اعتقاد و باور اساسی امامین انقلاب به مردم
اشاره: امامین انقلاب معتقدند مردمسالاری دینی بر اساس اصول و مبانی اسلامی و شریعتی است که از تعالیم دینی منشأ گرفته و در نظام اسلامی امامان و رهبران دینی مسئولیت پیگیری اجرای اصولدینی و رعایت حقوق الهی را بر عهده دارند، مردم نیز باید از طریق شوراها و انتخابات مردمی در تصمیمگیریهای مهم شرکت کنند؛ ولی در مقابل نظریه، دموکراسی غربی بر اساس اصول لائیک و تفکرات انسانی بنا شده و مردمسالاری در این سیستم بر اساس انتخابات و رأیگیری انجام میشود، قدرت و مسئولیت تصمیمگیری در اختیار مردم است و دین و مذهب بهعنوان جزء اصلی تصمیمگیریها موردتوجه قرار نمیگیرد؛ تفاوت اصلی مردمسالاری دینی با دموکراسی غربی در اساس و منشأ اصول و ارزشهایی است که بر آنها تأکید شده و مردمسالاری دینی، اصول و ارزشهای دینی و شریعتی را محور تصمیمگیریها قرار داده در حالیه در دموکراسی غربی، اصول لائیک و انسانی بر اساس اصول دموکراتیک بهعنوان مبنای تصمیمگیریها موردتوجه قرار گرفته شده است.
ازاینرو خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، در راستای تبیین توأمان بودن جمهوریت و اسلامیت در نظریه سیاسی امام خمینی رضوانالله تعالی علیه و رهبر معظم انقلاب با حجت الاسلام جواد فدایی مبلغ فعال حوزه جهاد تبیین گفتوگویی انجام داده است که در ادامه خواهد آمد:
رسا ـ مردم چه جایگاهی در اندیشه امامین انقلاب دارند؟
تنها دولتی و حکومتی که از ابتدای تاریخ تاکنون جمهوری اسلامی تشکیل داده ایران است و تمام حکومت ها تا کنون یا بر اساس کودتا و یا استعمار برپا شده است، استعمار دولتی را حاکم مملکت قرار داده و این نوع حکومتها معمولاً به گونهای بوده اند که مردم خبر نداشتند و کسانی که از مرکز حکومت دور بودند نمیدانستند چه اتفاقاتی در این کشور رقم خوره است و گاهی اوقات حتی در تاریخ داریم که مردم نمیدانستند که پادشاهی در کشور عوض شده است.
حکمرانی ایران در ادوار مختلف تاریخی
مثلا دوره ساسانیان تمام شد و بسیاری از مردم خبر نداشتند؛ در دورههای اخیر که روزنامهها و اخبار فراگیر شدند خیلی از مردم حتی در روستاهای بزرگ خبرهای ریز و درشت حاکمیتی را نمیدانستند و اطلاعی نداشتند که نگاه حاکمان به مردم یک نگاه زر و زور و تزویر بوده است؛ همیشه از دولتها و حاکمانی تعریف میشد و برای آنها شعر گفته و داستان گفته میشد و این اخبار در تاریخ متضاد بوده؛ چون معلوم است که بعضی ها پول و پست گرفتند تا جایگاهی پیدا کنند و یک تاریخی و متنی بنویسند و آنهایی که حر و آزاده بودند و میخواستند تاریخ دست به دست آیندگان برسد سعی کردند نشان دهند که حکومت پادشاهی برای این سرزمین اتفاق افتاده است.
حکومت اسلامی در ایران تنها حکومتی است که توسط مردم حاکمی کنار زده شده و یک دولت و حکومتی که مورد پسند مردم بوده پایه گذاری شده است و مردم در این سالها پای این نیاز ایستادگی و مشارکت حداکثری داشتند و در شهرهای بزرگ، کوچک و روستاها ایستادگی کردند و با تمام زجرهایی که کشیدند، انقلاب را به پیروزی رساندند؛ چقدر مردم در زندانیهای ساواک گرفتار شدند و آزارها و اذیتهای از طرف نظامیان حاکم بر مناطق یا خانها کشیدند و نظام استبدادی در مناطقی حاکمیت داشت باعث نشدکه مردم یک قدم عقب بنشیند.
