۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۶۴۹۶۱۷

"برگزاری وبینار «دین‌داری اجتماعی در رمضان کرونایی"

وبینار «دین‌داری اجتماعی در رمضان کرونایی» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین پارسانیا و دکتر آزاد ارمکی و با دبیری علمی دکتر قائمی نیک روز شنبه ۳۰ فروردین ۹۹برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی،به همت گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم (ع) و پژوهشکده مطالعات اسلامی و تبلیغ باقرالعلوم (ع) وبیناری با موضوع «دین‌داری اجتماعی در رمضان کرونایی» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین پارسانیا و دکتر آزاد ارمکی و با حضور جمعی از صاحب‌نظران و علاقه‌مندان با دبیری علمی جناب آقای دکتر قائمی نیک روز شنبه ۳۰ فروردین ۹۹ برگزار گردید.
 

 
جناب آقای دکتر آزاد ارمکی، استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در ابتدا تعطیلی مناسک عمومی در کشور را موجب مشکلات عدیده‌ای برای اعتبار و بقای دینداری و نیز گروه‌های مرجع دیندار در ایران کنونی دانستند. ایشان با قائل شدن نقش محوری در شکل‌دهی هویت جامعه ایرانی برای روشنفکران در ایام مشروطه، و سپس تحویل این نقش محوری به علمای حوزه‌های علمیه در زمان قبل از انقلاب اسلامی و اندکی پس از آن، و نهایتا تصاحب این نقش محوری خصوصا در بیست سال اخیر به قشری که می‌توان آن را جامعه مداحان نامید، نیاز عمده این قشر اخیر و عمده متدینان مرتبط با این قشر را در شکل‌گیری ارتباطات احساسی و چهره به چهره برای هویت‌یابی دانستند.

وی از سه جمهوری اسلامی سخن به میان آورده و جمهوری اسلامی دوم را جمهوری اسلامی علما با کنش‌های سنتی و معهود و جمهوری اسلامی سوم و اخیر را با کنش‌های جامعه مداحان که در قالب اجتماعات و مراسم بزرگ مذهبی هم بسته است، مرتبط دانستند. ایشان با بیان اینکه در شرایطی که کرونا باعث کاهش ارتباطات و تعطیلی مناسک اجتماعی دیندارانه به شکل شدید شده است، عملا این جامعه مداحان و مرتبطان با آن دچار مشکل هویتی شده و حتی بر نقش و پایگاه اجتماعی سایر اقشار دیندار مانند حلقه‌های علمایی هم تأثیر سوء خواهد گذشت.

ایشان از منظری دیگر به تبار هویت جامعه ایرانی که شیعی و وابسته به آیین‌های ماه محرم است، اشاره کردند و افزودند، حتی ماه رمضان و شب‌های قدرش، نیاز این جامعه به روابط شدید عاطفی و ارتباطی را نمی‌تواند تأمین کند و برای آن کافی نخواهد بود؛ زیرا ماه رمضان در بستر سنتی نوعا فردی و خانوادگی است و کرونا از این منظر آسیبی به ماه رمضان نخواهد زد، در عین اینکه نیاز قشر مورد بحث را به ارتباطات شدیدش برآورده نخواهد ساخت. بدین ترتیب نوعی حس نوستالژیک پاسخ‌نیافته در میان دینداران این جمهوری سوم شکل خواهد گرفت که عملا مشکل هویت‌یابی را دوچندان خواهد کرد.

بدین ترتیب با افول دینداری در این بخش مرکزی اعتبار دینداری در سایر حلقه‌های دینداری بعدی یا تابع یا در حاشیه هم دچار مشکلات جدی خواهد شد. به عبارت دی، گر آنچه دینداری امروز ایران و جمهوری اسلامی را شکل داده، همین بخش و قشر با همین نوع بروزات و کنش‌هاست و عملا افت این ارتباطات برون‌گرایانه و احساسی و ارتباطی، اصل دینداری عمومی را دچار خدشه خواهد کرد.
 
در ادامه جناب حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به نگرانی‌ها و مسائل مطرح شده از سوی جناب آقای دکتر آزاد ارمکی بر این نکات تأکید داشتند که نباید دینداری به سویه مناسک و آیین‌های بیرونی آن فروکاسته شود و بلکه باید نسبت آن با باطن دینداری هم دیده شود. به علاوه ایشان به زایش این باطن و ایجاد آیین‌ها و فعالیت‌های نوین اجتماعی مبتنی بر دین و لزوم مشاهده آن در این ایام کرونایی اشاره کردند؛ امری که نمونه قبلی آن را در کنش‌های گسترده دیندارانه در پشتیبانی از جنگ تحمیلی سراغ گرفتند.

