ضرورت تبیین مفهوم غصب قدرت، توسط مبلغان در جامعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محسن اراکی عضو شورای عالی حوزههای علمیه، صبح امروز در جمع مبلغان رمضان و هشتمین همایش تجلیل از چهره های ماندگار تبلیغی استان اصفهان، با بیان اینکه علم پیش از جهل است، گفت: پنج پیمان در قرآن کریم وجود دارد که همه آنها در پیمان آخر جمع میشود، نخستین پیمان فطرت است، داد و ستدی بین خالق و مخلوق شکل میگیرد، یکی از تباین ما و مکاتب الحادی همین است که ما معتقدیم که علم قبل از جهل است، ما معتقدیم جهان آفرینش با علم آغاز شده نه با جهل، در مکاتب الحادی جهل مبدأ آفرینش است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: جامعه بشری با علم آغاز شده نه با جهل و ظلم، حاکمیت مبتنی بر جهل و ظلم غاصب حکومت و ولایت و خلافت هستند و این واژه غصب یک واژه بسیار دقیق است، در فلسفه سیاسی معتقد هستیم دو نوع قدرت وجود دارد، یکی دولت حق که دولت آغازین و اصلی است و اساساً جامعه بشر با این دولت آغاز شده و دولت غاصب که دولت عارض است، مسأله تفسیر غصب قدرت از سوی مبلغان در جامعه بسیار مهم است.
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: صدور فرمان برای بشریت از سوی بشر صادر نمیشود بلکه این حق مختص به خداوند است که ما با فرمان او خلق شدهایم، خداوند پس از آفرینش جهان را رها نکرده است، ما خدا را تنها خالق نمیدانیم بلکه خداوند را صاحب امر میدانیم و این تفاوت ما با مکاتب الحادی است، همه نزاعها در طول تاریخ نیز بر سر صاحب امری خداوند بوده است، پیامبران مبلغ بودهاند اما کار آنها صرفا ارشاد نسبت به دستورات الهی نبوده است، بلکه آنها مردم را به سمت اینکه خداوند حاکم است و حق فرمان دارد ارشاد میکردند.
آیت الله اراکی تصریح کرد: ما خداوند را صاحب امر و فرمان میدانیم و این اولین تفاوت ما با مکاتب غیرالهی است و بر همین مبنا هرکسی فرمان بدهد و اجازه و اذن الهی نداشته باشد، مرتکب غصب شده است. تفاوت دیگر ما با کفار مسأله تقدم علم بر جهل است و تفاوت دیگری که با تفکر الحادی داریم موضوع مالکیت منابع طبیعی است، در موضوع خمس حقیقت این است که خداوند چهار پنجم ثروتها را به ما میدهد و آن یک پنجمی که به عنوان خمس پرداخت میکنیم متعلق به خداوند است و ما هستیم که چهار پنجم از خداوند دریافت میکنیم و یک پنجم نزد خداوند باقی میماند.
وی پر کردن حفرههای اجتماعی را رسالت ثروتمندان عنوان کرد و گفت: تأمین منابع حاکمیتی از منابع دولتی است که از ابتدا در اختیار دولت بوده است و نباید دولتها دست در جیب مردم ببرند، ما نظام مالیاتی بسیار دقیقی در اسلام داریم که فلسفه بسیار روشنی هم دارد و باید دقیقاً به آن عمل کرد. اینکه برخی جریانات سیاسی قائل به مالکیت مردم هستند در حقیقت بر مبنای قدرت و سلطه افراد منابع است و این مصداق همان غصب خواهد بود.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با اشاره به اهمیت تبیین تفاوتهای بنیادین اسلام با نظامهای الحادی اظهار کرد: اولین مشکل ما در بین دولتمردان این است که باور ندارند اسلام قدرت حل همه مشکلات را دارد، به همین خاطر است که طرحهای اقتصادی آنها هم بر مبنای اقتصاد سرمایهداری و غیر اسلامی است، مشکل ما در عرصه اقتصاد اصل این سیستم فکری و طرحها است، به همین خاطر نظام سیاسی ما نیازمند منابع دینی و اسلامی است.
آیت الله اراکی با بیان اینکه آیا سیستم آموزشی ما یک سیستم درست و دارای توان تربیت دانش آموزان است یا خیر، تصریح کرد: چقدر بانوی مهذب تحصیلکرده خانهدار داریم؟ بیشتر تعداد بانوان ما خانمهای خانهدار هستند که بسیاری از آنها دارای تحصیلات عالی هستند و توانایی تربیت و آموزش درسی و تربیتی برای دانش آموزان را دارند و ما میتوانیم وظیفه تعلیم و تربیت دانش آموزان را به این بانوان بسپاریم.
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری، پیمان دوم خداوند با بشر را پیمان عقل برشمرد و خاطرنشان کرد: عقل با ابزارهای عقلی آگاهی و بصیرت را پدید میآورد و اینها مسؤولیت آفرین است و انسان مسؤول است که در طریق آگاهی یافتن درست استفاده کند، میثاق سوم میثاق علم است، احکام الهی در حقیقت کتاب الهی است که عالمان به این کتاب در برابر خداوند متعال نسبت به تعلیم صحیح این احکام مسؤول هستند.
وی پیمان ایمان به خداوند و رسول خدا را چهارمین پیمان خداوند با انسان برشمرد و اظهار کرد: پنجمین پیمان نعمت الهی امامت است، این نعمت کامل کننده همه نعمتهای الهی است و زمانی که ما امامت امیرالمؤمنین و ائمه اطهار(ع) را پذیرفتهایم یعنی زیر سایه آن هستیم و اولین مسؤولیت ما در برابر این نعمت محبت است.
آیت الله اراکی محبت را عامل ایجاد روح مشترک عنوان کرد و گفت: این روح مشترک است که پیادهروی اربعین را رقم میزند و موجب گریه بر امام حسین(ع) میشود، موضوعی که مخالفین ما از درک آن عاجز و ناتوان در آن هستند و همین محبت است که باعث میشود در شرایط دشوار و سرمای بسیار مردم از کشورهای مختلف به تشییع سید حسن نصرالله بیایند و برای تکریم و بزرگداشت این شهید عزیز به صورت خودجوش گام بردارند، اخوت ایمانی ریشه در ابوت پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) دارد./1304/