۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۶۸۰۳۰۰
گزارش؛

تفحص از تاریکخانه آشنا

تفحص از تاریکخانه آشنا
این تحقیق و تفحص باید مشخص شود اعتبار چند ده میلیاردی که به این مرکز اختصاص داده شده، در اختیار چه کسانی قرار گرفته است؟ معتقدیم نفوذ که بار‌ها و بار‌ها به خصوص در سال ۹۴ که مقام معظم رهبری درباره آن هشدار داد در سطح تصمیم‌سازان کشور دیده می‌شود و با تحقیق و تفحص ابعاد آن بیشتر مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، باید بررسی شود که در مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری چه فعالیت‌هایی انجام می‌شود؟ و این فعالیت‌ها در راستای امنیت کشور انجام می‌شود یا خیر؟ به چه دلیل اطلاعات سری و محرمانه موجود در این نهاد توسط شبکه‌های بیگانه منتشر شده است؟


برخی اتفاقات تلخ، بعضاً برکاتی هم با خود دارند. توجه به لزوم تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را می‌توان از برکات رسوایی انتشار فایل صوتی کذایی محمدجواد ظریف دانست. فایل مذکور بخشی از پروژه تاریخ شفاهی ریاست جمهوری بود که زیر نظر حسام‌الدین آشنا، رئیس برکنار شده مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ضبط شده بود. آشنا پس از جنجال انتشار فایل صوتی ظریف از شبکه سعودی اینترنشنال، توسط حسن روحانی برکنار و علی ربیعی جایگزین او شد. حالا نمایندگان مجلس معتقدند باید این مرکز مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد.

نفوذ؛ محور تفحص از مرکز آشنا

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه دیروز مجلس در تصریح جزئیات درخواست تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و فعالیت‌ها و عملکرد آن مرکز و نیز عملکرد وزارت امور خارجه در حفظ اطلاعات محرمانه کشور محور‌های این تحقیق و تفحص را به شرح زیر قرائت کرد:

۱- علت انتشار اطلاعات سری و محرمانه کشور که مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری مسئولیت نگهداری آن را داشته است در شبکه‌های بیگانه معاند چیست؟ اطلاعات سری و محرمانه در مرکز مذکور به چه نحو نگهداری می‌شود؟ چه افرادی مسئولیت نگهداری این اطلاعات را دارند؟

۲- ۱- میزان فعالیت مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری چگونه است؟ آیا تحت نظارت نهاد‌های نظارتی فعالیت می‌کنند؟

۳- ۲- میزان اهتمام مسئولان مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری در عدم استفاده از نیرو‌های دارای سوء سابقه امنیتی چگونه است؟

۴- ۳- نحوه انطباق محتوای مصاحبه شفاهی مقامات دولتی مصاحبه شونده با واقعیت‌های تاریخی و صحت اظهارنظر‌های ایشان چگونه است؟

۵- ۴- نحوه نگهداری مصاحبه ضبط شده مسئولان به چه شکل است و چه اشخاصی به آن‌ها نظارت دارند؟
۶- ۵- اظهارات خلاف واقع مسئولان دولتی که به نحوی در جهت تخریب نظام جمهوری اسلامی است به مقامات امنیتی و نظارتی چگونه اطلاع‌رسانی می‌گردد؟

احتمال ربوده شدن فایل صوتی ظریف کم است

ابوالفضل عمویی سپس در همین زمینه توضیح داد: فایل صوتی طبقه بندی شده از وزیر امور خارجه دولت دوازدهم جناب آقای محمدجواد ظریف برای اولین بار توسط شبکه‌های رسانه‌ای معاند خارج از کشور شبکه تلویزیونی اینترنشنال سعودی منتشر شده است و نشان از عمق نفوذ دشمن در مراکز حساس دولت دارد و برای شناسایی عوامل ارتکاب جرم و نحوه وقوع آن و نیز تعیین سطح طبقه بندی اطلاعات افشا شده، ضمن استعلام از دستگاه‌های مسئول، دستورات لازم به دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، صادر شده است.

وی اظهار داشت: این انتشار اطلاعات، قرار دادن اطلاعات طبقه‌بندی شده کشور در اختیار افراد فاقد صلاحیت است که حسب مورد طبق ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری، مباشران و معاونان این اعمال باید تحت تعقیب کیفری قرار گیرند و اعمال ایشان جرم محسوب می‌شود. برخی نیز مدعی هستند که فایل صوتی ممکن است ربوده شده باشد ولی با توجه به اینکه میزان دسترسی افراد به این فایل به صورت طبقه‌بندی شده بود این احتمال بعید است و در صورت ربوده شدن فایل نیز سهل‌انگاری مأموران دولتی در نگهداری از اسناد سری و محرمانه محسوب شده و براساس ماده ۵۰۶ قانون مجازات اسلامی جرم است و مجازات باید شوند.

عمویی همچنین در ادامه افزود: آقای حسام‌الدین آشنا به عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری که مصاحبه با وزرای دولت با مسئولیت ایشان انجام شده باید پاسخگوی افشای این اطلاعات باشد و بداند این حوادث، تهدیدکننده امنیت ملی کشور است و پاسخ دهد که این تهدید از کجا نشئت می‌گیرد.

مطالب خلاف واقع ظریف در مورد رابطه حاج قاسم و روسیه

عمویی تصریح کرد: فایل صوتی منتشر شده از آقای محمدجواد ظریف حاوی مطالب خلاف واقع است. در قسمتی از این فایل صوتی آقای ظریف با تقلیل دستاورد دیپلماتیک سردار سلیمانی می‌گوید: ما ادعا می‌کنیم که آقای سلیمانی پوتین را به جنگ کشید، اما پوتین تصمیمش را [از قبل]گرفته بود، در حالی ظریف چنین ادعایی را مطرح می‌کند که منابع جهانی خبری خلاف این مسئله و نقش حاج قاسم در موضوع را بار‌ها گفته‌اند.

