۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۶۵۱۸۰۹
استاد حوزه علمیه:

ماه رمضان بهترین زمان برای تربیت یاران امام زمان است

ماه رمضان بهترین زمان برای تربیت یاران امام زمان است
استاد حوزه علمیه گفت: ماه رمضان، بهار معرفت و کسب لیاقت یاری امام زمان (عج) و بهترین زمان برای تربیت یاران امام زمان (عج) است.

حجت‌الاسلام مهدی غلامی، استاد حوزه علمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از فیوضات معنوی ماه رمضان، اظهار کرد: یکی از ابعاد زیبای ماه مبارک رمضان رابطه، نسبت و شباهت این ماه عزیز با وجود مبارک حضرت ولی‌عصر (عج) است.

وی با بیان اینکه این زیبایی باب معرفتی برای شناخت بهتر و عمیق‌تر آن حضرت است، افزود: در حقیقت رابطه بین ماه مبارک رمضان به‌عنوان برترین ماه الهی و امام زمان به‌عنوان برترین انسان الهی گویای این حقیقت است که ماه رمضان، بهار معرفت و کسب لیاقت یاری امام زمان (عج) و بهترین زمان برای تربیت یاران امام زمان (عج) است.

حجت‌الاسلام غلامی با اشاره به برخی از رابطه‌ها و شباهت‌های ماه رمضان و امام زمان (عج)، اظهار کرد: در روایات ماه مبارک رمضان و وجود مبارک امام زمان (عج) هر دو بهار معرفی شده‌اند.

وی افزود: امام باقر (ع) فرمودند: «لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان» و همچنان که در ادعیه مأثوره داریم «... أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِیعَ قَلْبِی» در زیارت‌نامه حضرت ولی‌عصر (عج) هم داریم «السَّلَامُ عَلَی رَبِیعِ الْأَنَامِ»؛ یعنی سلام بر بهار اهل عالَم.

حجت‌الاسلام غلامی ادامه داد: ربیع دارای دو معنا است؛ یکی به معنای بهار و دیگری به معنای باران بهاری است که زمین را سرشار از نعمت و طراوت می‌سازد و به آن حیات می‌دهد و کلمه «أنام» نیز معنای عام و گسترده‌ای دارد که علاوه بر انسان، جنیان و تمام موجودات روی زمین را شامل می‌شود.

وی افزود: تشبیه حضرت به بهار گویای نیازمندی ما به ایشان در قوس نزول است: «بِبَقَائِهِ بَقِیَتِ الدُّنْیَا وَ بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ».

حجت‌الاسلام غلامی با اشاره به نورانیت قرآنی در این ماه، گفت: ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن است: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ»، قرآنی که هدف نزولش هدایت به استوارترین راه است: «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» و این استوارترین راه، امام (عج) است.

وی افزود: امام صادق (ع) می‌فرماید: «فِی قَوْلِهِ تَعَالَی: «إِنَّ هَذَا اَلْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ»، قَالَ: یَهْدِی إِلَی اَلْإِمَامِ»؛ یعنی در حقیقت امام (ع) قرآن ناطق است و قرآن، امام مکتوب.

حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه از این‌رو همان‌طور که ما در قوس نزول به آن حضرت نیازمندیم، در قوس صعود نیز محتاج حضرت هستیم، اضافه کرد: به همین جهت امام صادق (ع) ذیل آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَةَ...» فرمودند: «تَقَرَّبُوا إِلَیْهِ بِالْإِمَامِ»، همان‌طور که در فرازی از یک روایت تصریح فرمودند: «نَحْنُ الْوَسِیلَةُ إِلَی اللَّه».

وی ادامه داد: به تعبیر برخی از اساتید سرّ انصراف از جمع به منفرد در این فِقْره زیارت جامعه کبیره: «یَا وَلِیَّ اللَّهِ إِنَ بَیْنِی وَ بَیْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذُنُوباً لَا یَأْتِی عَلَیْهَا إِلَّا رِضَاکم» همین است و اساساً همه توسلات به ائمه و امام زادگان را حضرت صاحب الامر (عج) پاسخ می‌دهند.

این استاد حوزه علمیه گفت: از این‌رو تأویل این دو عبارت قرآنی «یا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا کنَّا خاطِئینَ» و «یا أَیُّهَا الْعَزیزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْکیْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَیْنا إِنَّ اللَّهَ یَجْزِی الْمُتَصَدِّقینَ»، امام زمان (عج) هستند./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات