گزارشی از آیین رونمایی کتاب کلام اسلامی
آیین رونمایی از دفتر سوم از مجموعه سهجلدی «کلام اسلامی» به همت مجمع عالی حکمت اسلامی، در سالن همایش مجتمع ناشران برگزار شد.
آیین رونمایی از دفتر سوم از مجموعه سهجلدی «کلام اسلامی» به همت مجمع عالی حکمت اسلامی در سالن همایش مجتمع ناشران برگزار شد. در این مراسم که با حضور علماء و فضلاء، محققین کلام اسلامی و اصحاب رسانه همراه بود، از آخرین جلد این مجموعه ارزشمند که به مباحث عمیق کلامی و فلسفی اسلامی در شرح کتاب کشف المراد علامه حلی میپردازد، رونمایی شد.
اثر اخلاص در برکت آثار علمی
آیت الله فیاضی رئیس مجمع عالی حکمت اسلامی با تقدیر از این اثر و تاکید بر نقش موثر آن در توسعه کلام و حکمت اسلامی اظهار داشت: همه ما خوشحالیم که این مجموعه با اشاره رهبر معظم انقلاب تشکیل شده است و بنده در دیداری که با جمعی از اعضای هیئت امنای مجمع عالی حکمت محضر ایشان رسیدیم اینگونه احساس کردم که ایشان از اقدامات این مجموعه رضایت دارند و این رضایت ایشان را من رضایت حضرت ولیعصر(عج) می دانم و این مساله برای ما مایه امیدواری است.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب بر کرسی های نظریه پردازی تاکید داشتند و از روز اول این کرسی ها تشکیل شد و افراد متعددی نظرات خود را به معرض نقد و بررسی گذاشته اند، در این سال ها مجمع عالی حکمت اسلامی، این توفیق را داشته تا آثار بسیار خوبی را چاپ کند.
آیت الله فیاضی بر اهمیت اخلاص در امور تاکید کرد و اظهار داشت: آنچه که مهم است این است که انسان لحظات عمرش را با خدای متعال معامله کند و تحقق آن به این صورت است که انسان در هر لحظه توجه داشته باشد که چه وظیفه ای بر عهده دارد و فقط کار را به این جهت که مرضی خدای متعال است انجام دهد.
وی انقلاب اسلامی را ثمره اخلاص امام خمینی دانست و گفت: درسی که امام به ما آموختند، اخلاص بود، آقای صدیقی می گفتند که در محضر حضرت آیت الله بهجت سخن از رضایت قلبی و آرامش امام در وصیتنامه ایشان شد و حضرت آیت الله بهجت فرمودند چگونه اینگونه نباشد کسی که در عمرش یک کار برای غیرخدا نکرد، تمام سعی بزرگان این بوده است که آنچه وظیفه شان است را انجام دهند و برای ایشان مهم نبود که دیگران چه در مورد ایشان می گویند.
آیت الله فیاضی ادامه داد: حضرت امام اهل وظیفه بود و به وظیفه خود عمل می کرد، روزی که شاه از ایران رفت ایرانیان مقیم فرانسه به محل اقامت امام آمدند، حاج احمدآقا برای آقای قرائتی نقل کردند که برای امام چهارپایه ای آوردیم و امام برای جمعیت مشغول صحبت شدند، در میان صحبت امام از من پرسید که آیا ظهر شده است، زمانی که به ایشان گفتم که بله ظهر شده است امام بلافاصله و بدون توجه به جمعیت راهی نماز شدند، به ایشان گفتم مطلب را ادامه نمی دهید؟ امام فرمودند دنیا را رها کن؛ زمان نماز است.
وی در ادامه افزود: کسی که اینگونه باشد خداوند متعال به عمر او برکت میدهد و آن برکت عظیم پیروزی این نظامی بود که در تصور هیچ کس نبود و برخلاف این تصورات خداوند متعال عنایت فرمود و کار به نتیجه رسید و پیروزی این نظام مقدس کار ما را سنگین میکند و علما وظیفه تبیین را دارند.
رئیس مجمع عالی حکمت اسلامی در پایان بر وظیفه تمام آحاد جامعه بر تبیعیت از ولی الهی تاکید کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود گله داشتند از سفارشاتی که فرموده اند و عمل نشده است، انشاءالله ما بتوانیم به وظیفه خود در تحقق اوامر ایشان عمل کنیم و در این دورانی که زمان ریزش های فراوان است ما جزو کسانی باشیم که لیاقت خدمت در محضر امام عصر(عج) را داشته باشیم.
