افزایش بی برنامه مراکز تخصصی و فقهی آسیبی جدی است
حجت الاسلام علی الماسی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به استقبال رهبر معظم انقلاب از پیشنهاد طلاب در زمینه تخصص گرایی در حوزه علمیه گفت: پس از انقلاب اسلامی گستره حوزه علمیه افزایش داشته و کارکردهای آن در عرصه های علمی و اجرایی رشد کرده است.
رییس مؤسسه تخصصی فقه و اصول اهل بیت(ع) ادامه داد: در راستای افزایش گستره حوزه علمیه، وظایف طلاب نیز افزایش داشته است؛ بنابراین نمی توان حوزه علمیه را به صورت سنتی اداره کرد بلکه باید به سمت تخصصی شدن حرکت کند و طلاب نیز به صورت تخصصی به مباحث بپردازند تا بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند.
وی با بیان این که طلاب پس از تقویت دروس عمومی مانند ادبیات، باید به صورت تخصصی علوم حوزوی را پیگیری کنند، گفت: فقه و اصول نیز به عنوان مادر علم حوزه علمیه یا یکی از علوم اصلی حوزه باید به صورت تخصصی به آن پرداخته شود که در این زمینه مراکز فراوانی وجود دارد.
حجت الاسلام الماسی اضافه کرد: وجود مدارس و مراکز تخصصی فقهی ضروری است؛ زیرا طلاب به دلیل تنوع درس ها و اساتید ممکن است راه خود را گم کنند و نتوانند مربی مورد نظر خود را انتخاب کرده و استعداد خود را به فعلیت رسانند اما مراکز فقهی و تخصصی می توانند راه صحیح را به طلاب نشان دهند.
وی با تصریح بر این که بسیاری از نخبگان آینده حوزوی از مراکز و مدارس فقهی پا به عرصه ظهور خواهند گذاشت، اظهار کرد: امروزه نیز بسیاری از حوزویان نخبه، فارغ التحصیلان مراکز و مدارس فقهی هستند.
رییس مؤسسه تخصصی فقه و اصول اهل بیت(ع) با اشاره به آسیب های تخصص گرایی در حوزه علمیه گفت: تکثرگرایی بی ضابطه، نخستین آسیب است؛ به عنوان مثال در پنج سال گذشته تعداد مراکز فقهی به بیش از پنجاه مرکز افزایش یافته است در نتیجه موجب می شود نظارت بالادستی کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: همچنین افزایش مراکز فقهی، ضابطه ورودی به مراکز را نیز کاهش می دهد زیرا در صورتی که مراکز فقهی با برنامه افزایش پیدا کنند می توان فیلترهای سخت تری در نظر گرفت تا هر فردی نتواند وارد مرکز شود، اما در صورت افزایش بی برنامه آنها، مراکز و مدارس فقهی به دلیل تشکیل کلاس ها و به حد نصاب رسیدن دانش آموختگان مجبور هستند شرایط ورودی را ساده بگیرند و می توان گفت هر فردی که ثبت نام می کند عملا جذب این مراکز می شود حتی اگر صلاحیت لازم را نداشته باشد.
حجت الاسلام الماسی وجود اهداف نامناسب برای تأسیس مراکز و مدارس فقهی را از جمله آسیب های تخصص گرایی در حوزه علمیه دانست و تصریح کرد: برخی برای تأسیس مراکز و مدارس فقهی اهداف دیگری به غیر از تربیت طلاب را دنبال می کنند؛ چنانچه در برخی موارد مشاهده می شود فرد یا ارگانی مرکز و مؤسسه ای را تأسیس می کند تا کرسی خود را ترویج دهد یا این که بتواند اعتباری علمی در جمع اساتید حوزه علمیه برای خود ایجاد کند زیرا به دلیل این که هر فردی نمی تواند مرکزی را ایجاد کند، تأسیس مرکز فقهی برای ایجاد کننده، اعتبار ایجاد می کند و گاهی این اعتبار هدف اصلی می شود.
وی ادامه داد: چنین نگاهی موجب می شود طلبه تک بعدی تربیت شود زیرا نگاه مؤسس چنین مرکزی این گونه است و قصدی برای تربیت طلبه باسواد ندارد.
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: به صورت کلی باید از آسیب هایی که بیان شد جلوگیری شود؛ از سوی دیگر باید تلاش کرد تمامی مواردی را که یک حوزوی می تواند در آن کار کند به یک رشته و مؤسسه تخصصی تبدیل شوند تا تربیت شدگان در آن مؤسسات حرفی برای گفتن داشته باشند./1324/ج