۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۷۷۹۶۵۱
آیت‌الله اراکی:

مسیر همراهی با امام عصر در پیروی از رهبر انقلاب و حضور فعال در جبهه مقاومت است

مسیر همراهی با امام عصر در پیروی از رهبر انقلاب و حضور فعال در جبهه مقاومت است
نماینده مجلس خبرگان رهبری با تبیین ابعاد حیات معنوی از منظر قرآن و نقش شهدا در تحقق این حیات، بیان کرد: مسیر همراهی با امام عصر (عج) در پیروی از رهبر معظم انقلاب و حضور فعال در جبهه مقاومت است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن اراکی نماینده مجلس خبرگان رهبری در بیست‌وچهارمین یادواره ۱۰۴ شهید مدرسه علمیه حقانی که شب گذشته هم‌زمان با اقامه نماز مغرب و عشاء در این مدرسه برگزار شد، با اشاره به آیه "من المؤمنون رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه"، بیان کرد: در قرآن کریم، صداقت به عنوان یک ویژگی شخصیتی خاص در انسان‌ها معرفی شده است که شامل ویژگی‌های خاص رفتاری و عملکردی در جامعه می‌شود، در مقابل این شخصیت صادق، شخصیت‌های کاذب قرار دارند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه به تبیین مفهوم حیات در قرآن پرداخت و افزود: انسان‌ها دو نوع حیات دارند: یکی حیات جسمانی که با علائم فیزیکی مانند احساسات و واکنش‌های جسمانی نشان داده می‌شود و دیگری حیات معنوی که در قرآن به آن تأکید شده است، این حیات معنوی برخلاف حیات حیوانی که صرفاً بر پایه لذت‌های فیزیکی و تغذیه استوار است به انسان‌ها از سوی خداوند داده می‌شود و به انتخاب خود انسان بستگی ندارد.

وی بیان کرد: حیات معنوی انسان‌ها در قرآن به نوعی زندگی اشاره دارد که فراتر از نیازهای فیزیکی و جسمانی است و می‌تواند معیار و شاخص‌های متفاوتی برای زندگی انسانی و اخلاقی باشد.

آیت‌الله اراکی در بخشی دیگر از سخنان خود تأکید کرد: حیات انسان یک حیات اختیاری است که به انتخاب خود فرد بستگی دارد. انسان می‌تواند این حیات را تقویت کرده یا از دست بدهد، در قرآن کریم، خداوند به انسان حیات می‌دهد، اما ادامه و تقویت این حیات بر عهده خود انسان است، انسان می‌تواند از این حیات بهره‌برداری کند یا آن را از دست دهد، این نوع حیات، برخلاف حیات حیوانی که محدود به نیازهای فیزیکی است، حیات معنوی و اختیاری است که انسان با اراده خود آن را انتخاب می‌کند.

شهید؛ انسان زنده در متن جامعه مؤمنانه

نماینده مجلس خبرگان رهبری همچنین اظهار داشت: شهدا کسانی هستند که این حیات را در بالاترین سطح تجربه کرده‌اند، حیات شهدا نه تنها یک حیات معنوی بلکه یک حیات واقعی است که آثار عینی در دنیای جاری دارد، این حیات اجتماعی است و بستگی به ارتباط جامعه با رهبری دارد، وقتی رهبری جامعه دارای این حیات الهی باشد، جامعه نیز از این حیات برخوردار می‌شود و این حیات به همه اعضای آن جامعه منتقل می‌شود.

آیت‌الله اراکی به ابعاد مختلف این حیات اشاره کرد و گفت: افراد برخوردار از این حیات قادر به درک بسیاری از حقایق پنهان هستند، این افراد به وسیله آیات قرآن و نشانه‌های الهی متحول می‌شوند و توانایی دیدن و فهمیدن جهان آفرینش را دارند. آن‌ها صدای پیامبران و دعوت‌های الهی را می‌شنوند و در پاسخ به این فراخوان حرکت می‌کنند. به عنوان مثال در مناسبت‌هایی چون اربعین حسینی، میلیون‌ها نفر در پاسخ به این فراخوان با وجود تمامی سختی‌ها و مشکلات حرکت می‌کنند.