مجموعه کلام اسلامی منبعی غنی در میان آثار کلامی است
در ادامه مراسم حجت الاسلام رضا نژاد مدیر گروه کلام مجمع عالی حکمت اسلامی، که هدایت تالیف مجموعه 3 جلدی کلام اسلامی را بر عهده داشت، به ایراد سخن پرداخته و با تاکید بر ضرورت پرداختن به کلام اسلامی گفت: علم کلام به عنوان فقه اکبر شناخته شده و برخی علما از آن به عنوان علم اصول یاد کرده اند، موضوع علم کلام به تناسب موضوع آن که شناخت خداوند متعال است و از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی با اشاره به تاریخ شکل گیری علم کلام اسلامی افزود: کلام اسلامی با کلام پیامبر اکرم پس از بعثت شکل گرفت؛ چرا که اولین کلام پیامبر اکرم(ص) با یک جمله اعتقادی و توحیدی آغاز می شود.
این استاد حوزه در ادامه بیان داشت: قرآن کریم نیز مسائل اعتقادی را به تفصیل بیان کرده و مردم نیز در زمان پیامبر(ص) در مورد مسائل اعتقادی از ایشان سوال می کردند و ایشان به تبیین اعتقادات شیعه می پرداختند و در زمان اهل بیت(علیهم السلام) نیز مردم برای شناخت راه صحیح از ناصواب که در میان مسلمانان وجود داشت به ایشان مراجعه می کردند.
حجت الاسلام رضانژاد با تبیین سیر تطور علم کلام، ابراز داشت: در قرن سوم تدوین های اعتقادی بسیط صورت گرفت و از نقل تبدیل به یک گرایش عقلی شد و با ورود فلسفه به جهان اسلام به یک مبحث عقلی تبدیل شد.
وی در ادامه گفت: پس از عصر غیبت مسائل کلام با وجود شبهات شیعه در مساله امامت و غیبت بحث های کلامی به صورت روایی و ساماندهی شده مطرح می شود، همین کتاب کافی در 8 جلد و تلاش 21 ساله شیخ کلینی نمونه این مساله است و 2 جلد اول را الاصول من الکافی نام گذاشتند که نشان از اهمیت پرداختن به مسائل اعتقادی دارد.
این استاد حوزه خاطر نشان کرد: با آغاز غیبت کبری شیخ صدوق کتاب الاعتقادات را تدوین میکند، شیخ مفید نیز کتاب تصحیح الاعتقادات را در ادامه علم کلام تدوین میکند و دیگر علمای معاصر نیز آثاری را در این باب تدوین میکنند.
وی در ادامه افزود: قرن 7 اولین اثر کلامی با رویکر فلسفی با عنوان تجرید الاعتقاد تدوین میشود که چندین شرح متعدد بر آن توسط شیعه و اهل سنت در همان زمان نوشته میشود، علامه حلی نیز بر تجرید الاعتقاد شرح کشف المراد را می نویسد که تا به امروز بر آن تعلیقه و شرح توسط علمای قدیم تا معاصرین نگاشته شده و از کتب مهم و اصلی در مجامع علمی و آموزش های عالی است که اهمیت آن را نشان می دهد.
مدیر گروه کلام مجمع عالی حکمت اسلامی تالیف کتاب کلام اسلامی را در راستای ضرورت تالیف مجدد یک اثر تحلیلی بر کشف المراد دانست و گفت: این مجموعه ویژگی های مهمی دارد که این اثر را با دیگر آثار متمایز میکند، اول اینکه این کتاب ترجمه کشف المراد نیست؛ بلکه شرح مبسوط و مفصلی از داده های متن تجرید و کشف المراد دارد و مسائل مغلق و مهمی که دیگر شرح ها از آن گذشته اند، در این اثر به آن پرداخته شده است.
وی ادامه داد: در این کتاب هر بحثی که در طلیعه گفتارها ذکر شده، با سایر منابع کلامی فریقین در آن موضوع همراه شده است و دیگر پژوهشگر و اساتید را از مراجعه به دیگر آثار بی نیاز می کند، همچنین باید گفت که این شرح با محوریت نقل و عقل است، یعنی بسط مباحث عقلی و نقلی که علامه حلی وارد شده در ضمن آن برخی استدلالات جدید نیز اضافه شده است.
