۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۶۶۲۷۳۹
استاد حوزه تأکید کرد؛

لزوم ورود جدی حوزه برای پیاده سازی فضای مجازی تراز انقلاب

لزوم ورود جدی حوزه برای پیاده سازی فضای مجازی تراز انقلاب
حجت‌الاسلام کرباسی با تأکید بر لزوم ورود جدی حوزه برای پیاده سازی فضای مجازی تراز انقلاب گفت: حوزه علمیه یک مقدار در بحث فضای مجازی دیر عمل کرده است.

حجت الاسلام محمد کرباسی قائم مقام دفتر مطالعات فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به به انتخاب شعار امسال حوزه های علمیه با عنوان «حوزه و فضای مجازی» و مخالفت عده‌ای نسبت به ورود حوزه به بحث فضای مجازی گفت: در بحث فضای مجازی همیشه عده‌ای هستند که می‌خواهند ایران در بُعد کاربری فضای مجازی باقی بماند در حالی که فضای مجازی دو بُعد دارد؛ یکی بعد حاکمیتی و دیگری حوزه کاربری آن است.

وی با تأکید بر ورود حوزه علمیه به بحث حاکمیتی فضای مجازی اظهار داشت: «حوزه و فضای مجازی» شعاری است که امسال برای حوزه علمیه انتخاب شد که اگر حوزه بخواهد در مسأله فضای مجازی تراز انقلاب اسلامی وارد شود، لاجرم باید به حاکمیت آن ورود کند. اگر نگاه ما محدود شود به استفاده کننده و کاربر محض در فضای مجازی، طبیعتا نتیجه مطلوبی نخواهیم داشت.

قائم مقام دفتر مطالعات فضای مجازی به جایگاه بااهمیت حوزه علمیه در مسأله فضای مجازی کشور اشاره کرد و گفت: به نظر بنده این اتفاق در حوزه علمیه یک مقدار دیر انجام شد؛ متأسفانه در این چندسال اخیر اهمیت این بحث در حوزه علمیه درک نشده و توجه جدی به این مسأله نبوده است.

وی با اشاره به بیانات رهبری درباره اهمیت مسأله فضای مجازی عنوان کرد: از بین تمامی بیانات رهبر معظم انقلاب درباره فضای مجازی، دو جمله اهمیت بسیار بالای این مسأله را هویدا می‌کند. ایشان می‌فرمایند اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است و در جای دیگر می‌فرمایند که اگر مسؤولیت رهبری را نداشتم، بنده شخصا اداره شورای عالی فضای مجازی را برعهده می‌گرفتم.

حجت الاسلام کرباسی از جدی نبودن ورود حوزه‌های عملیه به دو بحث تئوری و پیاده سازی فضای مجازی تراز انقلاب اسلامی گلایه کرد و ابراز داشت: حوزه علمیه باید در بحث تئوری، شاخصه‌های فضای مجازی تراز انقلاب اسلامی را تبیین کند؛ اما چیزی که مهم‌تر از تئوری پردازی است و تئوری‌ها بدون آن ابتر خواهد شد، بحث پیاده سازی و تحقق دین در جامعه توسط مطالبات پی‌درپی بزرگان حوزه، فرهیختگان، مدیران، اساتید، طلاب و... است.

وی در رابطه با وظیفه حوزه علمیه در قبال دین گفت: رهبر معظم انقلاب در سال گذشته با طلاب دیداری داشتند و فرمودند که بخشی از کار حوزه‌های علمیه تئوری پردازی است؛ اما بخش دیگر آن تحقق دین در جامعه است؛ بنابراین اگر بخواهیم در بحث فضای مجازی این مطلب را تطبیق دهیم، حوزه‌های علمیه هم باید تئوری پردازی کنند و به یک فضای مجازی دینی و تراز انقلاب برسند و بعد هم برای محقق شدن این فضای مجازی دینی در جامعه از هرگونه تلاشی فروگذاری نکنند.

این کارشناس فضای مجازی به نظریه پردازی برخی از علما در گوشه و کنار حوزه علمیه برای مسأله فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: الحمدالله در طی چند صدسال گذشته منابع و سرمایه‌های بسیار ارزشمند دینی از محدثین، علما و... جمع‌آوری شده است که باید متخصصین حوزوی به آن‌ها رجوع و از آن‌ها استفاده کنند. برخی از علما هستند که در مقام تئوری پردازی کم و بیش پرداخت‌هایی داشتند؛ اما متأسفانه برای تحقق و اجرایی شدن آن نظریات تلاشی صورت نگرفته است.

وی توجه سیاست‌گذاران حوزوی، بزرگان، مدیران و طلاب به اجرا و تحقق دین در جامعه را حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب شاخصه‌های فضای مجازی مطلوب را بار‌ها در سخنان خود فرمودند. ایشان مدام برای شبکه ملی اطلاعات، سامان‌دهی پیام‌رسان‌ها، بومی سازی نرم افزار‌ها و سخت افزار‌های مربوط به اینترنت و فضای مجازی و... از مسؤولان مطالبه کردند؛ اما متأسفانه حوزه علمیه با غفلت از پیاده سازی تئوری‌ها باعث شده است تا تئوری‌های علما در رابطه با فضای مجازی در همان قامت تئوری باقی بماند درحالی که باید روند اجرایی مطالبات و تئوری‌ها را تسریع می‌کردند./ت302/ق

ارسال نظرات