۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۷۷۳۳۰۸
مدیرکل برنامه‌ریزی و تدوین متون تحصیلی حوزه‌:

جایگاه‌شناسی و تقید به بهره‌گیری انحصاری از «متون و منابع درسی مصوب» ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

جایگاه‌شناسی و تقید به بهره‌گیری انحصاری از «متون و منابع درسی مصوب» ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است
مدیرکل برنامه‌ریزی و تدوین متون تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: مدارس علمیه خواهران باید به متون مندرج در برنامه های آموزشی سطوح مقید و ملتزم باشند، زیرا هرگونه اقدام سلقیه‌ای و یا تدبیری شخصی و جزئی خارج از برنامه، امری آسیب‌زا و موجب تشویش و سردرگمی است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدتقی ربانی مدیرکل برنامه‌ریزی و تدوین متون تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به بهره‌گیری انحصاری از «متون و منابع درسی مصوب»، بیان کرد: التزام به تدریس منابع و کتب آموزشی تدوینی در تمامی گستره‌های آموزشی و منظومه آموزشی مدارس حوزه‌های علمیه در تمامی سطوح مختلف مصوب ابلاغی، رمز موفقیت نظام تعلیم و تربیت می باشد و الزاما هر اقدام سلیقه‌ای و تصمیم گیری‌های میدانی خارج از این چارچوب، هرچند توجیه هم داشته باشد، اقدامی مضر، آسیب‌زا و خسارت‌های آن غیر قابل ترمیم است و طبیعتا هرگونه اقدام نیز در هر سطح و از سوی هر مجموعه‌ای قابل توجیه نخواهد بود.

وی مطرح کرد: موضوعی که بیان آن از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد، این است که ما وقتی صحبت از نظام تعلیم و تربیت را داریم، بر این مطلب توافق می‌کنیم که نظام آموزشی از مجموعه به هم تنیده و مکمل و اجتناب ناپذیر، تشکیل شده و حاصل بررسی، تحقیق و مباحثات کارشناسان و اندیشوران صاحب نام و با تجربه است، وقتی صحبت می کنیم که در حوزه‌های علمیه نظام تعلیم وتربیت در حال انجام و اجرا است حتما به این مطلب ملتزم هستیم که این مبنا، برنامه‌ای عالمانه و هدفمند و براساس ضابطه است که باید به لوازم وعوامل و ارکان نظام مستقر آن، ملتزم شویم.

مدیرکل برنامه‌ریزی و تدوین متون تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران بیان داشت: تأکید می‌کنم ما در حوزه‌های علمیه و در مدارس برای آموزش، نظام تعلیم و تربیت، مصوب‌های ابلاغ شده‌ای را داریم که تمام فعالیت‌های آموزشی وتربیتی آن به معنای موسع واعم، در حال اجرا است و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در صدد آن است.

وی ادامه داد: در این فرایند محکم و استوار، متون و منابع درسی از ارکان قویم و بی‌بدیل می باشد و با فرایند جمع‌آوری متون و محتواهای درسی فرایندی تخصصی و دقیق، در مجموعه‌ای علمی و تخصصی به‌نام اداره کل مطالعه، تالیف و تدوین در معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران در حال تدبیر و تمشیت است که ساختار، برنامه و عرصه‌ای دقیق و تخصصی و عوامل انسانی متخصص، براساس فرایندی استوار از عوامل درگیر در تهیه متون ومنابع به حساب می‌آید.

حجت‌الاسلام ربانی افزود: هر چند با موانع و ضعف هایی مواجه‌ایم ولی ما در چارچوب نظام تعلیم وتربیت در حال تولید متن درسی و باز نگری و ارتقاء بخشی به منابع هستیم، اقدامی ضابطه‌مند که براساس استانداردهای تکنولوژی آموزشی و در چارچوب نظام تعلیم وتربیت مصوب، قرار گیرد.

 مدیرکل برنامه‌ریزی و تدوین متون تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: مدارس علمیه خواهران باید به متون مندرج دربرنامه های آموزشی سطوح مقید و ملتزم باشند زیرا هرگونه اقدام سلقیه‌ای و یا تدبیری شخصی و جزئی خارج از برنامه، امری آسیب‌زا و  موجب تشویش و سردرگمی است.

وی ادامه داد: متأسفانه شاهد اخبار و گزارش‌ها از اظهارات برخی از اساتید در انتخاب متون خارج از برنامه و یا تألیفات شخصی و یا رفتارهایی خارج از برنامه از سوی برخی هسته های علمی را دریافت می نماییم که موجب تأسف و نگرانی است، وظیفه همه عوامل و مرتبطین از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تا دورترین مدارس از اساتید، مدیران، متولیان امر آموزش و تربیت و صاحبان اثر، تلاش برای اتقان متون مصوب می‌باشد که بحمدالله تعامل و همفکری خوبی در تولید وارتقا بخشی و بازنگری متون در حال انجام است.

ارسال نظرات