۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۲
کد خبر: ۷۱۵۵۴۶
استاد و پژوهشگر حوزوی:

زیارت عاشورای معروف با تقیه به دست ما رسیده است

زیارت عاشورای معروف با تقیه به دست ما رسیده است
حجت الاسلام محمودی با بیان اینکه علما در قرون گذشته با حفظ تقیه زیارت عاشورا را کتابت کرده اند، گفت: آنچه امروز به دست ما رسیده نسخه مشهور زیارت عاشورا است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مهدی محمودی گلپایگانی نویسنده کتاب «زیارت عاشورا از آغاز تاکنون» در دومین همایش «اصالت میراث حدیث شیعه» که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و از سوی موسسه امام هادی(ع) برگزار شد، گفت: یکی از شبهه‌هایی که در دهه‌ها و به‌خصوص سال‌های اخیر، به شکل گسترده منتشر شده و حتی برخی عالمان را دچار اشکال کرده این است که فقره‌‌های پایانی در زیارت عاشورا در آن نبوده و از قرن دهم(دوران صفویه) به بعد به نسخه‌های مصباح ‌المتهجد و مختصر مصباح ‌المتهجد (تألیف شیخ طوسی قدس‌سره) افزوده شده و در نتیجه زیارت عاشورا تحریف شده است.

وی با بیان اینکه در برخی از نسخه ها برگ های زیارت عاشورا در کتاب مصباح المتهجد برداشته شده و در برخی از نسخه های مصباح کبیر و صغیر به دلیل تقیه اضطراب دارد، افزود: مهم ترین دلیل مدعیان تحریف یک نسخه خطی از مصباح المتهجد است که برخی از فقرات را در بر ندارد که در بخش رازداری عالمان به تقیه شیخ طوسی در بغداد پرداخته ام و با تحقیق نشان داده ام که مصباح المتهجد دو تالیف در نجف و بغداد داشته است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به تقیه علما در قرون گذشته ابراز کرد: منشأ درگیری بین شیعیان و حکام غیر شیعی ابراز شعائر شیعی است که به دلیل حفظ شیعیان در عصر شیخ طوسی باید تقیه صورت می گرفت.

حجت الاسلام محمودی ادامه داد: فقره پایانی در کامل الزیاره نیز به شکل دیگری به دست ما رسیده است که به تفصیل در کتاب توضیح داده ام که ابن قولویه این کتاب را در اواخر عمر در بغداد تالیف کرده است لذا باید تقیه را رعایت می کردند و فقره پایانی را با رعایت مباحث تقیه بیان کنند.

وی افزود: عالمان شیعه بعد از شیخ طوسی هیچکدام زیارت عاشورا را از کامل الزیارات نقل نکرده اند و همه زیارت عاشورا را از مصباح المتهجد و مطابق آنچکه امروز مشهور است نقل کرده اند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی از قم
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵
- اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ

اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
0
0