۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۶۸۶۶۸۱
آیت الله مهدوی:

اعتقادات انسان باید از پشتوانه ادله عقلی برخوردار باشد

اعتقادات انسان باید از پشتوانه ادله عقلی برخوردار باشد
اصفهان - نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: اسلام دینی است همراه با برهان و دلیل، دلیل ایمان انسان را تقویت و مانع اثرگذاری شبهات بر روی ایمان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، امشب در مجموعه دارالسلام اصفهان، سبقت گرفتن به خیر را وظیفه همگانی عنوان کرد و گفت: دین ما دینی است همراه با پشتیبانی عقلی و استدلال، اسم آن را برهان گذاشته‌اند، گاهی نیز به آن دلیل، بینه، حجت و یا آیه گفته می‌شود.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: همه این کلمات با تفاوت‌هایی که دارند به ما یاد می‌دهند که ایمان ما باید پشتوانه دلیل داشته باشد، این پشتوانه دو کارایی دارد، یکی استحکام ایمان و دیگری ممانعت از ورود شبهه، بسیاری از گرفتار این هستیم که ایمان خود را تقویت نکرده‌ایم و به دو مشکل ضعف ایمان و وجود استعداد ورود شبهه درون ما حاصل این عدم تقویت ایمان است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به اینکه «شبهه» گاهی برای ما ایجاد می‌شود و گاهی از سوی دیگران مطرح می‌شود و ما پاسخ آن را نمی‌دانیم، تصریح کرد: وجود مشکل برای ایمان ما مسأله است، قرآن هر دو حالت را برای ما بیان کرده است، ما به هر دو حالت وجود شبهه مبتلا هستیم و راه معالجه آن هم تنها این است که ایمان ما مقرون به دلیل باشد.

وی ایمان مقرون به دلیل را ایمان مستحکم توصیف کرد و افزود: ما در دفاع از ایمان خود تعصب نداریم چرا که دلیل داریم، تعصب پافشاری روی مدعا بدون دلیل است، اگر با دلیل بگوییم خدا یکی است نمی‌توان به آن گفت تعصب داشتن اما اگر دلیل نداشتیم می‌توان نسبت تعصب به ما داد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری «دلیل» را عامل استحکام ایمان انسان عنوان کرد و گفت: افراد برای بی بندوباری دلیل ندارند، می‌فهمند که اشتباه می‌کنند و توجیه آنها این است که این مسأله ارتباط با سلیقه انسان دارد، این سلیقه‌ای مطرح کردن رفتارها به خاطر نداشتن پشتوانه عقلی و دلیل برای اعمال است.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه واقعیت یک امر ثابت است و تابع فکر و سلیقه ما نیست، اظهار کرد: حق و واقعیت یک امر ثابت است، ما باید تفکر خود را منطبق با واقعیت قرار دهیم، نمی‌توانیم بگوییم واقعیت هرچیزی است که ما فکر می‌کنیم و با تغییر فکر ما قرار است واقعیت تغییر کند.

وی به اهمیت برخورداری عقاید و اعتقادات از پشتوانه عقلی، تصریح کرد: کسی که کار خلاف می‌کند دلیل برای اعمال خود ندارد و در نهایت ادعا می‌کند هرکسی سلیقه ای دارد، این درحالی است که همه سلیقه‌ها درست نیست و کسی نمی‌تواند مدعی درست بودن سلیقه‌ها باشد، سلیقه و رفتار انسان باید مطابق با دلیل و عقلانیت باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: جالب این است که تنها در امور دینی افراد به خود اجازه می‌دهند سلیقه ای عمل کنند، اما در امور مادی دیگر اختلاف سلیقه وجود ندارد و کسی حق ندارد براساس سلیقه خود عمل کند، کسی نمی‌تواند بگوید من بنابر سلیقه خود می‌خواهم دزدی کنم، اگر بخواهیم سلیقه‌ای برخورد کنیم همه چیز دچار هرج و مرج خواهد شد و در امور مختلف به انحراف و خطا مبتلا خواهیم شد.

آیت الله مهدوی شبهات را مانند ویروس دانست و عنوان کرد: شبهه مانند ویروس در بین افراد منتشر خواهد شد و بر روح و فکر انسان اثرگذاری دارد، اما اگر ایمان ما پشتوانه عقلانی داشته باشد و دلیل داشته باشد شبهات بر او اثر نخواهد داشت و او برای شبهات پاسخ خواهد داشت و دچار تأثیر منفی شبهات نمی‌شود و از لغزش مصون خواهد بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری به آیه 105 سوره مائده و آیه 82 سوره انعام اشاره کرد و گفت: این دو آیه در کنار هم خیلی زیبا به ما آموزش می‌دهند، که از خود مراقبت کنیم، تا در مقابل گمراهان و کسانی که می‌خواهند به ما آسیب بزنند در امان باشیم، این مهم از طریق داشتن پشتوانه عقلی و دلیل برای ایمان ما میسر خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت گسترده شبکه‌های معاند برای شبهه پراکنی علیه اسلام و تشیع اظهار کرد: کار آنها این است که شبهه افکنی کنند، ما هم نمی توانیم آنها را ساکت کنیم، اما می‌توانیم از طریق تقویت ایمان خود از طریق کسب استدلال و دلیل مانع اثرگذاری شبهات و تأثیر تلاش دشمنان برای آسیب زدن به ایمان خود بشویم./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
خزیراوی
Iran, Islamic Republic of
۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
در زمینه حکمرانی مطلوب در اسلام یک کار قوی ارائه نمائید.
0
0