۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۶۶۵۱۲۴
حاشیه‌ای در نوزدهمین نمایشگاه ورزش و تجهیزات ورزشی تهران؛

برده‌داری مدرن؛ استفاده تبلیغاتی و نگاه ابزاری به زن

برده‌داری مدرن؛ استفاده تبلیغاتی و نگاه ابزاری به زن
زن ایرانی که همیشه جایگاهی رفیع داشته است؛ امروزه گاهی در هر نقش پیش پا افتاده و تشریفاتی حتی نقش سرگرم کننده بازار فروش سودجویان را بازی می‌کند.
به گزارش خبرنگار سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، نوزدهمین نمایشگاه ورزش و تجهیزات ورزشی تهران (Sportex Iran) از ۵ الی ۸ مهر ۱۳۹۹ در محل نمایشگاه‌های بین المللی شهر تهران با حضور وزیر وزرش و معاونینش در مراسم افتتاحیه برگزار گردید، در این نمایشگاه متاسفانه شاهد استفاده ابزاری از بانوان ورزش کشور در راستای تبلیغ تجهیزات و مکمل‌های ورزشی و ابزاری برای سود جویی و منفعت طلبی عده ایی خاص در قالب یک نمایشگاه مثلاً ورزشی بودیم.

متاسفانه یکی از فرهنگ‌های که از غرب وارد کشور شده است و به نام تجدد و تمدن به خورد جامعه و جوانان داده می‌شود و نمادی از مدرنیته به شمار می‌رود استفاده‌های تبلیغاتی از بانوان است؛ در حالی که انسان اشرف مخلوقات است، تمام دنیا در اختیار او است، اما این واقعیت، در جهان غرب تغییر کرده است.
 
زنان، بزرگ‌ترین قربانیان این تغییر و تحول شیطانی هستند، زنان، در آن کشورها، تبدیل به وسیله‌ای شده‌اند که کمپانی‌ها، ثروتمندان و ... برای رسیدن به اهداف شوم‌شان از آنها، استفاده می‌کنند؛ از جمله اهداف شومِ کشور‌های غربی، تبلیغ کالا‌ها توسط زنان آرایش کرده است.

زن ایرانی که همیشه جایگاهی رفیع داشته و در مقام مادر، نقش همسر و در نقش‌های آموزشی و پرورشی در سطح جامعه حاضر شده است؛ امروزه گاهی در هر نقش پیش پا افتاده و تشریفاتی پا به عرصه اجتماع می‌گذارد و نقش گرم کننده بازار فروش سودجویان را بازی می‌کند.
 

تبعات استفاده ابزاری از زنان

تبعات استفاده ابزاری از زنان در کنار کالا‌های تجاری جهت فروش بهتر برای جامعه بسیار سنگین است. این اقدام موجب می‌شود تلقی جامعه از زن هر روز پست‌تر از قبل شود و این زنگ خطری برای جامعه مسلمان ایران و زنان ایرانی است.

اگر به عنوان مثال چشم افراد به این مسأله عادت کند که هر روز تصاویر زن را در کنار کالا‌های تبلیغاتی مشاهده نمایند موجب می‌شود کم کم جنس زن نیز در آن جامعه به عنوان کالا تلقی شود و این مسأله به عنوان اصل شرطی شدن روانشناختی مطرح می‌شود.
 
در اثر تکرار مکرر این استفاده ابزاری گمان می‌شود جنس زنان در حاشیه زندگی مؤثر هستند و تأثیری در اصل و متن زندگی ندارند این دیدگاه مصداقی از به‌کارگیری خشونت علیه زنان است، اما این خشونت شأن و منزلت زن را هدف گرفته است و علیه منزلت اجتماعی او به کار می‌رود.

این دیدگاه موجب می‌شود زنان به جای اینکه به تعالی روح و انسانیت خویش بپردازند فقط به آراستگی و زیبایی ظاهری توجه کنند و این قبیل زنان به تظاهرات درونی توجهی نخواهند داشت. قطعاً زنانی که به دنبال جلوه‌های ظاهری هستند توجهی به تشکیل خانواده و وظایف اصلی یک زن در جامعه نخواهند داشت. استفاده ابزاری از زنان آسیب اجتماعی کوتاه مدت و میان مدت در جامعه به دنبال خواهد داشت از سوی دیگر این معضل تبعات بلند مدتی همچون تربیت ناصحیح یک نسل را در پی خواهد داشت.

آنچه امروزه به عنوان فرهنگ و حمایت از زنان در تبلیغات باب شده است عین از خود بیگانگی و کاهش منزلت واقعی زن است. استفاده روز افزون از زنان در تبلیغات تلویزیونی و بیلبورد‌ها و ... موجب می‌شود جامعه نگاهی مادی و ابزاری به زن داشته باشد و این از جایگاه رفیعی که اسلام برای زن مسلمان ارائه داده است، بسیار فاصله دارد.
 
زیبایی زن؛ گنج با ارزشی که باید در اختیار شوهر قرار گیرد
 
زیبایی زن، گنج با ارزشی است که باید در اختیار شوهر و محارمش قرار بگیرد، اما متاسفانه امروزه، این گنج با ارزش که بخشی از سرمایه زن را تشکیل می‌دهد، با قیمت کم و شاید رایگان، در اختیار شرکت‌ها، صنایع و... برای تبلیغ کالاهای‌شان قرار گرفته است، در حالی که این زیبایی به حکم صریح قرآن کریم، باید در پشت پرده حجاب و عفاف واقع شود، تا قدر و منزلت زن‌ها، محفوظ بماند.
 
خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یدْنینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً [احزاب/۵۹] ای پیامبر، به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلباب‌ها [روسری‌های بلند]خود را بر خویش فرو افکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، بهتر است (و اگر تا کنون خطا و کوتاهی از آن‌ها سر زده، توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.»

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌ وآله وسلم نیز در حدیثی زیبایی زن را، فقط مخصوص شوهر دانسته است و می‌فرماید: «می‌خواهید بهترین زنان را معرفی کنم؟ گفتند آری یا رسول اللَّه. فرمود: بهترین زنان آن است که... برای شوهرش زیبائی‌های خود را اظهار کند و نسبت به دیگران (از مردان) مستور و خوددار باشد. (برای شوهرش آرایش و خودنمایی کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند)».

زن، در دین مبین اسلام، از جایگاه خاصی برخوردار است، در کرامت و بزرگی و ارزش نهادنِ به زنان، تعابیر بسیار عجیبی به کار رفته است، تا جایی که نشانه انسان کریم را، در کرامت و عزت بخشیدن، به زنان معرفی کرده‌اند. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم در حدیثی می‌فرماید: «بهترین شما، بهترین شما با خانواده است و من بهترین شما، با خانواده هستم. جز کریمان زنان را تکریم نکنند و جز انسان‌های پست، زنان را تحقیر ننمایند».
 
در جای دیگری، تکریم به زنان و محبت و احترام به آنها، از صفات پیامبران شمرده شده است، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم می‌فرماید: «ما خاندان، به هفت خصلت اختصاص یافتیم که پیشینیان آن را نداشتند و پس از ما نیز، نخواهند داشت. خوش منظری، رساگویی، گشاده رویی، شجاعت، بردباری، دانش، علاقه‌مندی به زنان»./ی702/ف
 
محرم آتش افروز
ارسال نظرات