۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۷۶۳۴۰۸

ترور‌ها باعث ظهور رهبران مشتاق‌تر برای مبارزه با اسرائیل می‌شود

ترور‌ها باعث ظهور رهبران مشتاق‌تر برای مبارزه با اسرائیل می‌شود
وال‌استریت‌ژورنال نوشت ترور رهبران مقاومت باعث اشتیاق بیشتر به مبارزات علیه رژیم صهیونیستی می‌شود.

وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی با اشاره به ترور‌های رهبران گروه‌های فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی به بررسی ادعای این رژیم درباره موثر بودن این اقدام تروریستی در متوقف کردن فعالیت این گروه‌ها پرداخته و نوشته است که این چرخه باعث جان گرفتن بحث‌ها بر سر موثر بودن ترور‌های رهبران نظامی و این موضوع شده که آیا این کار کمکی به پایان دادن به خشونت‌ها می‌کند یا صرفا، آن را بدتر می‌کند.

پیش‌بینی نتانیاهو درباره ترور بنیان‌گذاران حماس

در این گزارش که در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شده، آمده است: وقتی اسرائیل «شیخ احمد آل یاسین» بنیان‌گذار و رهبر معنوی حماس را ترور کرد، «بنیامین نتانیاهو» پیش‌بینی کرده بود که این اقدام همان ضربه‌ای از کار درخواهد آمد که مانع جرات یافتن این گروه اسلام‌گرا از مبارزه با اسرائیل می‌شود.

نتانیاهو مدعی شده بود: حتی اگر در کوتاه‌مدت، حماس پاسخ تندی بدهد، تاثیر آن در بلندمدت، مهار حماس و دیگر سازمان‌های تروریستی خواهد بود، به این دلیل که رهبران آنها دیگر می‌دانند که نابود خواهند شد.

این ماجرا مربوط به ۲۰ سال پیش است، آن رهبر حماس «شیخ احمد یاسین» و نتانیاهو، آن موقع، وزیر دارایی بود. با این حال، رژیم صهیونیستی هنوز در حال تعقیب رهبران حماس است. این چرخه بحث‌ها درباره موثر بودن ترور رهبران نظامی و این موضوع را برانگیخته است که آیا این کار به پایان یافتن خشونت کمک می‌کند یا صرفا، آن را بدتر می‌کند.

اسماعیل هنیه

ترورها، تنها، منجر به جسورتر کردن این جنبش می‌‎شود. این اقدام آنها را قوی‌تر و محبوب‌تر می‌سازد

نتانیاهو که حالا نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است، قصد خود برای تعقیب رهبران حماس را در آغاز جنگ غزه نشان داد. مقامات این رژیم می‌گویند که موج ترور‌ها برای هراس‌افکنی میان «دشمنان» این رژیم پس از شکست امنیتی آن است که منجر به وقوع عملیات «طوفان الاقصی» توسط گروه حماس در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و در پی آن، جنگ غزه شد.

در ادامه این مطلب، با اشاره به ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران و ادعای این رژیم مبنی بر ترور دیگر فرماندهان و مقامات این گروه، آمده است: حماس پس از تحمل چنین ضربه‌هایی نشان داده است که خود را با سازماندهی مجدد سازگار کرده و در چندین مورد رهبران جدیدی معرفی کرده است که نسبت به مبارزه با اسرائیل مشتاق‌ترند.

«عزام تمیمی» نویسنده کتابی درباره حماس، درباره تاثیر ترور‌های رژیم صهیونیستی بر این گروه گفت: ۳۰ سال گذشته نشان داده است که ترورها، تنها، منجر به جسورتر کردن این جنبش می‌‎شود. این اقدام آنها را قوی‌تر و محبوب‌تر می‌سازد.

وال‌استریت ژورنال در ادامه نوشت: خطر اشتباه محاسباتی برای اسرائیل بالاست. کارزار نظامی آن فراتر از غزه رفته و با تلاش آن برای متوقف کردن حزب‌الله لبنان که از حماس حمایت می‌کند، به لبنان و سوریه کشیده شده است.

