مراتب خوف و خشیت از نگاه آیات قرآن
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا حجتالاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابیفرد، امام جمعه موقت تهران ۲۲ آبانماه در مراسم درس اخلاق حوزه علمیه امام حسین(ع) که در سالن اجتماعات حوزه برگزار شد، با اشاره به آیه ۲ سوره انفال: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَت قُلُوبُهُمْ...» گفت: این آیات نورانی در مقام بیان یک مرتبه والا و برتر از ایمان است که اشاره کردم اگر بنا باشد در این جامعه بشری کسانی مخاطب این آیات باشند ظاهرا امثال بنده و شما بزرگواران که به نحوی با معارف دینی و با آموزه های وحی ارتباط داریم مخاطب اول هستیم، ما باید برای آراستگی به این خصائص جدیت بیشتری نسبت به دیگران داشته باشیم.
وی ادامه داد: پنج ویژگی در این آیات برای انسان های مومن در طراز ذکر شده، ۳ ویژگی قلبی(جوانحی) و ۲ ویژگی جوارحی که به اعمال و رفتار ما باز میگردد، اما ۳ ویژگی جوانحی و قلبی؛ اولین ویژگی این است که کلمه قلب که در آیه ذکر شده شاید در این آیه روح و نفس انسان باشد، در بعضی از کلمات اولیای دین قلب به معنای روح، نفس به کار رفته است.
حجتالاسلام والمسلمین ابوترابیفرد افزود: میتوان معتقد بود در این کریمه مبارکه که میفرماید: الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ...، قلب به معنای نفس انسانی باشد که به گونهای تربیت شده هنگام تلاوت آیات الهی یک نحو هراس خاص که بعضی تعبیر کردند به هراس عقلی، یک نحوه سوختن، یک نحو ادب و تواضع بسیار ویژه در محضر خدای متعال برای آدمی ایجاد میشود.
تولیت حوزه علمیه امام حسین(ع) اشاره کرد: در آیات قرآن در حوزه خوف و خشیت قلبی تعابیر مختلفی است که هر کدام ناظر به یک ویژگی خاصی است، یکی از تعابیر آیه ۲ سوره انفال است که میفرماید هنگام تلاوت قرآن وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ، آیه دیگر اینکه إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ، و گاهی نیز به واژه خوف در قرآن به کار رفته است.
امام جمعه موقت تهران رمز موفقیت در بعد معنوی را ترک گناه و مراقبه دانست و افزود: اولیای الهی و اهل معرفت تفاوتی که با دیگران دارند اینکه به فکر اصلاح قلبشان هستند در حالی که عدهای نگاهشان فقط عملشان است، البته باید دانست که اصلاح قلب بدون اصلاح عمل ممکن نیست چنانکه چشیدن لذت عبودیت بدون عمل صالح انجام نمیشود.