انتظار فرج و مهدویت، سلاح بزرگ مردم ایران در مقابل مستکبران است
![انتظار فرج و مهدویت، سلاح بزرگ مردم ایران در مقابل مستکبران است](/files/fa/news/1403/11/26/837780_782.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از آذربایجان شرقی، آیت الله علیرضا اعرافی در جشن تلبس طلاب حوزه های علمیه و همایش طلایه داران تبلیغ آذربایجان شرقی در مصلی اعظم تبریز اظهار داشت: مهدویت ریشه در تاریخ بشری دارد و نقطه پایانی نبوت انبیا الهی و کانون نهایی رسالت است و هم در اندیشه انسانی، هم در ادیان به طور عام و هم در ادیان ابراهیمی و توحیدی به صورت اخص و به طور ویژه در دین اسلام و همه مذاهب و فرق آن دارای معارف بلند و پیشینه ای تابناک بوده و در اندیشه خاندان پیامبر و مکتب تشیع از تشخص و نورانیت بیشتری برخوردار است.
وی ادامه داد: قیام و رستاخیز نهایی بشر برای آزادی کامل در اندیشه های گوناگون دارای ریشه است اما در نگاه شیعه مهدویت و رستگاری و طلوع خورشید انسان کامل از یک تعیّن و تشخّص بیشتری برخورداری است و نقش مهدویت و جامعه مهدوی در تشیع دارای خطوط روشن و نقشه واضح است.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه همه ادیان نگاه و توجهی به نقطه پایانی و حیات بشری و رستاخیز دارند، گفت: اما در نگاه پیامبر و خاندان ایشان و مکتب تشیع تمرکز بر ترسیم خطوط جامعه منتظر و مهدوی و راهبر بشریت به رستگاری است و در اندیشه شیعه مهدویت کانون امید و انتظار و تلاش و جوشش است، امید درون مایه اصلی انتظار و چشم راهی به یک تحول بزرگ و نسبت به امام حی و حاضر و ناظر بر افکار و اعمال فردی و اجتماعی است که ممیزات مهمی دارد و این انتظار مبدا تحول و تحرک انسان در همه ابعاد فردی و اجتماعی است.
وی افزایش برد انقلاب اسلامی را مرهون اهتزاز پرچم مهدویت دانسته و افزود: طلوع پرچم مهدویت که با انقلاب اسلامی مردم ایران به اهتزاز درآمده، رو به گسترش است و در این بین باید توجه داشت که اثبات موضوع مهدویت از چند منظر انجام می شود که اولی از طریق آیات قرآنی است و روایات از دیدگاه عامه و اهالی سنت دیگر راه اثبات این موضوع است و مهدویت در اندیشه و روایات شیعه و در تاریخ و منهج علمی و عقلی از دیگر طرق اثبات برهانی مهدویت هستند.
آیت الله اعرافی اثبات موضوع مهدویت از این پنج منظر را دلیل برخورداری این تفکر از برهان قوی دانسته و اظهار داشت: عالمان و اندیشمندان ما باید اهل استدلال و اثبات و تشریح مهدویت به علت گره خوردن این موضوع با کانون خلقت و ناموس هستی باشند و آن امر در بین ملت شیعه ایران و به ویژه آذربایجان سرافراز و پایبند به شیعه و متعهد به حفظ و حراست از این حریم و حرمت، از یک سو و انقلاب اسلامی به عنوان یک حلقه تکاملی به سوی جامعه مهدوی از سوی دیگر اهمیت ویژه ای دارد چرا که انقلاب اسلامی بیش از آنکه در سنن و تاریخ ما ریشه داشته باشند در تشیع و باور ما به این مهم ریشه دارد.
وی اضافه کرد: مهدویت کانون و مرکزیتی است که به ایران و انقلاب اسلامی و مردم ایران و همه عاشقان این اندیشه نورانیت بخشیده و همین دلیل هجمه های همه جانبه از طریق شبهه افکنی ها است تا این مفهوم متعالی و انسان و جامعه ساز مخدوش گردد و امروز اندیشکده ها و رسانه ها و مجامع متعددی بر موضوع مهدویت تمرکز دارند تا با نسخه های بدلی آن را دچار شبهه کنند و این وظیفه علما و روحانیون است که این تفکر را تبیین کنند و مسئولان نیز با اعمال و اقدامات خود باید تجسم عینی این تفکر در جامعه باشند.
مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: در آیات متعدد قرآنی به موضوع مهدویت اشاره شده و در کتب و منابع مختلف همچون بهارالانوار از منظرهای گوناگون به تبیین و تفسیر آیه های مرتبط با مهدویت پرداخته شده و حداقل ۱۰ آیه از منظومه صدها آیه با موضوع مهدویت وجود دارند که تفسیر آنها حاکی از رستاخیزی عظیم با محوریت انسانی کامل است و خبر از طلوعی عالم تاب، انسان ساز و جامعه ساز می دهد که در انتظار بشریت است.