شهید هنیه که برای شرکت در مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور ایران به تهران سفر کرده بود، بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد، بر اثر اصابت یک پرتابه کوتاه‌برد با سری جنگی به محل اسکان او در پایتخت به شهادت رسید. ایران، مقامات حماس و دیگر مقامات محور مقاومت رژیم صهیونیستی را مسئول این اقدام تروریستی دانسته و وعده «مجازات سخت» را داده‌اند.

با وجود آن که رژیم صهیونیستی، رسما، مسئولیت این ترور را نپذیرفته و دولت آمریکا، متحد و حامی اصلی آن نیز گفته پیش از این اقدام از آن اطلاعی نداشته است، از منابع مطلع و مقامات ناشناس در گزارش‌های متعددی نقل قول شده است که تل‌آویو، پیش از اقدام به ترور هنیه، واشنگتن را مطلع ساخته بود.

رژیم صهیونیستی همچنین روز قبل از ترور شهید هنیه، طی حمله‌ای به ضاحیه در جنوب بیروت، «فؤاد شکر» یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان را با ادعای دست داشتن این گروه در حادثه «مجدل شمس» به شهادت رساند.

شیخ احمد یاسین

پیامد‌های ترور و خطرات آن برای منطقه

با در نظر داشتن این تهدیدها، وال استریت ژورنال می‌افزاید: اسرائیل، حالا، منتظر پاسخی به این ترور‌ها از سوی ایران و حزب‌الله است. دیپلمات‌های غربی نگران هستند که یک قضاوت اشتباه یا خطایی در هدف‌گیری از سوی هر یک از طرفین، ممکن است جنگ منطقه‌ای گسترده‌تری ایجاد کند.

این مطلب با اشاره به پاسخ «مشروع» ایران به حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق در ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ طی عملیات «وعده صادق» در ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ که در آن، گسترده‌ترین حمله موشکی و پهپادی به اراضی اشغالی در تاریخ آن رقم خورد، نوشت: ائتلافی به رهبری آمریکا به اسرائیل کمک کردند تا با این حمله مقابله کند. اما این حمله نشان‌دهنده خطر گسترده‌تر یک اشتباه محاسباتی اسرائیل در ترور مقامات ایران و نیرو‌های نیابتی آن بود.

«گرشون باسکین» مذاکره‌کننده پیشین رژیم صهیونیستی با حماس، درباره ترور‌های این رژیم می‌گوید، «اغلب، این ترور‌ها به کشته شدن تعداد بیشتری از اسرائیلی‌ها در حمله‌ای تلافی‌جویانه منجر شده است. آنها بسیار خطرناک و یک خطر حساب‌شده بزرگ هستند.»

موثر بودن این ترور‌ها توسط رژیم صهیونیستی از زمان آغاز آن که به پیش از تشکیل این رژیم آپارتاید بر می‌گردد، در اراضی اشغالی مورد بحث بوده است.اغلب، این ترور‌ها به کشته شدن تعداد بیشتری از اسرائیلی‌ها در حمله‌ای تلافی‌جویانه منجر شده است. آنها بسیار خطرناک و یک ریسک حساب‌شده بزرگ هستند.

طبق مطالب کتاب «برخیر و اول تو بکش» نوشته «رونن برگمن» روزنامه‌نگار اسرائیلی، رژیم صهیونیستی از زمان جنگ جهانی دوم، بیش از هر کشور غربی دیگری، در بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ عملیات، دست به ترور زده است.

این عملیات‌ها اهداف متعددی داشتند؛ جلوگیری از حمله به اراضی اشغالی، ضعیف نگه داشتن توانمندی‌های نظامی دشمن یا ارسال این پیام که رژیم صهیونیستی هر کسی را که به دنبال آسیب رساندن به آن باشد، می‌کشد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: ظهور حماس در اواخر دهه ۸۰ میلادی، به طرز چشمگیری استفاده اسرائیل از ترور را افزایش داد. «یحیی عیاش» یکی از اولین فرماندهان نظامی حماس روش ساختن دستگاه‌های انفجاری دست‌ساز را فراگرفته بود که منجر به ظهور دوران انفجار‌های انتحاری در درگیری‌های فلسطینی-اسرائیلی شد.

رژیم صهیونیستی پس از یک سری بمب‌گذاری در دهه ۹۰ میلادی، عیاش را با کار گذاشتن مواد منفجره در تلفنی که کنار گوش او منفجر شد، او را ترور کرد و به شهادت رساند. اما این حملات در پی ظهور فرماندهان نظامی جدید حماس، از جمله «محمد ضیف» فرمانده گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس افزایش یافت. رژیم صهیونیستی مدعی است که ضیف را طی حمله‌ای که در ماه پیش انجام شده، به شهادت رسانده است، اما حماس آن را رد کرده است.

«افرایم هالوی» یک مقام پیشین رژیم صهیونیستی که به شکل دادن روابط سری این رژیم با اردن کمک کرده بود، در گفت‌وگویی مطرح کرد که سیاست تل‌آویو برای ترور رهبران حماس در چرخه‌های خشونت که در تشکیلات امنیتی رژیم صهیونیستی از آن به عنوان «هرس علف‌ها» یاد می‌شود، ناکارآمد بوده و در مواقعی نیز رهبران «خطرناک‌تری» را پرورش داده است.

فتحی شقاقی

شواهد غیرقطعی موثر بودن ترور‌ها

مقامات پیشین رژیم صهیونیستی معمولات به ترور «سید عباس الموسوی» یکی از بنیان‌گذاران حزب‌الله لبنان و این موضوع اشاره می‌کنند که چگونه این اقدام به ظهور «سید حسن نصرالله» رهبر فعلی آن منجر شد که حزب‌الله را به دشمن توانمندتری برای رژیم صهیونیستی تبدیل کرده است.

هالوی که در سال ۱۹۹۸ و یک سال پس از ترور شکست‌خورده «خالد مشعل» یکی از بنیان‌گذران حماس، رئیس موساد شد، با اشاره به عنوان مصطلح ترور‌های این رژیم توسط تشکیلات امنیتی آن، گفت که «من هیچ وقت فکر نمی‌کردم هرس کردن علف‌ها مانع رشد دوباره آنها شود.»

در ادامه گزارش وال استریت ژورنال آمده است: شدت گرفتن عملیات‌های ترور اسرائیل هم‌زمان با وقوع حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر در آمریکا و روی آوردن این کشور به عملیات‌های ترور در مبارزه را القاعده و در جنگ‌های آن در عراق و افغانستان شد. اساتید و محققان دانشگاه می‌گویند، شواهد دال بر کارآمد بودن این ترور‌ها قطعی نیستند.

پیش‌بینی نتانیاهو در سال ۲۰۰۴ برعکس از آب درآمد، این ترور‌ها حماس را در کوتاه‌مدت تضعیف کرد، اما در نهایت، در بازدارندگی از این گروه کافی نبود.

طبق گزارش رسانه آمریکایی، ترور رهبران بار اخلاقی سنگینی را به همراه داشته و در بر دارنده خطر محکومیت‌های دیپلماتیک است. همچنین این اقدام به طور بالقوه، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

«متیو وکسمن» یکی از اساتید «مدرسه حقوق کلمبیا» که در دولت «جورج دبیلو بوش» یکی از مقامات امنیت ملی آمریکا بود، در این باره می‌گوید: «تحقیقات زیادی درباره موثر بودن ترور‌ها انجام شده و یافته‌ها مبهم است. بسیاری از گروه‌ها قادر بوده‌اند رهبرانشان را جایگزین کنند، اما این اقدام در مختل کردن عملیات‌هایشان و بر جای گذاشتن تاثیرات نمادین مهم، می‌تواند واقعا کارآمد باشد.»

در ادامه این مطلب، با اشاره به قدرت گرفتن دوباره حماس پس از ترور و به شهادت رساندن شیخ احمد یاسین و دستاورد‌های سیاسی آن در پیروزی‌ها در انتخابات پارلمانی فلسطینی که از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی بایکوت شده بود، آمده است: «به نوعی، پیش‌بینی نتانیاهو در سال ۲۰۰۴ برعکس از آب درآمد، این ترور‌ها حماس را در کوتاه‌مدت تضعیف کرد، اما در نهایت، در بازدارندگی از این گروه کافی نبود. نبرد اسرائیل با حماس ادامه یافت و در سال‌‎های ۲۰۰۸، ۲۰۱۱، ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱ درگیری‌های کوتاهی با آن داشت».

برچسب ها: ترور ظهور اسرائیل
ارسال نظرات