مقایسه تطبیقی جایگاه زن در قرآن و فمینیسم؛ از کرامت ذاتی تا برابری اجتماعی
![مقایسه تطبیقی جایگاه زن در قرآن و فمینیسم؛ از کرامت ذاتی تا برابری اجتماعی](/files/fa/news/1403/11/23/836624_144.jpg)
وی افزود: فمینیسم بر پایه اصول سکولار و انسان محور، استوار است و این جنبش در صدد برابری کامل زن و مرد در تمامی عرصه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میباشد، فمینیسم نیز در اشکال مختلف خود مانند (فمینیسم لیبرال، رادیکال، مارکسیستی و...) به نقد ساختارهای قدرت مردسالارانه و تبعیض های تاریخی علیه زنان پرداخته است.
برابری و تفاوتهای جنسیتی
معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(س) اهواز ادامه داد: قرآن کریم بر برابری ارزش انسانی زن و مرد تأکید میکند و میفرماید: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» (گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست، ۱۳ حجرات)، با این حال قرآن تفاوتهای طبیعی و نقشهای متفاوت زن و مرد در خانواده و جامعه را به رسمیت میشناسد مانند مسئولیتهای مالی مرد در خانواده و نقش مادری و تربیتی زن به عنوان بخشی از نظام تکاملی خلقت در نظر گرفته شده است و قرآن به زنان حق مالکیت، حق ارث، حق مشارکت در امور اجتماعی و سیاسی و حق آموزش میدهد.
وی اعلام کرد: فمینیسم به دنبال از بین بردن هرگونه تبعیض جنسیتی و ایجاد برابری مطلق بین زن و مرد است، در حالی که برخی شاخههای فمینیسم تفاوتهای بیولوژیک بین زن و مرد را نادیده میگیرند یا آنها را به عنوان ساختارهای اجتماعی قابل تغییر تفسیر میکنند زیرا فمینیسم بر استقلال فردی، آزادی انتخاب و حقوق برابر در تمامی زمینهها تأکید دارد.
خانواده و نقشهای جنسیتی
خلف حیاوی گفت: قرآن خانواده را به عنوان واحد بنیادین جامعه میداند و نقشهای مکمل زن و مرد در خانواده را مورد تأکید قرار میدهد، مرد نیز به عنوان مسئول تأمین مالی خانواده و زن به عنوان محور تربیت و پرورش فرزندان معرفی میشود، آیاتی مانند «وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (و برای زنان حقوقی شایسته بر عهده مردان است، ۲۲۸ بقره) نشان دهنده توجه قرآن به حقوق متقابل زن و مرد در خانواده است اما فمینیسم به نقد نقشهای سنتی جنسیتی در خانواده میپردازد و به دنبال بازتعریف نقشهای زن و مرد در چارچوب برابری کامل است و برخی شاخههای فمینیسم ساختار خانواده سنتی را به عنوان نهادی مردسالارانه نقد کرده و به دنبال ایجاد الگوهای جایگزین برای زندگی مشترک هستند زیرا فمینیسم بر تقسیم مساوی مسئولیتهای خانوادگی بین زن و مرد تأکید دارد.
حقوق اجتماعی و سیاسی
وی مطرح کرد: قرآن برای زنان حقوق بسیاری قائل است، در صدر اسلام نیز زنان در بیعت، جهاد و دیگر فعالیتهای اجتماعی، مشارکت فعال داشتند، با این حال برخی تفاوتهای حقوقی بین زن و مرد (مانند تفاوت در سهم ارث) بر اساس مسئولیتهای مالی و اجتماعی آنها تبیین شده است اما در مقابل، فمینیسم به دنبال دستیابی زنان به حقوق کامل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و این جنبش در طول تاریخ به مبارزه برای حق رأی، دستمزد برابر، فرصتهای شغلی و حضور در عرصههای تصمیمگیری پرداخته و برابری کامل در تمامی زمینهها را بدون در نظر گرفتن تفاوتهای جنسیتی مطالبه میکند.
آزادی و حجاب
معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(س) اهواز افزود: قرآن بر حجاب و پوشش زنان به عنوان راهی برای حفظ کرامت و حریم شخصی تأکید میکند، آیاتی مانند «قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ» (به زنان مؤمن بگو دیدگان خود را فروگیرند و پاکدامنی خود را حفظ کنند، ۳۱ نور) نشان دهنده این دیدگاه است زیرا حجاب در قرآن به عنوان ابزاری برای ایجاد تعادل اجتماعی و حفظ حریمهای اخلاقی در نظر گرفته شده است، در حالی که فمینیسم به دنبال آزادی کامل زنان در انتخاب پوشش و سبک زندگی است و برخی شاخههای فمینیسم حجاب را به عنوان نمادی از محدودیت و کنترل مردانه بر بدن زنان نقد میکنند و برخی دیگر از فمینیستهای مسلمان حجاب را به عنوان انتخاب شخصی و نماد هویت دینی میپذیرند.