۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۶۸۸۶۸۵
ضرابی:

خدمات مجازی کتابخانه آستان قدس رضوی در ایام کرونا توسعه یافت

خدمات مجازی کتابخانه آستان قدس رضوی در ایام کرونا توسعه یافت
خراسان رضوی - ضرابی از توسعه چشمگیر خدمات مجازی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی از ابتدای شیوع کرونا و اعمال محدودیت ها تا موج پنجم آن سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، علی ضرابی، مدیر فضای مجازی سازمان کتابخانه ها، موزه ها، و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به شیوع موج پنجم کرونا و اعمال محدودیت در کتابخانه مرکزی و کتابخانه‌های وابسته آستان قدس، به ارائه خدمات چشمگیر و روز افزون کتابخانه در فضای مجازی و به صورت دیجیتال اشاره کرد.

مدیر فضای مجازی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ضمن اشاره به بازدید 12هزار و 500 بازدید از صفحات سامانه کتابخانه دیجیتال در یک ماه گذشته، از کاربران ایالات متحده آمریکا با تعداد 252 بازدید، به عنوان بیشترین بازدیدکنندگان خارجی در میان 26 کشور بازدید کننده یاد کرد و گفت: پس از آن کشورهای تونس، امارات، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و عراق به ترتیب بیشترین بازدیدکنندگان خارجی کتابخانه دیجیتال بودند.

وی به خدمات مختلف کتابخانه دیجیتال اشاره کرد و افزود: یکی از خدمات ارزنده و منحصر به فرد کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی، خدمات تحویل مدرک است. در این سامانه کاربران منابع مورد نیاز خود را درخواست کرده و سازمان با توجه به سیاست‌های ملی و آستان قدس رضوی نسبت به واگذاری منابع اقدام می‌کند.

ضرابی بارگذاری منابع دیجیتال را از طریق بخش خدمات ارائه مدرک عنوان کرد و گفت: بارگذاری نسخه‌های دیجیتال و سایر رکوردهای سامانه کتابخانه دیجیتال با هدف دسترس‌پذیری منابع دیجیتال برای کاربران توسط این بخش انجام می شود.

وی در ادامه از بارگذاری 6هزار و 218 منبع در سامانه کتابخانه دیجیتال در یک ماه اخیر خبر داد.

مدیر فضای مجازی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در ماهی که گذشت در بخش تحویل مدرک 218 درخواست ثبت شده و کابران مواردی چون منابع خطی، چاپ سنگی، منابع سندی، منابع چاپی فارسی و لاتین و پایان نامه را درخواست کردند.

وی از امانت دیجیتال به عنوان یکی دیگر از خدمات کتابخانه مجازی آستان قدس رضوی یاد کرد و افزود: کاربران کتابخانه دیجیتال با استفاده از این خدمت قادر به درخواست کتب مورد نیاز خود از طریق پایگاه امانت دیجیتال هستند؛ به طوری که با تأیید کارشناس مربوطه می‌توانند منبع درخواستی خود را در مدت زمان تعیین شده و به صورت آنلاین مطالعه کنند.

ضرابی با اشاره به ایجاد ایستگاه مطالعه دیجیتال در کتابخانه‌های وابسته سازمان و همچنین مناطق محروم به منظور دسترسی آسان به منابع دیجیتال، خاطرنشان کرد: امکان بهره‌مندی از 100هزار کتاب و مقاله به صورت محلی در هر ایستگاه از طریق بیش از 250 سامانه نرم‌افزاری فراهم شده است.

وی تصریح کرد: از دیگر امکانات ارائه شده در این ایستگاه‌ها، دسترسی به برخی از پایگاه‌های محدود کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی از قبیل پایگاه‌های کتاب‌های چاپی، کتاب‌های الکترونیکی، مقالات الکترونیکی، پایان‌نامه‌ها و... و همچنین برخی از پایگاه‌های علمی و پژوهشی به صورت تمام متن است.

ضرابی در ادامه سخنان خود با اشاره به ایجاد پایگاه‌های موضوعی منابع به شکل متمرکز در سامانه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی از غنی‌سازی و به روزرسانی 5هزار و 799 پایگاه موضوعی در این سامانه در مردادماه خبر داد.

وی در پایان گفت: محققان و پژوهشگران می‌توانند از طریق درگاه اینترنتی https://digital.aqr.ir/ به منابع اطلاعاتی مورد نیاز خود در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی دسترسی پیدا کنند./933/د101/

جواد رستمی
ارسال نظرات