۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۷۲۱۱۵۴
حجت‌الاسلام جلالی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا مطرح کرد؛

نقش مهم تحقق شبکه ملی اطلاعات برای مقابله با جنگ ترکیبی دشمن

نقش مهم تحقق شبکه ملی اطلاعات برای مقابله با جنگ ترکیبی دشمن
مدیر روابط عمومی مرکز پژوهش‌های صداوسیما گفت: رهبر انقلاب به‌ درستی عبارت جنگ ترکیبی را درباره اقدامات دشمن به کار بردند و حقیقتاً امروز شاهد جنگ احزاب علیه نظام هستیم.

اشاره: اغتشاشات اخیر که به هسته‌های کوچک آشوب در کشور تبدیل شده‌اند و سعی دارند با تخریب اموال عمومی در مناطق مختلف خود را پر تعداد نشان بدهند، یکی از نتیجه‌های فضای باز و رهای فضای سایبری است که دشمنان در آن با استفاده از کنترل‌های اطلاعاتی، داده‌هایی را به ذهن مخاطبان شلیک می‌کنند و باورهایی را در اذهان افراد پرورش می‌دهند که در نهایت می‌تواند تبدیل به بدترین صحنه‌هایی شود که امروز شاهد آن در خیابان‌های تهران هستیم. قطعاً همانطور که امروز فضای مجازی و سایبری در اغتشاشات امروز بی‌تأثیر نیستند، باید برخی از عوامل اجتماعی را نیز واکاوی کرد که در این اغتشاشات دست به دست هم دادند و فضای ایران را چنین ملتهب سازد.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت الاسلام عبدالله جلالی، مدیر روابط عمومی مرکز پژوهش‌های صدا و سیما رفت تا با وی درباره ابعاد رسانه‌ای و اجتماعی اغتشاشات اخیر در کشور گفت‌وگو کند.

رسا ـ الگوی بحران سازی رسانه‌های خبری دشمن در اغتشاشات اخیر چگونه بود و تفاوت آن با دوره‌های قبل چیست؟

در این دوره از اغتشاشات شاهد الگویی از آرایش رسانه‌ای دشمن بودیم که تلاش کرده بودند از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای خودشان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حداکثر استفاده را ببرند. حتی کسانی که در عرصه‌های مذهبی فعال بودند، چه از برخی علمای شیعه چه برخی از علمای اهل سنت و چه کسانی که سرسخت دشمن نظام بودند در این آرایش رسانه‌ای حضور داشتند و فعالیت کردند.

این دقیقاً همان تعبیری است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی و فرمایشات خودشان بدان تحت عنوان جنگ ترکیبی اشاره کردند. واقعاً یک الگوی رسانه‌ای و جنگ ترکیبی در جریان بود که در این میان آن‌ها اجازه ندادند هیچ حفره‌ای خالی بماند. آن‌ها در حقیقت با استفاده از همه ظرفیت‌های رسانه‌ای با تمرکز بر جامعه هدف یعنی زنان و نوجوانان تلاش کردند اهداف خود را پیاده سازی کنند.

رسا ـ مطالبه شما از مرکز ملی فضای مجازی درباره عدم پیش بینی و آماده‌سازی طرح جایگزین برای پلتفرم‌های خارجی، عدم حمایت از پیام رسان‌های داخلی و نهایی‌سازی شبکه ملی اطلاعات چیست؟

تعیین شفاف سازی راهبردها از سوی مرکز ملی فضای مجازی مهم‌ترین مطالبه و کنش واقعی است که می‌تواند به معنای فعالیت هوشمندانه در این فضا پیش برود. متأسفانه ما شاهد این هستیم که هیچ استفاده و بازخوردی از جامعه در فضای مجازی استفاده نشد. ما می‌بینیم جوانانی که امروز فضای مجازی به بوم زیست آن‌ها تبدیل شده است، امروز در این فضا درگیر هستند. همانطور که ما در زمان دفاع مقدس، در میدان جنگ نظامی حضور داشتیم، امروز فضای جنگ برای جوانان ما در بستر فضای مجازی شکل گرفته است.

اگر ما بخواهیم در این فضا سرباز داشته باشیم، آن را آماده کنیم و به سازماندهی این ظرفیت بپردازیم، نیاز داریم که همه ظرفیت فضای مجازی و کنش‌گران در این فضا را فراخوان کنیم، به کمک آن‌ها برویم و همراه با آن، به تقویت اینترنت ملی یا شبکه ملی اطلاعات در کنار تقویت پلتفرم‌های ایرانی بپردازیم. متأسفانه ما هنوز بعد از ده سال شاهد حرکتی از سوی این مسؤولان نیستیم که همین کار نکردن آن‌ها بزرگترین جرم این عزیزان است.

به نظر من باید افکار عمومی و رسانه‌ها این مسؤولان را در مقابل رسانه و افکار عمومی حاضر کنند تا به مردم و افکار عمومی پاسخگو باشند. البته آن‌ها کسانی هستند که هیچ احساس پاسخگویی و مسؤولیتی را در مقابل رسانه‌ها احساس نمی‌کنند. فضای مجازی به سرعت و با تحولات تکنولوژی در حال حرکت است. متأسفانه آقایان این فضا و ظرفیت‌های بسیار عظیمی که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب وجود دارد را باید در دستور کار اعضای این مجموعه قرار بدهند.

