حرم امام گسترش یافت، اما تفکرات ایشان نه
حجت الاسلام قاسم شبان نیا، مدیر گروه فقه سیاسی جامعه المصطفی، در گفتوگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، گفت: حضرت امام خمینی (ره) در زمان حیات خود، تفکری برآمده از تفکر توحیدی به صورت منظومه ای کلان که از توحید آغاز گشته و تا مسائل جامعه را در بر میگیرد داشت، بنابراین در شخصیت حضرت امام (ره) در دو بعد اندیشه و عملکرد، این منظومه مشاهده می شود؛ بعضی از افراد بدون توجه به این منظومه، از چند طریق در فرمایشات حضرت امام (ره) تحریفاتی را ایجاد کرده اند؛ این تحریفات در دو حوزه مسائل علمی و عملی ایشان مطرح شده است؛ برخی از افراد نسبت به شخصیت ایشان، نگاه های جدیدی را ایجاد می کنند.
وی افزود: اگر بخواهیم به صورت عینی به برخی از مسائل اندیشه ای اشاره داشته باشیم، به نظرات امام درباره ولایت فقیه و جایگاه مردم در حکومت اسلامی اشاره خواهیم کرد؛ بعضی از افراد قسمتی از فرمایشات حضرت امام (ره) را بیان می کنند درحالی که قسمت های دیگر نادیده گرفته یا فراموش می کنند؛ حضرت امام (ره) در کتاب البیع فرموده اند فقیهی که منصبی را به دست آورده است، این منصب از ناحیه خداوند وجود دارد اما تحقق آن منوط به وجود شرایط مناسب است و اگر شرایط مناسب برای تحقق وجود نداشت، آن منصب در سرجای خود باقی است تا زمانی که فرصت مناسب برای اعمال آن پدید آید.
حجت الاسلام شبان نیا گفت: در اواخر عمر مبارک حضرت امام (ره) در سال 66، تعدادی از نمایندگان ایشان این سوال را از ایشان پرسیده و حضرت امام (ره) دوباره همین جواب را تصریح می کنند که فقیه ولایت در کلیه امور دارد، لکن تولی امور مسلمین به رای اکثریت است که در قانون اساسی ذکر شده است؛ این منسب الهی است اما مردم هم در تحقق بخشیدن آن نقش ایفا می کنند؛ این دیدگاه در اندیشه مقام معظم رهبری و علامه مصباح (ره) و علامه جوادی آملی بسیار نزدیک به هم ذکر شده است؛ عده ای از افراد دست به تحریف همین مطلب، در اندیشه های حضرت امام (ره) زده اند و دیدگاه هایی را خلاف واقع به ایشان نسبت می دهند؛ به عنوان مثال چون امام (ره) از نقش مردم بسیار سخن گفته اند این افراد با تحریف خود این تلقی را ایجاد می کنند که حضرت امام (ره) فرموده اند تا زمانی که مردم نخواهند، فرد حتی آن منصب را نخواهد داشت.
مدیر گروه فقه سیاسی جامعه المصطفی بیان داشت: دلیل اعتماد برخی از افراد جامعه به این چنین تحریف هایی، آن است که این صحبت ها از طرف افرادی بیان می شود که قرابتی با حضرت امام (ره) دارند و سخنان ایشان را بر اساس تفکر خود و گزینشی در جامعه منتشر می کنند؛ اگر بخواهیم به صورت صحیح شخصیت و تفکر حضرت امام (ره) را بشناسیم باید تمام آثار ایشان را به صورت کامل مشاهده کنیم؛ امام (ره) در جایی به بنی صدر فرمودند که تا حکم تو را امضا نکنم تو در حکم طاغوت خواهی بود؛ این یعنی حکم تنفیذ ریاست جمهوری یک حکم تشریفاتی نیست؛ برخی از افرادی که در این مجموعه حضور دارند، دارای تفکرات سکولار هستند و در مناظرات هم دیدگاه های سکولاریسم را بیان می کنند که این تفکر به نفی حاکمیت خدا ختم می شود، گاهی اوقات تبیین کنندگان اندیشه های حضرت امام افرادی هستند که اصلا اندیشه امام را قبول ندارند.
