هالیوود و صنعت بازی، خدمتگزار پنتاگون در جنگ
به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «سینما و رسانههای جنگی آمریکا» به تازگی از سوی دانشگاه مفید به چاپ دوم رسیده است؛ کتابی که پاتریشیا کیتون و پیترشکنر آن را نوشته و فواد ایزدی و علیرضا ثمودی آن را به زبان فارسی ترجمه کردهاند.
این کتاب که سیاست، ایدئولوژی و طبقه را مورد بررسی قرار داده است، میکوشد تا پیمان روشن و البته نانوشته بخشهای مختلف ایالات متحده آمریکا برای جنگطلبی این کشور در پهنه جهان را به تصویر بکشد.
چنانکه مترجم اثر مینویسد، در چند دهه گذشته و به ویژه پس از پایان جنگ ویتنام، ارتش آمریکا جای پای محکمی برای خود در ساختارهای فرهنگی این کشور دست و پا کرده است. هماکنون یک ائتلاف واقعی میان هالیوود، پنتاگون، بازیهای ویدئویی جنگی و صنعت اسلحهسازی در آمریکا به وجود آمده است.
این چهار ضلع تشکیلدهنده این ائتلاف برای یکدیگر سودآوری قابل توجهی دارند و از یکدیگر حمایت ایدئولوژیکی به عمل میآورند. در این میان، هیچ یک از ژانرهای سینمایی دیگر به اندازه ژانر فیلمهای جنگی نمیتواند تضادهای موجود در جامعه آمریکا از جمله انگارههایی همچون طبقه اجتماعی، سیاست، ایدئولوژی اجتماعی و اقتصادی را تبیین کند.
نویسندگان کتاب «سینما و رسانههای جنگی آمریکا» تلاش کردهاند تا در این اثر خود به وجود ارتباطهای مالی گسترده پنتاگون با شرکتهای تولیدکننده بازیهای جنگی اشاره کنند. به عنوان نمونه، آنها به این موضوع توجه دارند که پنتاگون در سال ۲۰۱۰ قراردادهایی را با شرکتهای تولیدکننده بازیهای ویدئویی امضا کرد تا از این راه، نسلی از بازیکنندگان را جذب ارتش کنند. یا پس از حوادث ۱۱ سپتامبر، سازندگان بازیهایی همچون «فراخوان خدمت» یا «مدال افتخار» تلاش میکنند تا عملیاتهای نیورهای ویژه آمریکا در سراسر جهان را به تصویر بکشند.
یکی از نکات قابل توجه در این کتاب، اشاره به آخرین سخنرانی آیزنهاور (از رؤسای جمهور آمریکا) در ۱۷ ژانویه ۱۹۶۷ و هشدار وی در خصوص شکلگیری کنسرسیوم نظامی و صنعتی و به خطر افتادن فرآیندهای دموکراتیک در آمریکاست. نویسندگان کتاب به این موضوع اشاره میکنند که با گذشت بیش از ۵۰ سال از این سخنرانی مهم، هماکنون چهارپایه دیگر به این کنسرسیوم اضافه شده است: صنعت سرگرمکننده فیلمها، تلویزیون و بازیهای ویدئویی، کنگره، صنعت اسلحهسازی داخلی و ظهور اتاقهای فکر که بیشتر محافظهکار هستند.
کتاب «سینما و رسانههای جنگی آمریکا» میکوشد این موضوع را که هر رخداد جنگی در جهان با بازیگری آمریکا، با پشتوانه فرهنگی و پیوست رسانهای همراه است، در دو بخش و 9 فصل نشان دهد.
این کتاب، اولین بار در سال ۹۷ منتشر شد و با وجود محتوای نسبتاً سختخوان آن و حجم بالای کتاب، در زمستان ۹۸ به چاپ دوم رسید. کتاب «سینما و رسانههای جنگی آمریکا» در ۵۰۲ صفحه و شمارگان ۳۰۰ نسخه، ۵۵ هزار تومان قیمت خورده است و میشود آن را از فروشگاه دانشگاه مفید قم تهیه کرد یا برای خرید آن با شماره تلفن ۳۲۱۳۰۲۲۶ـ۰۲۵ تماس گرفت./826/د102/ف