شهید آوینی خیلی زیبا این مسئله را مطرح کرد که مردم در اوج فقر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و بصیرت دینی باعث شدند که عدم فقر و غنای دینی و بصیرتی ایجاد شود و آنها پای حکومت اسلامی ایستادگی کردند و یک مرجع و یک رهبر دینی برای حکومتی که رنگ و بویی از عدالت امیرالمومنین (ع) و رنگ و بویی از قیام عاشورا داشته باشد را سرکار نشاندند؛ اگر این داستان را بخواهیم کنار قیام امام حسین (ع) قرار دهیم و مقایسه کنیم خواهیم دید که مردم کوفه به خاطر اینکه عطایای شان گرفته نشود دور و بر حضرت مسلم را خالی کردند و ولی مردم در جمهوری اسلامی ایران چندین سال از ابتدای قیام تا امروز در کنار تمام این مشکلات انقلاب اسلامی را همراهی کردند.
رسا ـ در اندیشه رهبر معظم انقلاب مظهر مردمی بودن انقلاب چیست و مردمی بودن انقلاب اسلامی چه تاثیری در اقتدار سیاسی کشور دارد؟
رهبران جمهوری اسلامی به مردم اعتقاد و باور اساسی دارند و مردم نیز رهبرانشان را قبول دارند و اگر مردم انتقاداتی چه به لحاظ سیاسی فرهنگی، اقتصادی به مسئولین بالادستی دارند وقتی به شخص رهبر انقلاب میرسند سکوت میکنند و میگویند یک نقطه خاکستری در زندگی ایشان پیدا نمیشود، البته شاید انتقاداتی وجود داشته باشند ولی این انتقادات بر اساس هجوم فکری و فرهنگی دشمن است؛ لذا مردم اعتقاد به رهبر معظم انقلاب دارند و رهبران نیز اعتقاد راسخ و جدی نسبت به مردم و مملکت دارند و مرحوم امام رضوان الله علیه و مقام معظم رهبری کراراً مردمی بودند و اعتقاد به مردم داشتند.
تاکید بر مشارکت مردمی در بیانات رهبر معظم انقلاب
حضرت آقا مکرر در این چند سخنرانی اخیر که داشتند بر مشارکت مردمی تاکید داشتند و فرمودند: مشارکت حداکثری مردم در اولویت و بعد انتخاب اصلح مورد توجه است و اگر مردم کف میدان باشند یعنی اعتقاد به حکومت اسلامی دارند و اینکه چه کسی انتخاب شود در درجه دوم اهمیت قرار دارد.
در اندیشه امام راحل(ره) انقلاب موضوع بااهمیت باور مردم به این مدل حکومت و مشارکت حداکثری مردم است و در مرحله بعد انتخاب بد باعث میشود که مردم ضرر کنند ولی مردم انتخاب کردند و این باعث می شود مردم تجربه پیدا کنند و بصیرتشان بالا رود و پخته شوند و اشتباه آنها کمتر شود، اصلاً نگاه مقام معظم رهبری و حضرت امام خمینی (ره) بر این اساس است که مشاکت و حضور مردمی اهمیت فراوان دارد.
اگر بخواهیم انقلاب زمینه ساز ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد باید توجه داشته باشیم پایه و رکن اساسی انقلاب اسلامی مردم هستند و زمانی مردم پذیرش دولت مهدوی را خواهند داشت که به درجه بالایی از تجربه و پختگی رسیده باشند و مردم زمانیکه در آزمونهای متعدد خود شرکت کنند به این پختگی خواهند رسید.