وی در ادامه ابراز داشت: وظیفه ما در حوزه اندیشه سیاسی حضرت امام این است که با تبیین صحیح اندیشه حضرت امام تلاش کنیم جلوی این انحرافات بایستیم، نباید منتظر موسسات بمانیم؛ دیدگاه های امام (ره) بسیار شفاف است و دچار تغییر هم نمی شود، تامین کنندگان اندیشه حضرت امام (ره)، در حال الغاء یک دوگانگی هستند تا بگویند افرادی که از حکومت اسلامی سخن می گویند، معتقد به جمهوری اسلامی نیستند و اندیشه های ایشان در مقابل اندیشه امام (ره) قرار دارد؛ در حالی که اینطور نبوده و حضرت امام (ره) بارها از عنوان حکومت اسلامی در آثارشان استفاده کرده اند.
حجت الاسلام قاسم شبان نیا تصریح کرد: در حوزه عملکرد هم یک عده برای فاصله گرفتن جامعه اسلامی از آرمان های امام (ره) برداشت های غلطی را از عملکردهای امام ارائه داده اند؛ برای زیر سوال بردن شورای نگهبان، با توجه به بعضی از مواردی که امام به این شورا نکاتی را گوشزد نموده اند، این عملکرد امام را دلیل بر تخریب شورای نگهبان بیان می کنند؛ در حالی که حضرت امام (ره) در فرمایشات خود نسبت به افرادی که شورای نگهبان را تضعیف می کنند، از تعابیری چون مفسد فی الارض استفاده می کنند؛ البته نقد و بیان نقاط ضعف منظور امام نیست، اما این افراد برای دست یابی به مقاصد خود، به صورت گزینشی مطالب مورد نظر خود را از مجموع فرمایشات ایشان و طبق نظر خود بیان می کنند.
مدیر گروه فقه سیاسی جامعه المصطفی خاطر نشان کرد: هدف این افراد از بیان چنین مواردی، اگر بخواهیم خوشبینانه به این قضیه نگاه کنیم، جهل آنهاست، اما اگر بخواهیم واقع را در نظر بگیریم برخی از این افراد، از قبل تفکراتی را دارند و قصد دارند تفکرات امام را هر طور که شده با تفکرات خود همسو نمایند؛ عده ای دیگر هم قصد دارند شخصیت و تفکرات امام را در مقابل شخصیت های بزرگ علمی و سیاسی نظام قرار دهند؛ به عنوان مثال برای نشان دادن اینکه دیدگاه امام با دیدگاه علامه مصباح قرابت ندارد، دست به تحریف دیدگاه علامه مصباح (ره) می زنند و گاهی هم دیدگاه حضرت امام را تحریف می کنند.
مدیر گروه فقه سیاسی جامعه المصطفی بیان کرد: در بسیاری از موارد برای اینکه نشان دهند در جمهوری اسلامی تغییراتی ایجاد شده، با تحریفاتی در اندیشه و عملکرد ایشان، به امام (ره) ظلم کردند؛ یکی از اهداف انجام این تحریفات، نشان دادن دوگانگی در عملکرد امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده است در حالی که مقام معظم رهبری در حوزه اندیشه سیاسی و در حوزه عملکرد کاملا منطبق بر اندیشه امام (ره) می باشد؛ هدف برخی دیگر از این افراد هم ایجاد انحراف در اصل انقلاب است؛ انقلابی که مبانی آن در فرمایشات امام (ره) به عنوان معمار انقلاب اسلامی و مدیریت آن تا زمان تشکیل نظام سیاسی، ذکر شده است؛ پس فرمایشات ایشان باید چراغ راه برای ما و آیندگان باشد تا به افق های تمدن اسلامی دست یابیم.
حجت الاسلام قاسم شبان نیا در پایان گفت: متاسفانه افرادی که متولی دفاع از اندیشه ها و عملکرد های حضرت امام (ره) هستند، آنگونه که انتظار میرود در میدان حاضر نشدند؛ یکی از وظایف اصلی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) این است که اگر جایی یک نسبت ناروایی به حضرت امام داده شد، بیایند و دفاع کنند اما متاسفانه در این مسائل عامدانه ورود نمی کنند؛ نتیجه هم سردرگمی مردمی است که خواهان دانستن برخورد امام (ره)، در آن واقعه بوده اند؛ آن فردی که متولی حفظ و توسعه حرم امام خمینی (ره) می شود باید متولی دفاع از اندیشه های ایشان هم باشد؛ حرم توسعه یافت، اما تفکرات امام (ره) در حال ضیق شدن و کم رنگ شدن است.