وی ادامه داد: طبق روایت انتظار ظهور خود نوعی فرج و حیات آفرین است و انسان هایی که دل به کانون نور و حیات داده اند، پایدار و اهل مقاومت هستند و در واقع انتظار فرج و مهدویت همان سلاح بزرگ مردم ایران در مقابل مستکبرانی چون ترامپ است و مستکبران عالم قدرت و عظمت این سلاح ایمانی را درنیافته اند و گمان می کنند با جنایات و قساوت های بی مانندی چون کشتار غزه می توانند بر چنین نگاهی فائق آیند در حالی که ایران اسلامی و به ویژه آذربایجان قهرمان از راه مهدویت و مسیری که امامین انقلاب ترسیم کرده اند، قدمی به عقب برنخواهند داشت.
آیت الله اعرافی با اشاره به محکمات موضوع مهدویت در در حوزه روایات، صحابه حضرت رسول اکرم(ص) و در میا اهل سنت گفت: تبیین و تشریح این مهم تلاش نهادهایی چون حوزه های علمیه و اقشار موثری چون روحانیون را می طلبد، حوزه های علمیه ای که دارای هویت و تاریخی بزرگ هستند و نخستین مشخصه آنها، علم، دانش و خرد و عقل ورزی است و در روزگاری که دانشگاه ها شکل نگرفته بود، علمای دینی سرآمد علم و دانش عصر خود در عرصه های مختلف بوده اند و حوزه های علمیه سرچشمه بسیاری از علوم بودند و طلاب باید به این جایگاه خطیر توجه داشته باشند.
وی با بیان اینکه اخلاق، معنویت و حس قدسی در ذات و هویت عالمان دینی چون قاضی طباطبائی ها و علامه امینی ها ریشه دارد، افزود: مردمی بودن و خدمتگزاری به مردم دیگر ویژگی های بارز حوزه های علمیه و چنین علمایی بوده و طلبه های که امروز وارد چنین فضایی می شوند، باید مزین به این ویژگی ها باشند چرا که حوزه های علمیه حتی چهره های سیاست ورز شاخصی را برای جامعه و در مقاطع مختلف معرفی کرده اند و اوج آن در انقلاب اسلامی متجلی شد.
آیت الله اعرافی تصریح کرد: ملت بزرگ ایران یک رکن مهم در شکل گیری و اثرگذاری این ویژگی های متمایز حوزه های علمیه و علما و روحانیون بوده اند که در کنار یکدیگر انقلاب اسلامی را رقم زدند و در این بین آذربایجان به طور عام و تبریز به طور خاص جایگاهی رفیع دارد و این مشخصه ویژه ای است که ماهیت حوزه با تبریز و آذربایجان گره خورده است چرا که نقش عالمان تبریز در حوزه های علمیه مختلف نقش درجه یک است و اگر سر به حوزه های نجف و قم و اصفهان و تهران بزنید، بدون شک نام بلند تبریز و علمای حوزوی آنرا خواهید دید که چون خورشید می درخشد.
وی اضافه کرد: آذربایجان و حوزه های علمیه آن همواره در قله ها حرکت کرده اند و حتی در دوران معاصر شیج جواد تبریزی ها، علامه طباطبایی ها، خاندان قاضی، علامه جعفری ها، علامه امینی ها، علامه سبحانی ها، شهدای محراب و بسیاری از ستارگان پرفروغ حوزه دین و علوم دینی از دیار آذربایجان عالم را با نور خود روشن کرده اند و تبریز و آذربایجان در قلمروهای علوم قرآنی و دینی علمای سرآمدی را تربیت کرده اند که در قله های علمی و معرفتی قرار دارند و سه علامه شهیر این دیار افتخارات تشیع نه در ایران که در سطح جهانی هستند و شاگردان چنین علمایی معماران انقلاب اسلامی بودند.
آیت الله اعرافی گفت: آذربایجان در حوزه علوم و معارف اسلامی و شیعه، نه عالمان و چهره های شاخص بلکه قله های معرفتی دارد و شعرا و ادبای بزرگ این خطه چون شهریار نیز نقشی بی بدلیل در عرصه های منطقه ای و جهانی داشته اند و امروز طلابی که وارد حوزه های علمیه آذربایجان می شوند، خود را باید وارث چنین میراث عظیمی بدانند چرا که این گذشته را هم باید شناخت و درک کرد و هم به واسطه همین طلاب و جوانان نسبت به ارتقای اخلاقی، معنوی، علمی، اجتماعی و سیاسی این جایگاه کمر همت بسته شود.