۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۶۵۸۱۹۲
حجت الاسلام پارسانیا تبیین کرد؛

حکمت دانش اجتماعی مسلمین

حکمت دانش اجتماعی مسلمین
رییس دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: دانش اجتماعی مسلمین فرار از فضای غالبی است که دیگر کلمات را آلوده کرده است و به آنها هویت مدرن بخشیده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید پارسانیا، رییس دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نشست علمی با موضوع «چرایی دانش اجتماعی مسلمین» که صبح امروز به صورت مجازی و به همت دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، به تبیین و بررسی این موضوع پرداخت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این پرسش که چرا دانش اجتماعی مسلمین مطرح می‌شود، گفت: دانش اجتماعی مسلمین نوعی دیگر از جامعه‌شناسی با سطحی بالاتر است، در عین حال انکار متافیزیک نیست و از طرفی واژه دانش به صورت حکیمانه و مقطعی و با توجه به شرایط انتخاب شده است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به تعاریف چندگانه از علم و فلسفه گفت: منطق علم، منطق فلسفه بوده که معنای عام مدنظر است و در فارسی کلمه دانش و در عربی علم وجود دارد و وقتی فلسفه اجتماعی بیان می‌شود، در واقع به معنای قبل از علم اشاره کرده است که ریشه در آموزه‌های کانت دارد.

رییس دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه به بیان تعریف مدرن علم قرن 19 به بعد پرداخت، گفت: این تعریف اشاره به نوعی هستی شناسی، معرفت شناسی و نوعی انسان شناسی مربوط به فرد است که در فرهنگ خاصی مستقر شده است و از آن به Science تعبیر می‌شود.

وی ادامه داد: این فرهنگ ها عقل را مثل حس کاشف جهان می‌دانند و حس را در ذیل عقل راه و شناختی برای جهان قلمداد می‌کنند و معنای دیگری از علم را نمی‌پذیرند و فلسفه را به معنای علم تعریف می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تبیین دانش اجتماعی مسلمین گفت: دانش اجتماعی مسلمین دانشی است برای اینکه معنای دیگری از علم که این معانی و معانی دیگر در جهان اسلام درباره عقل است مطرح شود.

رییس دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه باقرالعلوم(ع) عنوان کرد: دانش اجتماعی مسلمین فرار از فضای غالبی است که دیگر کلمات را آلوده کرده است و به آنها هویت مدرن بخشیده است.

وی با بیان اینکه هدف دانش اجتماعی مسلمین علم متناسب با فرهنگ و هستی شناسی جهان اسلام نه علم اروپایی است، تاکید کرد: در واقع این علم تناسب با حوزه فرهنگ اسلامی، تفکر و حکمت دارد که آنها را دوباره معنا کند چراکه در حال حاضر سلطه علم اروپائی و مدرن اجازه دیدن آن را نمی دهد؛ اگر عینک مفاهیم مدرن را از زاویه ذهنیت جامعه مدرن علمی برداریم در واقع ظرفیت های سنت خود را  در این راستا کشف خواهیم کرد./882/پ203/ف

 

چرایی دانش اجتماعی مسلمین بررسی شد

 

 

ارسال نظرات