دنیای بدون سلبریتی!
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بدیهی است که یکی از ویژگی های رسانه برعکس جلوه دادن حقیقت و یا منحرف کردن اذهان از حقیقت است به این بیان که رسانه نوع نگرش مخاطبش را تعیین می کند و آنگونه که دوست دارد فهمیده شود محتوای خود را به نمایش می گذارد به طور مثال می توان با نشان دادن چند نوجوان که با تصور دنیای بدون بازیگر محبوبشان گریه می کنند و موفقیت او را بر تمام زندگی خود مقدم می دارند القا کرد که دغدغه نسل جدید جامعه تا به این اندازه تنزل پیدا کرده است و مردم سطحی نگر شدن.
دراصل قضیه که عده ای از جوانان ساده اندیش و بی اطلاع جامعه که دغدغه ای ندارند و این چنین مسائل بی ارزش جایگزین خردورزی آن ها شده است شکی نیست اما تعداد این نوع افراد شاید حتی کمتر از چهاردرصد باشد اما آنچه که در حقیقت و پشت صحنه رسانه حقهباز وجود دارد جوانانی است که دغدغه درس و سرانجام دوران تحصیلی خود را دارند و چه بسیار از افرادی در چند سال اخیر بودند که تحصیل را در بهترین دانشگاه های کشور رها کردند و به دنبال شغل آزاد و کسب پول رفتند.
دغدغه دیگر جوانان مساله بسیار مهم شغل است که چون دیده اند بازار کار بسیار خراب است و از یک سو عموما افرادی که پارتی داشته باشند می توانند شغل خوب پیدا کنند و از سویی دیگر بسیاری از دوستان خود را میبینند که با وجود تحصیلات بالا نتوانستند شغل مناسبی پیدا کنند نگران آینده شغلی خود هستند که با این وضعیت گرانی دلار می گویند حتی اگر کارمند شویم هم با قیمت های متغیر دلار نمی توانیم آینده خوبی را برای خود و خانواده خود بسازیم به همین خاطر عموم جوانان به فکر مهاجرت به هر کشور خارجی شده اند و بسیاری از آنها نیز موفق بر مهاجرت شده اند این درحالی است که در سالهای قبل از نابودی اقتصاد ایران جوانان به این اندازه به فکر مهاجرت نبوده اند و نیاز هایشان با یک شغل معمولی در ایران برطرف می شد.
از دیگر موارد دغدغه نوجوانان می توان به مساله ازدواج آنها اشاره کرد که اگر بگوییم بزرگترین دغدغه است حرف بی ربطی نزده ایم چراکه علاوه بر خود جوانان شامل دغدغه خانواده ها در ابعاد مختلف نیز می شود که تهیه جهیزیه عروس، مراسمات ازدواج، شغل و منزل پسر از مهمترین موارد آن حساب می شود که در بسیاری موارد که به دلیل عدم توان بر تامین موارد مذکور جوانان قادر بر ازدواج نیستند افسرده می شوند و انگیزهشان برای تلاش بیشتر در زندگی کم و درنهایت سردرگم و بی هدف می شوند.
پس باوجودی که دغدغه های نسل جدید چیزهایی به غیر از این مسائل سطحی است و دولت ها تاکنون متاسفانه هیچ عملکردی در قبال این نیازها نداشته اند، رسانه نباید دغدغه های اصلی جوانان را به مسائل جزئی تقلیل دهد و درعوض باید دغدغه های اصلی و راهکارهای رفع آن ها را بیان کند و جوان را به سمت مسیر درست رهنمون سازد.
محمدصادق کربلائی آقاملکی