وی تاکید کرد: کسانی که در پاسخ به فراخوان خداوند و پیامبران به این حیات پاسخ مثبت می‌دهند، به طور واقعی در مسیر زندگی الهی گام برمی‌دارند.

بهشت؛ خانه سعادتمندان و مقصد دعوت نبوی

آیت‌الله اراکی به تصویر زیبایی از بهشت و نعمت‌های آن اشاره کرد و گفت: خداوند برای بندگانش خانه‌ای فراهم کرده که بهشت است، خانه‌ای مملو از آسایش و سعادتی که در آن هرگونه وسایل راحتی و خوشبختی وجود دارد، در این بهشت، نوشیدنی‌های گوناگون، خوردنی‌های لذیذ، همسران خوش‌سیمای بهشتی و خادمانی مهربان وجود دارند؛ خداوند پیامبر اکرم حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را فرستاده است تا به این نعمت‌های بهشتی دعوت کند.

وی اظهار کرد: کسانی که از این حیات برخوردار هستند دل‌شان به آیات الهی واکنش نشان می‌دهد و چشم و گوششان به حقیقت‌های آسمانی باز می‌شود، این افراد با دیدن و شنیدن آیات الهی، احساس خشوع و تسلیم در برابر خداوند می‌کنند، این حیات نه‌تنها در دنیای آخرت بلکه در همین دنیا نیز تأثیرات عینی دارد و بر زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها اثر می‌گذارد.

آیت‌الله اراکی با اشاره به نکته‌ای مهم در فلسفه اخلاق، تصریح کرد: انحرافات انسانی از جایی آغاز می‌شود که انسان به خود دروغ می‌گوید، انسان وقتی به هوای نفس خود تسلیم می‌شود، شروع به توجیه کارهای اشتباه می‌کند و در دام دروغ و فریب می‌افتد، این دروغ‌ها می‌تواند انسان را به انجام کارهای بزرگ و خطرناک بکشاند، در مقابل کسانی که از دروغ به دور هستند و در رفتار خود صداقت دارند از حیات واقعی و الهی برخوردار می‌شوند، این صداقت نه تنها در فرد بلکه در جامعه نیز تأثیرگذار است و باعث می‌شود که حیات حقیقی در جامعه جریان یابد.

صداقت در ایمان، مقدمه حیات اجتماعی الهی

وی تاکید کرد: صدق و صداقت در ایمان و رفتار عامل اصلی برای رسیدن به حیات واقعی است، هنگامی که فردی با صدق ایمان بیاورد و پیمان وفاداری با خداوند ببندد در رفتار و کردار خود با صداقت عمل می‌کند و این صداقت به جامعه تزریق می‌شود و جامعه را به حیات واقعی الهی رهنمون می‌کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: وقتی انسان با زبان شهادت می‌دهد به این که «لا اله الا الله» و «محمد رسول الله»، باید این شهادت در دل و درون او نیز هماهنگ باشد، به این معنی که باید ایمان داشته باشد که خداوند تنها معبود شایسته پرستش است و فقط او شایسته اطاعت مطلق است، در حقیقت اطاعت از خداوند بستگی به اطاعت از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله دارد، کسی که به رسول‌الله ایمان دارد باید بداند که در اطاعت از رسول خدا(ص) در حقیقت به فرمان خدا عمل می‌کند.