آن‌ها باید یک برنامه ریزی عملیاتی برای تحقق شبکه ملی اطلاعات آماده و اجرایی کنند، یک زمان مشخصی را نیز به ملت اعلام کنند و همچنین بابت این سال‌هایی که گذشته و باعث عقب ماندگی کشور در زمینه فضای مجازی شده، به ملت تعهد قانونی بدهند تا این عقب ماندگی‌ها را نیز جبران نمایند.

رسا ـ اهداف رسانه‌ای دشمن از دامن زدن به گفتمان بی‌ثبات سازی و اقتدارشکنی از نظام مقدس جمهوری اسلامی چیست؟

42 سال از عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد، رهبر معظم انقلاب همانطور که به‌خوبی اشاره فرمودند، دشمنان این نظام جمهوری اسلامی ایران را نقطه هدف خود قرار داده‌اند. جمهوری اسلامی ایران امروز به یکی از بزرگترین استخوان‌های در گلوی نظام سلطه تبدیل شده است. آن‌ها نتوانسته‌اند این صدای آزادی خواه مردم ایران اسلامی را بشنوند و تحمل کنند.

حجم عظیم اتحاد بزرگ دشمنان که امروز در حقیقت یک جنگ بزرگ احزاب علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را به راه انداخته‌اند نشان می‌دهد که امروز نظام جمهوری اسلامی ایران در دنیا به یک نظام قوی، قابل قبول، کارآمد و ان شاءلله راهبر همه ملت‌های آزاده دیگر در سراسر جهان تبدیل خواهد شد و این فضای استکبار در جهان را خواهد شکست.

ما به مدد جوان‌های عزیز که نسل جدید انقلاب اسلامی ایران هستند، می‌توانیم تمام محدودیت‌ها و محاصره‌های تبلیغاتی رسانه‌های غرب را بشکنیم. همانطور که روزی ما حصر آبادان را داشتیم و آن را شکستیم و پس از آن همانطور که از مرز‌های نظام جمهوری اسلامی حراست کردیم، ان شاءلله به دست همه این جوان‌های عزیز کشورمان، مرزهای عقیدتی، مرزهای مجازی، مرزهای معنوی، مرزهای فکری و سایر مرزها را حراست و حفاظت خواهیم کرد.

بی‌گمان به نظر می‌رسد که اگر به این جوان‌ها میدان داده شود و از آن‌ها استفاده درستی صورت بگیرد و باور اعتماد به این جوانان به‌همراه اعتقاد به توان داخلی، می‌تواند کشور را در مقابل هژمونی رسانه‌ای دشمنان قسم خورده به پیش براند و دشمنان را مجبور به عقب نشینی و تحمل ذلت کند. در نهایت و پایان این مسیر، قطعاً شاهد نابودی و زوال نظام سلطه خواهیم بود. همانطور که خداوند متعال در قرآن کریم این موضوع را به‌عنوان یکی از سنت‌های الهی مطرح کرده است، بزودی شاهد خواهیم بود که ظالمان و مستکبرین در جهان به سزای اعمال پلید خودشان در جهان خواهند رسید.

رسا ـ نقش شکاف نسلی در تشدید بحران‌های اجتماعی و اغتشاشات اخیر چیست؟

متأسفانه به این علت که جوانان ما در یک زیستگاه متفاوت از زیستگاه نسل پدران، مادران و مدیران کشور زندگی می‌کنند، شاهد یک شکاف نسلی هستیم. به نظر می‌رسد که بایستی این دو به همدیگر متصل شود. راه آن نیز این است که ما حرف‌های جوانان را بشنویم و با ادبیات آن‌ها آشنا شویم. باور به حضور جوانان برای کمک در این عصر جدید یکی از نیازهای پرکردن شکاف نسلی است. شنیدن سخنان، حرف‌ها، اعتراضات و انتقاداتی که عزیزان جوان ما نسبت به عملکرد مدیران جامعه دارند بایستی به جای اینکه روندی تقابلی داشته باشد، به یک روند پاسخگویی تبدیل شود.

آن چنان که حضرت علامه جوادی آملی فرمودند، باید هویت و باطن مدیران ما به لحاظ معنایی نیز تغییر پیدا کند. یک باطن مهذب، شفاف و روراست با جوانان که بتواند آن چه را که رهبر معظم انقلاب از مدیران جامعه مطالبه کرده‌اند، آن مدیران جامعه نیز بایستی مشی خودشان را تغییر دهند و فضایی را ایجاد کنند که هیچگونه محدودیت و مانعیتی میان حرکت نسل جدید به سمت هویت ایمانی وجود نداشته باشد.

این کنش و واکنش و ارتباط متقابل می‌تواند جوانان، پدر و مادرها، مدیران و مسؤولان کشور را بیشتر به هم نزدیک کند، اعتماد متقابل آن‌ها را نیز بازسازی کند و نیز با ترسیم آرمان‌هایی که به سمت ظهور و طلوع خورشید عظمای ولایت حرکت می‌کند، همه ما را به سمت این هدف مقدس و مشترک برساند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات