۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۷۶۴۱۱۸

توصیه‌های امام به دولت، یک سال پس از انفجار دفتر شهیدان رجایی و باهنر چه بود؟

توصیه‌های امام به دولت، یک سال پس از انفجار دفتر شهیدان رجایی و باهنر چه بود؟
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای هیئت دولت که به مناسبت اولین سالگرد ترور شهیدان رجایی و باهنر برگزار شد، تأکید کردند تا وقتی که دولت مردمی باشد، نظام اسلامی برقرار است.

به مناسبت نخستین سالگرد شهادت محمدعلی رجایی رئیس‌جمهور و نخست‌وزیرش محمدجواد باهنر؛ هیئت دولت وقت جمهوری اسلامی ایران، به دیدار امام خمینی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی می‌روند.

در این دیدار که روز هفتم شهریور ۱۳۶۱ برگزار شد، رهبر انقلاب در سخنانی با تأکید بر اینکه قصد تعریف از دولت یا ارگان‌های دیگر را ندارند، گفتند: «یکی از عنایات بزرگی که خدای تبارک و تعالی به جمهوری اسلامی و نهضت اسلامی عنایت فرموده، این است که متصدیان امور چه آن‌هایی که در مجلس خدمت می‌کنند و چه آن‌هایی که در دولت خدمت می‌کنند و چه آن‌هایی که در ارتش هستند؛ همه‌ی این‌ها از آن قشر مرفه نیستند؛ از آن قشری که همه‌ی توجهشان به این است که برای خودشان کارهایی انجام بدهند ولو بر ضد خلق باشد.»

به گزارش روزنامه کیهان، امام خمینی همچنین مردمی‌بودن دولت را تحسین کرد و هشدار دادند تا وقتی که وضع این‌طور است، حکومت اسلامی برقرار است. ایشان همچنین افزودند: شما خوف از این که یک آسیبی به جمهوری اسلامی برسد، نداشته باشد. شما هرچه خوف دارید از خودتان بترسید؛ از اینکه مبادا خدای‌نخواسته مسیر یک مسیر دیگر بشود و راه یک راه دیگر باشد و توجه به این چیزی که الان هست، از دست برود و مردمی‌بودن از دستتان برود. از این بترسید که اگر خدای‌نخواسته یک‌وقت این قضیه پیش آمد و شما از آن مردمی‌بودن، بیرون رفتید و یک وضع دیگری پیدا کردید و خیال کردید حالایی که من نخست‌وزیرم؛ حالایی که من وزیر کذا هستم؛ باید چه و چه و چه باشد؛ آن وقت بدانید که آسیب می‌بینید. یعنی آن وقت است که خارجی‌ها به شما طمع می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که از چه راه باید یک کشوری را به تباهی بکشانند و می‌دانند که باید از راه خود حکومت از راه خود دولت، از راه خود مجلس، از راه خود این‌ها این کارها را انجام بدهند... آن‌ها حواسشان هم خیلی جمع است و خیلی هم صبر و حوصله دارند؛ آن‌ها برای ۵۰ سال دیگر، برای ۳۰ سال دیگر، حالا نقشه درست می‌کنند  که سی‌سال دیگر نتیجه بگیرند. 

رسیدگی به مستضعفین

رهبر انقلاب در بخشی دیگر از سخنانشان، بر رسیدگی به مستضعفین تأکید کرده و گفتند: آن روزی شما قوی هستید که این بقال سر محله و آن مؤمن توی مسجد و آن کسی که در جاهای بزرگ و اعیان و اشراف فرض کنید هست، برای شما این‌طور نباشد که برای آن یک کاری بکنید برای این نکنید. این‌ها (مستضعفین) را مقدم بر آن‌ها بدانید؛ این‌هایی که شما را به وزارت رساندند، با اینکه وزارت الان یک چیز مهمی نیست پیش شما، این‌هایی که قدرتمندها را بیرون کردند، این‌ها را ما باید قدرشان بدانیم؛ یعنی نگهشان بداریم برای‌خدا، برای اسلام و برای حیثیت خودشان، برای حیثیت کشورتان، باید این سروپا برهنه‌ها را نگهشان دارید.

مهندس موسوی نخست‌وزیر: فکر می‌کردند انقلاب ما نازا و عقیم است

میرحسین موسوی نخست‌وزیر طی سخنانی گفت: رجایی و باهنر مردانی بودند که از میان توده‌های مستضعف میلیونی برخاسته و آرزویی جز بهروزی مردم و جامعه‌ای که در آن خداپرستی باشد، نداشتند؛ جامعه‌ای که در آن روابط انسانی و ارزش‌های اسلامی حاکم شود.
نخست‌وزیر وقت افزود: آمریکای جنایت‌کار و ایادی‌اش فکر می‌کردند اگر مسئولان کشور ما را به شهادت برسانند، می‌توانند این انقلاب را به نابودی بکشانند؛ ولی آن‌ها فکر می‌کردند انقلاب ما نازا و عقیم است و قدرت ندارد روی پای خودش بایستد. آن‌ها توجه نداشتند که انقلاب ما یک موجود الهی است.

میرحسین موسوی با بیان اینکه «در طول یک سال گذشته ملت ما ابرقدرت‌ها را دچار یأس کرد»؛ گفت: ملت ما به‌رغم اندیشه‌ی آنان که فکر می‌کردند انقلاب در هر لحظه در حال فروپاشی و درهم ریختن است؛ در زمینه‌های اقتصادی، حاکمیت سیاسی و سیاست خارجی قوت و قدرت خود را نشان داد و این جز لطف الهی و شرکت همگانی مردم در این برنامه‌ها نیست.

نخست‌وزیر در بخشی دیگر از سخنانش تلاش و ایثارگری‌های امت مسلمان ایران را برای سازندگی در اقصی‌نقاط کشور ستود و گفت: باید اذعان کنم همین آگاهی که سرمایه‌ی بزرگ ما برای پیشرفت است؛ فشاری نیز به دولت می‌آورد. هنگامی که مردمی احساس می‌کنند یک عده خدمتگزار هستند که نام دولت بر خودشان گذاشته‌اند و معنای آن دولت سابق را ندارد؛ طبیعتاً خواستشان از آنان زیاد خواهد بود. لکن همان ایثاری که افراد ملت ما نسبت به همدیگر دارند، روستا به روستاهای دیگر و استان به استان‌های دیگرمان باید پیدا کنند؛ همان‌طور که یک پاسدار ما وقتی زخمی می‌شود به یک پاسدار دیگر فکر می‌کند.

در ادامه تصویر روزنامه را می‌ببینید:

توصیه‌های امام خمینی به دولت، یک سال پس از انفجار دفتر شهیدان رجایی و باهنر چه بود؟

ارسال نظرات