وجود مشکلات نباید سبب دوری و بی تفاوتی نسبت به دستورات الهی شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه در نشست معرفتی که در مسجد حضرت امیر(ع) تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند در سوره توبه همه مردم مؤمن را به انجام دو حقیقت دعوت می کند.
وی با طرح این پرسش که چرا مخاطبان این دعوت، انسانهای مؤمن هستند، افزود: اهل ایمان به خاطر ارتباطی که با خداوند دارند اهل فروتنی و تواضع هستند.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به اینکه تواضع و فروتنی شاخصه انسانها مؤمن است، ابراز کرد: مؤمنان هرگز در برابر خداوند تکبر نمی ورزند و به خواسته خداوند می خواهند تقوا را عملی کنند.
استاد حوزه علمیه بیان داشت: خداوند به مؤمنان می فرماید در عرصه واجبات تقوای الهی پیشه کنید چرا که با خارج شدن از این عرصه به طور یقین وارد خطر و محرومیت می شوید؛ روزه یکی از عرصه های عبادات است.
وی با اشاره به اینکه آثار و نتایج روزه سراسر اعجاز است، گفت: انسان اگر اهل روزه نباشد از رحمت، مغفرت و پاداش الهی محروم می شود.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ابراز داشت: خداوند به انبیای الهی دانش فهم زبان حیوانات را تعلیم داد و این بیانگر آن است که حیوانات دارای نطق و شعور هستند و امروز علم این مساله را ثابت کرده است. حضرت سلیمان نبی(ع) با حیوانات و موجوداتی مانند مورچه و هدهد سخن می گفتند و خداوند این نطق را به جناب سلیمان نبی آموخته بود.
استاد حوزه علمیه با اشاره به خلقت پیامبراکرم(ص) و اولیای الهی، گفت: خداوند قبل از عالم هستی وجود مقدس آن بزرگان را به صورت شبح نوری آفریده بود و از همان هنگام آنان به تسبیح الهی مشغول بودند و زمانی که روح نوری آنان به ابدان مطهرشان انتقال یافت نورشان در تمام خلقت طلوع کرد از این رو است که حیوانات نیز نور آنان را می شناسند.
وی با اشاره به اینکه حیوانات نیز زبان شکر دارند به نماز و تسبیح خداوند مشغول هستند، اظهار داشت: مشکلات اقتصادی کشور نباید باعث شود انسان با نماز خسته شود چرا که این مشکلات به دنیا و دولتها مربوط می شود، انسان در همه لحظات باید تقوای الهی پیشه کند تا ارزش خود را نزد خداوند حفظ کند؛ کسانی که با نماز قهر می کنند در اصل با خداوند قهر هستند.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: خداوند در قرآن کریم از امتهایی که نماز را ضایع می کنند گلایه می کند و می فرماید: کسانی که نماز را قطع می کنند تابع شهوات نفسانی هستند؛ انسانهای تارک الصلاة از مدار بندگی خارج می شوند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان مؤمن در عرصه اخلاق حسنه اهل استقامت است، عنوان کرد: همچنین انسان مؤمن با تقوای الهی از افعال حرام اجتناب می کند زیرا می داند باطن آن آتش است./813/پ202/ق