حجت الاسلام رضانژاد به دیگر ویژگی های این اثر اشاره کرد و اظهار داشت: دیگر ویژگی این اثر توجه به مشرب های فلسفی مختلف است که باعث تنوع در پاسخ به مسائل کلامی مذکور در کتاب از دیدگاههای گوناگون فلسفی شده است، همچنین ویژگی دیگر این اثر طرح دیدگاه های مختلف نسبت به مسائل کلامی است که دیدگاه های متاخرین و معاصرین نیز در آن لحاظ شده است.
مدیر گروه کلام مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: دیگر ویژگی این کتاب پرداختن به مباحث کلام جدید است که باید در پاسخ به برخی مسائل کلامی آن را لحاظ کرد و در این اثر به صورت مستقیم و غیرمستقیم به شبهات نوین اشاره و پاسخ داده شده و در هر بحثی شبهه مربوطه را چه بین المذهبی و چه بین الادیانی مطرح بدان اشاره شده تا مدرس و دانش پژوه بیشترین بهره را از این کتاب ببرد.
وی در پایان با تجلیل از مؤلف این اثر ابراز داشت: اخلاص ایشان باعث شد تا با اهتمام ویژه ایشان چنین آثاری تولید شود و کتابی را نگارش کردند که در میان دیگر آثار کلامی می تواند در سطوح مختلف به عنوان یک منبع غنی مورد بهره برداری قرار گیرد، همین مساله سبب توجه جامعه علمی به این کتاب شده است و در میان چاپ جلد سوم این اثر جلد اول نیز با استقبال مواجه شده و در دست تجدید چاپ قرار گرفت.
در پایان مراسم حسن یوسفیان عضو هيئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و مولف مجموعه کلام اسلامی، هدفمندی آثار پژوهشی را ضروری دانست و با تاکید بر اهمیت کتاب کشف المراد حاشیه های متعدد بر این کتاب و تلاش خود برای تحقیق و تبیین این اثر، گفت: این اثر در 3 جلد با موضوع خداشناسی راهنماشناسی و معاد شناسی در مجموع 2010 صفحه آماده شده و در مقدمات هر کتاب دورنمایی از آن مطرح شده است، تمام تلاش بنده بر این بوده است که حق تمامی مطالب ادا شود و کیفیت اثر تحت تاثیر کمیت آن قرار نگیرد.
وی به خاطره ای از علامه مصباح یزدی اشاره کرد و افزود: در سال 1375 در شورای علمی کلام که اولین اثر علمی بنده بررسی و ارزیابی می شد، نکته ای مطرح شد و آیت الله مصباح که در آن شورا حضور داشتند، تجلیل فرموده و گفتند که خوبی این کتاب این بوده است که نویسنده این اثر آن حرفهای نبوده است.
عضو هيئت علمی گروه كلام و فلسفه دين موسسه امام خمینی به آسیب شناسی تولیدات و آثار علمی مولفین چرداخت و اظهار داشت: برخی افرادی که به تعبیری حرفه ای می شوند، آنگونه که باید حق پژوهش را ادا نمی کنند. گاهی حجم تولیدات پژوهشی بر کیفیت آن تاثیر گذار است. بنده در این سال ها سعیم بر این بوده است که همچنان به این معنا غیر حرفه ای باقی بمانم؛ ولو اینکه مدت ها از بنده وقت بگیرد.
وی پیچیدگی دستیابی به منبع اصلی محتوا و یافتن آن از میان هزاران سند دشوار و بسیار وقت گیر را از دشواری های این پژوهش دانست و گفت: با توجه به ابزارهایی که در اختیار است برخی جوانان ممکن است در رجوع به این منابع همه آنها را ذکر کنند؛ صحیح این است که هدفمند ذکر شود و باید از زیادت ارجاع پرهیز شود؛ مگر آنکه در منابع مؤخر و مقدم یا اصلی و فرعی ویژگی های متفاوتی باشد.
مولف مجموعه کلام اسلامی در پایان به ویژگی هدفمندی منابع مذکور در اثر پرداخت و ابراز کرد: در این اثر سعی شده که تمامی منابع هدفمند باشد و از میان دهها منبع از منابع با تنها موارد و منابع با ویژگی های خاص ذکر شود؛ به طور مثال از میان چندین منبع در اهل سنت از هر یک از مذاهب چهارگانه یک منبع معرفی شده است.
ارسال نظرات