۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۷۶۰۲۶۷
حجت‌الاسلام نعیمیان در گفت‌وگو با رسا:

غرب زدگان به دنبال انفعال تمام جامعه در برابر غرب هستند

غرب زدگان به دنبال انفعال تمام جامعه در برابر غرب هستند
استاد حوزه علمیه، غرب زدگان را به دنبال انفعال تمام جامعه در برابر غرب عنوان کرد و گفت: غرب زدگان در دوره انتخابات برای رسیدن به آمال خود منفعلانه عمل می‌کنند.

حجت‌الاسلام ذبیح‌الله نعمیان از اساتید حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا غرب‌گرایی را در سراسر جهان در کشورهای سطح استعمار و سلطه موجود عنوان کرد و گفت: غرب‌زدگان نیروهای بی‌جیره و مواجبی هستند که به دنیای غرب خدمات ارائه می‌دهند؛ غرب نیز از طریق به کار گیری این نیروها توانسته است سلطه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود را در سراسر جهان حاکم کند.

این استاد حوزه علمیه غربزدگان را متنوع توصیف کرد و ابراز داشت: غرب از حاصل رفتار برخی غرب دوستان استفاده می‌کند، برخی نیز به صورت جدی به کشورهای استعمارگر تمایل دارند که برای آن هر کاری انجام می‌دهد.

وی غرب را نیازمند افرادی برای انجام کار فرهنگی در کشورهای شرقی و اسلامی دانست و گفت: آموزه‌های دینی مانع سلطه‌پذیری است اما کار ویژه سلطه پذیران غرب این است که مردم شرق و مسلمان را سلطه پذیر کنند؛ آن‌ها می‌توانند منافقان را به کار گیری کنند.

حجت‌الاسلام نعیمیان شخصیت مثبت یا منفی غرب زدگان را مهم ندانست و ابراز داشت: یک غرب زده می‌تواند از جهت فردی پاک دست باشد و تعلقات وطنی داشته باشد اما دستگاه سنجش او متفاوت است و در برابر غرب با انفعال رفتار می‌کند؛ باور این‌ها به فرا دستی غرب و فرو دستی شرق تعریف شده است؛ بنابراین اندیشه، ذهن و زبان غرب زده متفاوت از انسان‌های خود باور و دین مدار و حتی ملی‌گرایان است.

این استاد حوزه علمیه ظرفیت‌های داخلی کشور را دارای قابلیت رشد بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: بسیاری از غرب زدگان با حضور در غرب و مبهوت شدن در برابر پیشرفت‌های سخت افزاری و نرم افزاری آنان، بیش از پیش وادادگی در آن‌ها تحقق پیدا می‌کند و پیشرفت‌های شرق را نیز برگرفته از غرب تعریف می‌کنند.

وی با اشاره به شعار معروف تقی‌زاده مبنی بر اینکه «ما باید از فرق سر تا نوک پا شبیه غرب شویم» تصریح کرد: همین تقی‌زاده در اواخر عمر به خود تلنگری زد و به افراطی بودن این شعار خود پی برد اما اکثر عمر او در خدمت غرب بود؛ بسیاری از شخصیت‌های غرب‌زده ما در بدنه دانشگاهی و سیاسی و نخبگان ما حاضر هستند و شاگردان و دانشجویان و پیروان خود را به این سمت و سو می‌برند.

حجت‌الاسلام نعیمیان نمود بیشتر غرب زدگان را در دوره‌هایی مانند انتخابات سیاسی عنوان کرد و گفت: در این دوران غرب زدگان در وضعیتی منفعل بیشتر به دام غرب وارد می‌شوند و سعی در تحقق آمال خود هستند و سعی دارند که ما را از غرب زدگی شخصی به غرب زدگی جمعی بکشانند و به صورت جدی ظرفیت‌های کشور را می‌سوزانند.

این استاد حوزه علمیه در ارائه نحوه‌های تقابل با جریان غربگرا در کشور اظهار داشت: نخست این است که دیدگاه‌های ذهنیت و عقلانیت خود باورانه، دین باورانه و وطن خواهانه را تقویت کنیم؛ شناخت ظرفیت‌های داخلی، رشدها و شتاب رشد در جامعه اسلامی و مانند این‌ها می‌تواند راه‌های مقابله با جریان غربگرا باشد.

وی با تأکید بر خود باوری دینی گفت: با شناخت مرز دین مداران و کفار، به وسیله قرآن و دیگر مبانی اسلامی می‌توانیم از غرب دور شویم؛ ولایت غرب باعث این است که از خود آن‌ها باشیم و توجه به قرآن، می‌تواند برای مسلمان واقعی روشن کننده راه باشد.

حجت‌الاسلام نعیمیان نامزدان انتخاباتی را به قیاس مسیرشان با تصریحات قرآن توصیه و تصریح کرد: این افراد باید قرآن را امام خود بدانند و از مسیر اشتباه خارج شوند؛ شایسته‌ترین افراد به قرآن عمل می‌کنند حتی اگر آن را حفظ نداشته باشند.

این استاد حوزه علمیه درباره وحدت در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت: درباره شرایط مختلف سیاسی نمی‌توانیم برنامه واحد داشته باشیم و پیش از انتخابات از همه برای نامزدی در انتخابات دعوت می‌کنیم؛ البته قبل از انتخابات اگر کسی خود را پایین‌تر از دیگران دید چه بسا که نباید به انتخابات وارد شود؛ اما وقتی خود را برتر دید شرایط متفاوت است.

وی با فرض اینکه اگر امکان رأی آوردن فردی غرب زده در انتخابات وجود داشته باشد ابراز داشت: در این شرایط دلسوزان نظام باید به توافق جدی و اجماع برسند؛ این اجماع می‌تواند بر اساس نظر سنجی جدی یا معیارهای دیگر باشد تا جریان انقلابی و سالم رأی بیاورد.

حجت‌الاسلام نعیمیان با توضیح حالت‌های مختلف در کنار رفتن برخی نامزدها و انتقال رأی آن‌ها به سبد رأی کاندیداهای دیگر گفت: منطق خاصی برای اجماع باید در نظر گرفته شود و اولویت این است که در گام اول این اجماع حاصل شود و همه دلسوزان به نفع فرد اصلح از انتخابات خارج شوند؛ البته اگر همه دو نفر را صالح بدانند می‌توانند باقی بمانند و به رسیدن انتخابات به دور دوم رضایت دهند.

این استاد حوزه علمیه نتیجه بعضی نظرسنجی‌ها را اشتباه عنوان کرد و اظهار داشت: این نظر سنجی‌ها که با عده کمی انجام شده است و اعلام می‌شود حتی موجب درگیری‌هایی می‌شود؛ به طور مسلم معیارها و سعه نظر سنجی باید برش‌های متنوع و بسیار درستی داشته باشد تا نتیجه‌ای واقعی را به دست دهد.

ارسال نظرات