۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۷۵۸۰۵۰
حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا:

انقلاب اسلامی مرهون شهداست

انقلاب اسلامی مرهون شهداست
رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره با اهمیت شهید و شهادت در فرهنگ ایرانی و اسلامی گفت: بسیاری از ترور‌ها در اوایل انقلاب، با هدف از پا انداختن انقلاب اسلامی بود وتاریخ نشان داد تداوم انقلاب مرهون شهدا است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ویژه نامه شبکه چهار با اشاره با اهمیت شهید و شهادت در فرهنگ ایرانی و اسلامی گفت: بسیاری از ترور‌ها در اوایل انقلاب، با هدف از پا انداختن انقلاب اسلامی صورت گرفت. جنگ تحمیلی نیز با همین هدف آغاز شد، اما تاریخ نشان داد که تداوم انقلاب اسلامی، مرهون همین جنگ و دستاورد‌های آن است. این حوادث منجر به این شد که بسیاری از پرده‌ها کنار رود به گونه‌ای که بسیاری از شخصیت‌های نظام، بعد از شهادت شان شناخته شدند و حتی برخی از شبهات و ابهامات، با شهادت این افراد، در اذهان پاسخ مناسب خود را یافت.

وی افزود: این هویت سازی ها، که توسط شهادت در جامعه توسعه می‌یابد، هم اکنون ابعادی فراملی گرفته و فراتر از کشور، تاثیر گذار است که این موضوع ریشه در هویت فرهنگی جهان اسلام  و ادیان الهی دارد که این موضوع درنقطه مقابل آن چیزی است که در جهان مدرن در حال رخ دادن است.

رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مرگ آگاهی در فرهنگ اساطیر و بارو‌های مذهبی ایرانیان قابل دنبال کردن است، گفت: فرهنگ ایران قبل از اسلام، یک فرهنگ به شدت دینی است و دنیا را آخرت جدا نمی‌کند و دنیا را صورتی از عالمی بزرگتر می‌بیند، مثلا در یشت‌ها  که شباهت زیادی با دعای جوشن کبیر است، با یک سری از اسمای الهی مواجه می‌شود که با عالم دیگری پیوند می‌خورد.

وی افزود: آما آنچه که در ایران امروز است و آن را با بخش‌های دیگر جهان متمایز می‌کند، حضور مکتب اهل بیت علیه السلام در ایران است و تاثیراتی که این مکتب در ایران داشته است. بسیاری از جریان‌ها و مکتب‌های جهان اسلام، یا توسط ایرانیان به وجود آمده یا  توسط آنان، توسعه یافته است و هویت ایرانی با این مکاتب اعتقادی، در طول تاریخ تعاملات فراوانی داشته است که البته این تفکرات، بی آنکه گسستگی با آن مکاتب داشته باشد، رنگ و بوی خاص خود را دارد و شاخص‌ترین نماد آن نیز عاشوراست.

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا با اشاره فرهنگ عاشورا و مهدویت گفت: در ایران هم عاشورا و هم مهدویت در قالب مقاومت و امید نقش داشت و اصولا هر مقاومتی بدون امید، هیچ گونه تاثیر اجتماعی در پی نخواهد داشت. باور نسبت میان مقاومت و امید نیز یک باور قرآنی است و بسیاری از آیات این کتاب آسمانی، در حال توصیف و تبیین این موضوع برای بیان روش‌های مقاومت و روش‌های امید در جامعه است.

وی افزود: در مفاهیم حکمتی، موضوع مرگ و نسبت آن میان خیر و شر بار‌ها بررسی شده است، اما براساس معارف دینی و آیات قرآنی، مرگ هیچ گاه شر نیست بلکه انتقال از یک دار به دار دیگر است و یک افق گشایی به سوی حقیقت هستی است و عبور از غفلت برای رسیدن به حقیقت عالم است. این مفاهیم در تقابل با دنیای مدرن و مفاهیم سکولاریسم  است که مبنایی آن براساس دنیاطلبی تعریف شده است. به گونه‌ای که می‌توان همه هنر دنیا مدرن، ایجاد روش‌هایی برای فراموش کردن مرگ است، از خوردنی‌ها و پوشیدنی‌ها تا نوع آهنگ‌ها و هر چیزی دیگر در غرب اینگونه است.

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا گفت: در مکتب تشیع، علاوه بر اشنایی عمیق‌تر با مرگ‌آگاهی، اسوه‌ها و الگوی‌های آن وجود دارد. تجسم و نمادش در امام حسین علیه السلام دیده می‌شود و بیان واضح آن در نهج البلاغه امیرالمومنین ع به خوبی دیده می‌شود.

ارسال نظرات