۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
کد خبر: ۷۳۶۶۸۵
مدیر حوزه علمیه خراسان خبر داد؛

متناسب‌سازی برنامه درسی خواهران طلبه

متناسب‌سازی برنامه درسی خواهران طلبه
مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: خواهران به‌دلیل مأموریت‌های ویژه خود لازم نیست دروس حوزوی برادران را بخوانند و سعی می‌کنیم با متناسب‌سازی دروس در این زمینه گام برداریم.
به‌گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر این حوزه، طی بازدید از مدرسه علمیه عصمتیه مشهد، در جمع طلاب و اساتید این مدرسه با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع)، گفت: اگر کسی توفیق یافته باشد که خداوند کفالت او را بر عهده گیرد، امکان نابودی عمر و تلاشش از بین می‌رود؛ بنابراین از مسائل مهم این است که تلاش کنیم تحت ولایت پروردگار باقی بمانیم.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی عمر خود را از بین ببرد، از سوی خداوند واگذاشته شده، گفت: اگر شاکر ولایت الهی نباشیم، از دست ما می‌رود، همان طور که امام جواد(ع) می‌فرمایند: نعمتی که شکر نشود، مثل گناهی است که آمرزیده نشده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: یکی از مصادیق کامل اینکه انسان تحت ولایت خداوند باشد، همین زندگی طلبگی است که انسان عمر خود را صرف یادگیری دین خدا و سپس تبیین و ترویج دین الهی می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط در ادامه با درود بر روح بانو صفوی، مؤسس مدرسه علمیه عصمتیه، از فعالیت‌های صورت‌گرفته که در گزارش مدیر مدرسه در این جلسه بیان شد، تشکر کرده و به پاسخ مسائل مطرح‌شده توسط طلاب و اساتید پرداخت.

وی گفت: درس‌های کنونی حوزه علمیه پایه‌هایی است برای فهم قرآن و احادیث که اگر کسی این دروس را نخواند باید همیشه از نوشته‌های دیگران در این زمینه استفاده کند و نمی‌تواند روی پای خود بایستد؛ اما خواهران به‌دلیل مأموریت‌های ویژه آن‌ها لازم نیست همان دروس برادران را بخوانند و سعی می‌کنیم با متناسب‌سازی دروس در این زمینه گام برداریم.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه بیمه بازنشستگی اساتید در دست اقدام است و در سال‌های پیش رو به نتیجه خواهد رسید، گفت: نسبت به حق‌الزحمه اساتید هم امسال اقداماتی صورت گرفت که سعی می‌کنیم اقدامات بیشتری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه فرایند پایان‌نامه‌ها بررسی خواهد شد که اگر طولانی شده، تسهیل و اصلاح شود، گفت: نسبت به حجم دروس در برنامه آموزشی جدید اصلاح می‌شود و درس‌هایی نیز به بخش‌های کمتری تقسیم خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط با تأکید بر اینکه نمره فقط کاشف از فهم مطلب است و نباید محور قرار گیرد، گفت: برای دروس عملی باید سنجش‌های متناسبی در نظر گرفته شود که یکی از فلسفه‌های امتحان شفاهی همین است که بعد از چند سال مشخص شود آیا طلبه در عمل و میدان می‌تواند دانسته‌های خودر ا به کار ببرد یا خیر.

ارسال نظرات