحبت کرد.
امام جمعه موقت کاشان سلام را کلام بین المللی همه مسلمانان دانست و افزود: سلام علیکم نخستین کلام هر انسان مومني هنگام وارد شدن به دیگران است و انسان مومن بعد از مرگ و هنگام ورود به برزخ فرشتگان جلو آمده و به او سلام میدهند.
وی ادامه داد: سلام تنها به انسان اختصاص ندارد بلکه سلام برای زنده و مرده است و هنگام ورود به آرامستان به اهل قبور نیز سلام داده و آنها پاسخ میدهند، اما جواب سلام آنها نمیتوانیم بشنویم.
حجت الاسلام اسلامی تبار سلام را دارای پیام دانست و افزود: پیام سلام خداوند، تهنیت و تبریک و یک نوع احترام است، از این رو جبرئیل هرگاه بر پیامبراکرم (ص) نازل میشد حامل سلام خداوند برای حضرت خدیجه بود که این نشان از مقام و جایگاه ویژه حضرت خدیجه است.
وی افزود: در نماز به همه بندگان صالح خداوند به دور از رنگ و نژاد و ملیت سلام میدهیم که این یک نوع احترام بسیار والا به همه بندگان صالح خداوند است، بنابراین انسان با یک سلام و علیک تمام امتیازات کذایی و مرزهای دروغین را کنار گذاشته و با همه انسانهای مومن در تاریخ ارتباط برقرار میکند.
امام جمعه موقت کاشان گفت: سلام و علیک به معنی عرض ادب و احترام و آرزوی سلامتی برای دیگران است و در واقع سلام دهنده اعلام میکند طرف مقابل از سوی او در امنیت و سلامت کامل قرار دارد.
حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه سلام یک واژه کوتاه، اما پر محتوا و پر معنا است، ابراز کرد: خداوند برای انسانهای اولوالالباب ۸ ویژگی، صبر، انفاق، نماز، رعایت عهد و میثاق الهی، خوف از خدا و صبر را بیان کرده است، ملائکه از بین این ۸ ویژگی انسانهای اولوالالباب ‹‹سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ›› صبر را انتخاب میکند.
امام جمعه موقت کاشان با اشاره به اینکه کسب درجات بهشت و نزول رحمت خدا و داشتن استحقاق رحمت الهی در گرو داشتن صبر است، گفت: نسبت صبر به ایمان مانند نسبت سر به بدن است و همانگونه که بدن بدون سر معنا ندارد ایمان بدون صبر نیز ایمان نیست و فنا شدنی است./۱۳۰۷/پ310/ب1
وی افزود: فرشتگان به اولوالالباب در آیه ۲۴ سوره رعد به دلیل صبری که در دنیا دشتند در یک جمله، ‹‹سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ›› تبریک و تهنیت و درودمی فرستند.
حجت الاسلام اسلامی تبار مطالب پرمحتوا، نغز، عمیق و جملات کوتاه را یکی از ویژگیهای قرآن را دانست و گفت: این از فصاحت و بلاغت قرآن است که مفاهیمی بلند با جملهای کوتاه دارد.
وی درود ملائکه به اولوالالباب را نمونهای از فصاحت و بلاغت قرآن دانست و گفت: سلام و تهنیت و احترام با واژه سلام از زمان انبیا است و از زمان پیامبر اکرم (ص) نیست و سلام تهمنیت خداوند به همه انبیا است.
حجت الاسلام اسلامی تبار ادامه داد: سلام از نامهای خداوند است، ‹‹هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ›› چندین آیه در سوره حشر از آیات نغز توحیدی است که در این آیات خداوند صفات خود را بیان میکند.
وی سلام را تبریک خداوند بر بهشتیان دانست و گفت: خداوند میفرماید، ‹‹سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبّ رَحِیم›› خداوند گاهی سلام خود را از طریق فرشتگان به بهشتیان ابلاغ میکند و گاهی هم مستقیما با ایجاد صدا به بهشتیان سلام میکند، اما زمانی که پیامبر اکرم به معراج رفت خداوند مستقیما با صوت و صدای امیرمومنان با پیامبر صحبت کرد.
امام جمعه موقت کاشان سلام را کلام بین المللی همه مسلمانان دانست و افزود: سلام علیکم نخستین کلام هر انسان مومني هنگام وارد شدن به دیگران است و انسان مومن بعد از مرگ و هنگام ورود به برزخ فرشتگان جلو آمده و به او سلام میدهند.
وی ادامه داد: سلام تنها به انسان اختصاص ندارد بلکه سلام برای زنده و مرده است و هنگام ورود به آرامستان به اهل قبور نیز سلام داده و آنها پاسخ میدهند، اما جواب سلام آنها نمیتوانیم بشنویم.
حجت الاسلام اسلامی تبار سلام را دارای پیام دانست و افزود: پیام سلام خداوند، تهنیت و تبریک و یک نوع احترام است، از این رو جبرئیل هرگاه بر پیامبراکرم (ص) نازل میشد حامل سلام خداوند برای حضرت خدیجه بود که این نشان از مقام و جایگاه ویژه حضرت خدیجه است.
وی افزود: در نماز به همه بندگان صالح خداوند به دور از رنگ و نژاد و ملیت سلام میدهیم که این یک نوع احترام بسیار والا به همه بندگان صالح خداوند است، بنابراین انسان با یک سلام و علیک تمام امتیازات کذایی و مرزهای دروغین را کنار گذاشته و با همه انسانهای مومن در تاریخ ارتباط برقرار میکند.
امام جمعه موقت کاشان گفت: سلام و علیک به معنی عرض ادب و احترام و آرزوی سلامتی برای دیگران است و در واقع سلام دهنده اعلام میکند طرف مقابل از سوی او در امنیت و سلامت کامل قرار دارد.
حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه سلام یک واژه کوتاه، اما پر محتوا و پر معنا است، ابراز کرد: خداوند برای انسانهای اولوالالباب ۸ ویژگی، صبر، انفاق، نماز، رعایت عهد و میثاق الهی، خوف از خدا و صبر را بیان کرده است، ملائکه از بین این ۸ ویژگی انسانهای اولوالالباب ‹‹سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ›› صبر را انتخاب میکند.
امام جمعه موقت کاشان با اشاره به اینکه کسب درجات بهشت و نزول رحمت خدا و داشتن استحقاق رحمت الهی در گرو داشتن صبر است، گفت: نسبت صبر به ایمان مانند نسبت سر به بدن است و همانگونه که بدن بدون سر معنا ندارد ایمان بدون صبر نیز ایمان نیست و فنا شدنی است./۱۳۰۷/پ310/ب1
ارسال نظرات