۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۷۶۷۴۳۵
آیت الله اعرافی:

علامه حسن زاده آملی، جمع بین عرفان و انقلاب بود

علامه حسن زاده آملی، جمع بین عرفان و انقلاب بود
مدیر حوزه های علمیه به همراهی مرحوم علامه حسن زاده آملی با نهضت امام خمینی اشاره کرد و وی را جمع بین انسان و انقلاب دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های عملیه در همایش «آیت الله حسن زاده، علامه ذوالفنون؛ سالک توحیدی» که در بزرگداشت علامه حسن زاده آملی پیش از ظهر امروز در دانشگاه قم برگزار شد، با بیان اینکه رشته عارفان بالله و ذاکران خداوند قطع نخواهد شد، گفت: همواره در زمین بندگانی هستند که خداوند طرف مناجات با آن ها است. در بزرگداشت چهره ای نورانی سخن می گوییم که در راهی آسمانی قدم برداشت و راهنمای مشتاقان پیمودن مسیر بود.

وی در ادامه به روح شهدای سرافراز یک سال اخیر جبهه مقاومت و سیدحسن نصرالله درود فرستاد و افزود: از قواعد مهم در انسان شناسی این است که هرچه انسان به کمال نزدیک شود بسیاری از دوگانه ها در او شدت می یابد زیرا سعه وجودی متضادها را هضم می کند و انسان کامل جامع اضداد است.

مدیر حوزه های علمیه علامه حسن زاده آملی را متن شناس فوق العاده ای دانست و گفت: آن مرحوم با مطالعه یک صفحه نکات بسیار دقیقی را بیان می کرد؛ کسی که یک سویه پیش برود، متن خوانی آن را از تحلیل باز می دارد اما تحلیل گری به همراه متن خوانی که دو امر ضد هم هستند در وی جمع شده بود. مشاهده کردم استادانی که با دقت بر روی متن از تحلیل دور می شدند و یا کسانی که با نگاهی انتزاعی تحلیل می کنند چندان به متن دقت ندارند.

وی در ادامه صبوری علامه حسن زاده در درک محضر اساتید را ستودنی دانست و تأکید کرد: صبر در دانش اندوزی یک اصل مهم در تعلیم و تعلم حوزوی است که با استاددیدگی زیاد و استقلال فکری در حضرت آیت الله حسن زاده همراه بود. علامه حسن زاده تألیف و تدریس را با هم داشت که در نتیجه آثار زیاد و شاگردان مهمی از خود به جا گذاشت.

آیت الله اعرافی به جمع بین نظر و عمل در سیره علامه حسن زاده اشاره کرد و افزود: جمع بین دانش اندوزی و عمل عرفانی یکی از ویژگی های مهم آن مرحوم است. فیلسوفان و حکیمان در طول تاریخ اسلام سعی می کردند بین عقل، عرفان و قرآن جمع کنند که علامه حسن زاده تعبد و تعقل را دو بال قابل جمع می دانست.

وی به تنوع حوزه های دانشی علامه حسن زاده پرداخت و گفت: جامعیت ها در اثر تکثر و پیشرفت علوم کمتر خواهد شد اما وجود علامه های جامع یک افتخار و سند مهم برای عظمت فرهنگ یک ملت و نهاد علمی است و مرحوم حسن زاده به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک فرد نادر در این زمینه بود. جامعیت وی به علوم مختلف کشکول وار نبود بلکه به صورت محققانه در خدمت اندیشه او بود.

مدیر حوزه های علمیه به تلاش علامه حسن زاده آملی نسبت به تصحیح و تحقیق متون اشاره کرد و وی را یک فیلسوف و حکیم دانست و سپس افزود: جمع بین کار حوزوی با کار تبلیغ اجتماعی در شخصیت وی آمده است و یکی از اصول درخشان در زندگی این طلبه فاضل سخن گفتن با مردم و راهنمایی دیگران نیز دیده می شود.

وی با بیان اینکه جمع بین عرفان و انقلاب در علامه حسن زاده وجود داشت به همراهی وی با انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی اشاره کرد.

ارسال نظرات