۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۷۲۹۰۱۰
حجت الاسلام مقدمی شهیدانی؛

جنگ ایران و روس مبداء تحولات تاریخ معاصر است

جنگ ایران و روس مبداء تحولات تاریخ معاصر است
پژوهشگر و مدرس تاریخ انقلاب اسلامی گفت: از جمله مقاطعی که تاریخ نگاران و علاقه‌مندان به پژوهش در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی باید به آن تسلط ویژه‌ای داشته باشند جنگ های بین ایران و روس است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مقدمی شهیدانی پژوهشگر و مولف عرصه تاریخ انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تاکید بر ضرورت پژوهش و مطالعه تاریخ و تحولات پیشین موثر در انقلاب اسلامی گفت: از جمله مقاطعی که تاریخ نگاران و علاقه‌مندان به پژوهش در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی باید به آن تسلط ویژه‌ای داشته باشند جنگ های بین ایران و روس است.

وی افزود: کتاب‌هایی هم در این مورد نگاشته شده است از جمله کتاب جنگ های ایران و روس نوشته میرزا محمدصادق وقایع نگار مروزی و کتاب میرزا مسیح مجتهد و فتوای شرف اثر غلامرضا گلی زواره که توسط دفتر تبلیغات اسلامی در سال ۷۸ به چاپ رسیده است.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اهمیت این مقطع تاریخی اظهار  داشت: تاریخ جنگ ایران و روز از آن جهت اهمیت دارد که مبدا بسیاری از حوادث و تحولات در تاریخ معاصر است. چرا که در آن برهه علماء در مقابل تهاجم و استعمار خارجی و ناتوانی قدرت مرکزی در حفظ مرزها، وارد شدند و فتوای جهاد دادند. فتاوای جهاد ایشان در دو جنگ ایران و روس تبدیل به کتابی شده است به نام احکام الجهاد و اسباب الرشاد اثر قائم مقام فراهانی که در سال ۱۳۸۰ نشر بقعه آن را به صورت مختصر و مفصل منتشر کرده است.

وی با بیان پدید آمدن گلستان و ترکمنچای با قرار گرفتن در موضع ضعف و شکست از روس ها ادامه داد: این ها پیچ های تاریخی تعیین کننده و سرنوشت ساز هستند. جنگ های بزرگ و انقلاب ها همیشه تعیین کننده آینده جهان بوده اند. الان هم در مورد جنگ بین روسیه و اوکراین همینطور است؛ به همین جهت حضرت آقا فرمودند این جنگ مناسبات جهان را تغییر خواهد داد و نظم نوین جهانی را به ارمغان خواهد آورد و ما باید نقش خود را در این بین پیدا کنیم.

حجت الاسلام مقدمی شهیدانی خاطر نشان کرد: در تاریخ جنگ های معاصر ما حوادث مختلفی را گذرانده ایم؛ از جمله ماجرای فتوای شرف که با اجرای یکی از بند های قرارداد ترکمنچای رخ داد مبنی بر اینکه اتباع هر کدام از قسمت های جداشده به سرزمین اصلی خود بازگردند که در واقع حیله ای در جهت خارج کردن گرجستانی ها و دیگرانی بود که در ایران سکونت داشتند و شیعه شده و بعضا به همسری دیگری در آمده بودند. که با اصرار، روس ها وارد می شوند و زنان را از همسرانشان جدا می‌کنند که به کشورشان برگردانند اما با قیام مردم تهران به رهبری میرزا محمد مسیح مجتهد و فتوای شرف این بزرگ مرد مواجه می شوند و در این بین گریبایدوف سفیر روس ها و مبتکر و ناظر اجرای قرارداد ترکمنچای، به هلاکت می‌رسد. البته با وحشت دربار یکی از الماس های گران بها و مبلغ هنگفتی پول برای جلوگیری از وقوع دوباره جنگ به روس ها داده می‌شود!

وی با اشاره به جنگ جهانی اول که اتفاقات مختلفی در آن رخ می دهد از جمله پیروزی انقلاب روسیه، فروپاشی امپراتوری عثمانی و تشکیل کشور هایی مثل ترکیه و عراق، معرفی شدن آمریکا به عنوان یک قدرت برتر جهانی که مشهور است در جنگ جهانی دوم بوده اما در همین جنگ جهانی اول است، گفت: در این برهه در نجف و اقصی نقاط ایران قیام هایی علیه انگلیسی‌ها شکل می‌گیرد. ایران با اینکه کشوری بی طرف بود اما در حدود نیمی از تلفات جنگ جهانی با توطئه قحطی انگلیسی ها تلفات داد و ۳ الی ۹ میلیون آماری است که در این موضوع اعلام شده که برابر با یک سوم یا نصف جمعین ایران در آن زمان است!

پژوهشگر و مدرس تاریخ انقلاب اسلامی ادامه داد: در ایران دو حکومت محلی تشکیل می شود یکی در شمال به رهبری میرزا کوچک خان جنگلی و دیگری در جنوب به رهبری سید عبدالحسین لاری که در این تحولات ناشی از جنگ جهانی اول ستون خیمه کشور هستند. از طرفی دیگر در آذربایجان خیابانی در خراسان کلنل پسیان قیام می کنند که رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با بسیجیان نام این ها را آوردند و فرمودند که همگی بسیجی بودند. در اقصی نقاط ایران مجتهدین مبارز از جمله آقا نجفی و حاج آقا نور الله اصفهانی دو برادر مجتهد و مبارز در مرکز، به نقش آفرینی و مجاهدت در مقابل دشمنان پرداختند. البته که آقا نجفی اصفهانی در ابتدای جنگ جهانی اول سال ۱۹۱۴ میلادی به رحمت خدا می‌روند.

وی در پایان گفت: در هر حال باید بکوشیم و زنجیره تواصی را با تبیین و تحلیل تاریخ خصوصا تاریخ معاصر تکمیل کنیم و در عرصه جهاد تبیین و اطاعت امر رهبری نقش آفرین باشیم.

ارسال نظرات