معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد:
رسانه اسلامی باید رسالت مدار باشد
خبرگزاری رسا ـ معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد گفت: رسانه های اسلامی باید خود را برای جلب رضایت خدا رسالت مدار بدانند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره نشریات تجربی حوزه علمیه خراسان گفت: امروز موضوع رسانه یکی از ضروریات اجتماعی بشر تلقی می شود که هیچ جامعه ای فارغ از آن نبوده و هیچ حکومتی بدون آن پایدار نمی ماند .
وی با اشاره به بی محتوایی رسانه های غربی اظهار داشت: اگر رسانه ای پیام داشته باشد قدرتمندترین رسانه خواهد بود، ما مکتب و مذهبی را در اختیار داریم که در سرآغاز کار خود بدون رسانه های امروزی جهان گیر شد و انسان ها خود، رسانه این پیام شدند.
رامین در ادامه به ویژگی های رسانه اسلامی اشاره کرد و گفت: نخستین ویژگی یک رسانه اسلامی، هدف آن است که طبق آیه 39 سوره احزاب باید به جای فریب کاری، انتقال اغراض و اهداف شخصی، گروهی یا جناحی یا قشری به انجام تکلیف الهی بپردازد.
وی با بیان اینکه اصحاب رسانه باید خود را برای جلب رضایت خدا رسالت مدار بدانند ابراز داشت: رسانه های امروز غرب معمولا قوه وهم، قوه خیال و نفس آدمی را مخاطب خود قرار داده اند؛ بخل، کینه، حسد و مجموعه ای از رذایل اخلاقی، محور تولیدات رسانه ای در غرب مدرن امروز است .
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارکرد صحیح رسانه را از دیگر ویژگی های رسانه اسلامی دانست و افزود: شایعه سازی، دروغ پراکنی، تخریب شخصیت ها، تمسخر وقایع و لجن مال کردن مقدسات شیوه ای است که رسانه های امروز دنبال می کنند در حالی که رسانه اسلامی باید عقل آدمی را مخاطب قرار داده و هدف و وسیله آن، رشد عقلانی مخاطب باشد.
وی با تأکید براینکه پیام رسانه اسلامی باید منطبق و منبعث از وحی باشد خاطرنشان کرد: متاسفانه اغلب رسانه های امروزی، راست و دروغ را با هم آمیخته و اجازه نمی دهند مخاطب به حقیقت دست یابد .
رامین، منبع درست و مطمئن را از دیگر خصوصیات رسانه اسلامی برشمرد و گفت: منبع خبر یک رسانه باید با سیره معصومین و آیین صالحین مطابقت داشته باشد، دوگانگی و چندوجهی بودن مطالب، شیوه رسانه اسلامی نیست.
وی با بیان اینکه رسانه اسلامی نمی تواند با ادبیات سکولار، پیام حق را منتقل کند تصریح کرد: رسانه باید توجه داشته باشد رساندن یا عدم رساندن پیام به مخاطب چه عواقبی دارد.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید براینکه رسانه باید رشد و تعالی مخاطب را هدف قرار داده و نگاه ابزاری به مخاطب نداشته باشد گفت:رسانه اسلامی باید در گفتمان و منبع و محتوای پیام، مستقل از رسانه های غیراسلامی عمل کرده و از شخصیت محوری به معیارمحوری برسد.
وی در ادامه به گفتمان های موجود در جهان اشاره کرد و گفت: هر یک از این گفتمان ها با کلید واژه های خاص خود همچون صلح، آزادی، حقوق بشر و دموکراسی تا پیش از انقلاب اسلامی، دنیا را اداره می کردند؛ اما امام خمینی(ره) با طراحی موضوع ولایت فقیه، گفتمان چهارمی را برمبنای توحید به جهانیان عرضه کرد که کلیدواژه های آن، خداباوری، تکلیف گرایی، سیستم امت و امامت، عدالت محوری، مبارزه با مستکبران، حمایت مستضعیفان، پیاداری حق الله و تحقق حق الناس است.
رامین با تأکید براینکه «امام خامنه ای»، کلیدواژه ای است که سیاست عمومی اسلام را محقق می کند، تصریح کرد: متاسفانه پس از رحلت امام، گفتمان توحیدی ایشان را بر هم زده و به دنبال آن، کلیدواژه های این گفتمان را نیز تغییر دادیم؛ عدالت گستری به توسعه، امامت به رهبریت، امت به ملت و .... تبدیل شد که نتیجه ان نفوذ روزافزون دشمن در مبانی انقلاب اسلامی است./930/پ202/ص
ارسال نظرات