در عین‌حال افزودند که در گذشته هم هسته اسلام سنتی توسط علما بر مراسم و آیین‌های نوپدید اشراف داشته و انحرافات آن را کنترل کرده است و چنین نیست که مناسک نوپدید، ارتباطی با دینداری عالمان نداشته باشد و از منظر دیگر پدیده‌ای مانند تقیه نشان می‌دهد که علی‌رغم از دسترس خارج شدن مناسک مورد قبول دین در شرائط تقیه بازهم امکان حفظ دین وجود دارد و تحلیل این همه در شرائطی ممکن است که پذیرفته شود، دین و دینداری نباید به ظاهر و لایه مناسکی دین کاسته شود.

در مقابل این روایت، جناب آقای دکتر آزاد ارمکی ناظر به نکته دوم مطرح شده از سوی حجت الاسلام پارسانیا، بر این مطلب تأکید کردند که حیات عقلانی و معرفتی از منظر فیلسوفان چیزی نیست که دینداری عمومی را به پیش برد. در مقام پاسخ، حجت الاسلام دکتر پارسانیا ضمن پذیرش گرم بودن و حتی شروع دینداری عمومی از نقطه‌های احساسی و عاطفی بیان کردند که منظور از لایه‌های باطنی و عقلانی، تبیینی نیست که نظام‌های فلسفی بعدی از ماهیت و هویت دین عرضه می‌کنند بلکه این خود دیندار است که با لایه‌های معنایی عمیق‌تر و عقلی‌تر و معرفتی دین درگیر می‌شود. در عین‌حال در ادامه بحث جناب آقای دکتر آزاد ارمکی تصریح کردند که کرونا باعث احیای کارکرد فضای سنتی -که فضای خدمت به عموم مردم بوده- شده است؛ علمای دین در گذشته در امر رسیدگی به همه اقشار عمومی حتی افراد دچار مشکلات اخلاقی و نیز نیازمندان بوده‌اند و این امر با کرونا مجددا در حال احیا است. اما بازهم تأکید نمودند آنچه که رخ داده، عملا جمهوری اسلامی به معنای سوم و دینداری مرتبط با آن را در معرض خطر قرار داده است و در این شرایط امکان بازتعریف و احیای مناسک مرتبط با این دینداری که به نوعی دینداری مرکزی در بیست ساله اخیر بوده است، در ابهام و دچار معضلات عدیده است.