آسوشیتدپرس در مهر ۹۴ گزارش داده بود سردار سلیمانی توانسته بود مقامات روس را در دیداری سه ساعته برای حمایت نظامی از مقاومت و دولت اسد راضی کند، اما برای شنیدن روایت دقیق ماجرا بهتر است صحبت‌های سیدحسن نصرالله را که از ابتدای فتنه سوریه اطلاعات دقیقی از ماجرا دارد، شنید. دبیرکل حزب‌الله به المیادین گفته بود: روسیه ابتدای امر مردد بود که وارد جنگ در سوریه شود و حاج قاسم سلیمانی با استدلال و شخصیت کاریزماتیک خود آن‌هم روی نقشه و توضیحاتی واقعی در جلسه‌ای که با رئیس‌جمهور روسیه داشت، او را متقاعد کرد برای مقابله با تروریست‌ها و جلوگیری از سقوط دولت سوریه، به مسئله این کشور ورود کند. در آن جلسه دوساعته، پوتین به حاج قاسم گفت من قانع شدم. این چیزی بود که از حاج قاسم شنیدم. حاج قاسم توانست با استدلال و تشریح واقعیت پوتین را قانع کند و توانست روشن کند که نتیجه این ورود چه خواهد بود. الان همه می‌دانند که روسیه از دروازه سوریه به دنیا بازگشت.

توهین ظریف به قاسم سلیمانی

عمویی گفت: ظریف در صحبت‌هایی توهین‌آمیز، همکاری ایران و روسیه را برای تخریب برجام معرفی می‌کند و حتی می‌گوید زمانی که روس‌ها پذیرفتند به کمک نظامی منطقه بیایند، ایران و سوریه در شرایط سختی حضور نداشتند. این درحالی است که از زمان همکاری روسیه با مقاومت ایران و نیرو‌های ارتش سوریه سال‌ها زمان برد تا پایان حاکمیت داعش در این کشور و منطقه اعلام شود.

عمویی اظهار داشت: آقای ظریف در حالی در قسمتی از صحبت‌های خود مردم ایران را «قهرمان پرست» معرفی می‌کند که به نظر می‌رسد به حمایت مردمی از حاج قاسم حسادت می‌ورزد. اینگونه سخنان آقای محمدجواد ظریف که به نحوی توهین به مردم ایران و قهرمانان ملی است علاوه بر اینکه خلاف شئونات است از مصادیق تشویش اذهان عمومی و نقض ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی محسوب می‌شود.

مسئولیت قانونی رئیس‌جمهور

نماینده تهران در مجلس افزود: رئیس‌جمهور در برابر مجلس مسئول اقدامات هیئت وزیران است. با توجه به اتفاقات پیش آمده در نهاد ریاست جمهوری، عدم حفاظت و نگهداری از اسناد سری و محرمانه و رعایت نکردن شئونات و نقض قوانین توسط مقامات نهاد، با توجه به اصل مذکور، رئیس‌جمهور به وظیفه قانونی خود عمل نکرده و نقض اصل ۱۳۴ قانون اساسی از سوی آقای حسن روحانی آشکار و مسلم است.

وی در پایان گفت: باید بررسی شود که در مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری چه فعالیت‌هایی انجام می‌شود؟ و این فعالیت‌ها در راستای امنیت کشور انجام می‌شود یا خیر؟ به چه دلیل اطلاعات سری و محرمانه موجود در این نهاد توسط شبکه‌های بیگانه منتشر شده است؟ و موارد دیگر باید بررسی شود.

تاریخ‌سازی به‌جای تاریخ نگاری!

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس به عنوان نماینده درخواست کننده تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و فعالیت‌ها و عملکرد آن مرکز و نیز عملکرد وزارت امور خارجه در حفظ اطلاعات محرمانه کشور اظهار داشت: این تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از سال ۹۲ تاکنون را مشمول می‌شود تا مشخص شود در این تاریکخانه چه اتفاقی افتاده است. در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری باید مسائل راهبردی همچون مسائل اقتصادی، معیشت و خنثی‌سازی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها مورد بررسی قرار گیرد، اما شاهد هستیم مسائل دیگری در اولویت هستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: در این تحقیق و تفحص باید مشخص شود اعتبار چند ده میلیاردی که به این مرکز اختصاص داده شده، در اختیار چه کسانی قرار گرفته است؟ معتقدیم نفوذ که بار‌ها و بار‌ها به خصوص در سال ۹۴ که مقام معظم رهبری درباره آن هشدار داد در سطح تصمیم‌سازان کشور دیده می‌شود و با تحقیق و تفحص ابعاد آن بیشتر مشخص خواهد شد.

وضعیت افرادی که در تهیه، تدوین و انجام حدود ۲۶ مصاحبه (قرار بوده ۳۰ مصاحبه انجام شود) نقش داشته و شرکت‌کرده‌اند، باید بررسی شود و باید بدانیم از بین معاونان ریاست جمهوری و وزرایی که شرکت کرده‌اند، مطالب آن‌ها از چه جنسی بوده و مبادا تاریخ مجدداً در این رابطه تکرار شود.

همچنین باید بررسی شود افرادی که سوء سابقه امنیتی و بازداشت داشته‌اند در این پروژه چه می‌کردند؟ و چرا در این تحقیق و تفحص به جای تاریخ‌نگاری، تاریخ‌سازی صورت گرفته است؟ همچنین باید بررسی کنیم چه کسانی نفوذ کرده و زمینه نفوذ را فراهم کرده‌اند؟
 
منبع: روزنامه جوان
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
احسنت بر شما باد.
0
0