در ادامه جلسه در مقام پرسش و پاسخ حضار با اساتید، امکان استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای دینداری مطرح شد. در پاسخ، جناب آقای دکتر آزاد ارمکی دنیای مجازی را دنیای اطلاعات و نه دنیای معرفت و آگاهی معرفی کردند و برای آن ظرفیت چندانی در تقویت دینداری شناسایی نکردند بلکه دینداری متکی بر فضای مجازی را به واسطه فردگرایی برآمده از آن، مستعد زایش نوعی سکولاریسم رادیکال دانستند. در مقابل، جناب آقای دکتر پارسانیا ضمن تأکید بر اینکه فضای محسوس زندگی نقش مهمی در گام‌های نخستین دینداری دارد مفهوم وجوب هجرت برای مؤمنین را در شرائطی که محیط زندگی مانع دینداری است، نشان‌دهنده نقش تعیین‌کننده محیط زندگی در دینداری دانستند و تصریح کردند که، اما این امر نباید موجب غفلت از فضایی باشد که آن را اینک مجازی می‌نامیم. آنچه را که فضای مجازی می‌نامیم، حوزه خیال است و انسان همواره در این حوزه زندگی می‌کند و اینکه ما زندگی دنیوی را زندگی واقعی می‌دانیم بخشی از خیال ماست. دنیای مجازی نیز یک واقعیت است و اهمیت تأثیرات آن را در حوزه دینداری نمی‌توان نادیده گرفت. بله، دنیای مجازی موجود که به واسطه نوع آثارش، تأثیر مثبتی در دینداری ندارد و فضای غالب آن هم آن‌طور که جناب آقای دکتر آزاد ارمکی می‌گویند، یک فضای سکولار است و این مسئله به این خاطر است که دینداران نه در ساخت دنیای مجازی مشارکت داشته‌اند و نه در مدیریت آن تأثیر تعیین‌کننده‌ای دارند و به همین دلایل به نحو قاطع نمی‌توان حکم کرد که دنیای مجازی ظرفیت بهره‌مندی در مسیر دینداری را ندارد. شاهد مسئله این است که هم‌اکنون حتی آن بخش مورد پسند جناب آقای دکتر آزاد ارمکی یعنی فعالیت‌های علمایی که آن را سنتی و مرتبط با دینداری واقعی می‌دانند، مانند دروس حوزوی در شرائط کرونایی در همین بستر فضای مجازی در حال استفاده است. به علاوه اگر دینداران به واسطه اینکه دینداری را در فضای مجازی غیرمقدور بدانند و این فضا را رها کنند، طبعا این فضا حیات دینداران را رها نخواهدکرد. /د ۱۰۱/ش
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
اندکی از ماه شعبان بیشتر باقی نمانده است و رمضان پیش روی ماست، چه بهتر که روی به درگاه خالق آوریم و مدد از او بخواهیم که او شنوای هر خواسته‌ای است و با یاد اوست که دل‌ها آرام می‌گیرد.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
این معنا که نباید دینداری به سویه مناسک و آیین‌های بیرونی آن فروکاسته شود به معنای نفی شریعت اسلام است؟
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
داستان ملاقات امام زمان(عج) با یک کاسب ساده
در کربلای معلّی یکی از علما که به علوم غریبه آگاهی داشته است، تصمیم می‌گیرد که به وسیله علم جفر خود را به امام عصر برساند.
در نتیجه در داخل یکی ازغرفه های صحن امام حسین (سلام‌الله‌علیه) به محاسبات این علم می‌پردازد. پاسخی که دریافت می‌دارد این بوده است که امام داخل صحن با پیرمردی قفل‌ساز در حال صحبت هستند و گل می‌گویند و گل می‌شنوند.
تردید می‌‌کند مبادا فلان قسمت از برنامه را اشتباه کرده باشم. بار دوم و سوم نیز حساب می‌کند و نتیجه همان می‌شود. در این هنگام عزم خود را بر دیدار جزم می‌کند که هر چه بادا باد. می‌بیند آری امام زمان(عج) در همان زاویة صحن که به وسیله آن علم درک کرده است، با آن مرد قفل‌ساز مشغول گفتگو هستند. چون می‌بیند که آقا در حال خداحافظی هستند، رو به امام به سرعت حرکت می‌کند. امام زمان(عج) از آن پیر‌مرد خداحافظی کرده و رو به سوی ایشان می‌آیند. و وقتی با او رودررو قرار می گیرند، می‌فرمایند: فلانی تو هم مثل این پیر مرد قفل ساز شو تا من به سراغ تو بیایم و از کنارش می‌گذرند.
این عالم می‌گوید: همان وقت به سراغ این پیرمرد قفل‌ساز رفتم تا او و رفتار و روحیاتش را شناسایی کنم. از او پرسیدم: این آقایی که با ایشان صحبت داشتی، که بود؟ در پاسخ گفت: تا آن جا که می دانم آقا سیدمهدی، فرزند مرحوم آقا سیدحسن، هستند که پدرشان هم به رحمت خداوند رفته است. از نوع جواب او به زودی متوجه شدم که آقا خود را به او معرفی کرده‌اند، ولی این بنده خدا متوجه نشده است که ایشان امام‌عصر (عج) هستند. نزدیک بود او را از حقیقت امر آگاه سازم، ولی به خود آمدم که اگر این کار صلاح این بندة خدا بود، خود آقا به او توجه می‌دادند. ازحالات آقا و زمان آشنایی او با آقا و غیره پرسیدم... دقت کردم ببینم که این پیرمرد چه ویژگی خاصی دارد که امام مرا به آن دعوت فرموده‌اند: عاقبت دریافتم که در کنار تقید ایشان به مسائل شرعی و کسب حلال؛ بارزترین ویژگی اخلاقی او این است که سخت به قول و قرارش با مردم پایبند است و اگر می‌گوید قفل شما فلان موقع آماده است، آن را حتماً سر وقت و شاید زودتر آماده کرده است.
مراعات ظرافت‌های اخلاقی بی‌تردید در تکامل انسان سالک، نقشی جدی و اساسی دارد. چنانچه سهل‌انگاری در امور اخلاقی نیز تنزل‌آور و دورکننده از مقام قرب الهی است
0
0