آیت‌الله اراکی افزود: انسان‌ها باید اقرار کنند که خدا همیشه حجت‌هایی دارد که اطاعت از آن‌ها، اطاعت از خداوند است، یکی از بزرگترین نشانه‌های صداقت در ایمان، به ویژه در اهل بیت علیهم‌السلام و حضرت علی علیه‌السلام نمایان می‌شود، امام علی(ع) و سایر امامان معصوم نمادهایی از صداقت کامل هستند که پیروی از آنان در حقیقت پیروی از حقیقت است، این پیروی نه تنها به نفع فرد بلکه به نفع جامعه نیز خواهد بود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در قرآن کریم دو پیمان با خداوند آمده است: اول پیمان اطاعت از خداوند و پیامبر(ص)، که با گفتن «اشهد ان لا اله الا الله» و «محمد رسول الله» این پیمان بسته می‌شود، دوم پیمان نصرت است که انسان‌ها باید در راه خدا و پیامبر(ص) برای برقراری حق و عدالت از جان و مال خود بگذرند.

جهاد در راه خدا؛ پیمان دوم اهل ایمان با خداوند

آیت‌الله اراکی تاکید کرد: پیروی از رسول خدا(ص) و اهل بیت علیهم السلام به صورت خاص امام علی(ع) وظیفه‌ای است که در روز غدیر به‌طور رسمی اعلام شد، این پیروی تنها به اطاعت از دستورات امام(ع) محدود نمی‌شود بلکه شامل نصرت و حمایت از ایشان در زمان نیاز نیز هست، امام علی(ع) با قدرت و صداقت خود وظیفه دارند که جامعه را از فساد و تباهی پاک کنند و کسانی که با ایشان می‌ایستند باید نه تنها از دستورات ایشان پیروی کنند بلکه در مسیر اصلاح و مبارزه با ظلم نیز از ایشان حمایت نمایند.

وی تاکید کرد: امروز امام زمان علیه‌السلام نیز در جنگ حق علیه باطل است. این جنگ، جنگی جهانی است که در آن جبهه استکبار با جبهه مستضعفین و مظلومین در تقابل هستند، در این جنگ امام زمان قطعاً جانب حق را خواهد گرفت و از مظلومین حمایت خواهد کرد، همان‌طور که در تاریخ امام حسین علیه‌السلام نیز چنین بوده است.

همراهی با امام عصر(عج) در میدان تقابل جهانی حق و باطل

آیت‌الله اراکی تاکید کرد: امام زمان (علیه‌السلام) در جریان کنونی جنگ حق و باطل همواره همراه جبهه مقاومت است، جبهه‌ای که در مقابل دشمنانی همچون آمریکا و یاران آن قرار دارد، این جبهه مقاومت با هدایت رهبر معظم انقلاب و با حمایت مردم و شهدا تاکنون توانسته در برابر تهدیدات مقاومت کند و همچنان ایستاده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: در این شرایط پرسیده می‌شود که امام زمان در این جنگ و درگیری‌ها چه می‌کند؟ جواب این است که امام زمان(عج) هدایت و فرمانشان همچنان حاکم است و ملت‌ها و جبهه‌های مقاومت را به مبارزه با ظلم و دفاع از حق فرا می‌خوانند، این فراخوان‌ها در قالب آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام به وضوح بیان شده است که مسلمانان باید در راه خدا جهاد کنند و در برابر ظلم و فساد مقاومت نمایند.

آیت‌الله اراکی تاکید کرد: شخصی که ادعای پیروی از امام زمان (علیه‌السلام) را دارد، نباید نسبت به این درگیری‌ها بی‌تفاوت باشد، یاری امام زمان(عج) به این معناست که در جبهه مقاومت فعالانه شرکت کنیم، هرچند این فعالیت ممکن است به اندازه توان هر فرد متفاوت باشد، در این جبهه هر کسی باید نقش خود را ایفا کند از حمایت‌های معنوی و فکری گرفته تا حضور فیزیکی در میدان.

رهبر معظم انقلاب حجت و نماینده جبهه مقاومت جهانی است

وی تاکید کرد: از آنجا که رهبر معظم انقلاب به عنوان پیشوای جبهه مقاومت شناخته می‌شوند، همراهی با ایشان به معنای همراهی با امام زمان (علیه‌السلام) است، در این مسیر باید وفاداری کامل به رهبر معظم انقلاب نشان داده شود و از پیش رفتن به‌تنهایی یا عقب ماندن از ایشان اجتناب کرد.

وی در پایان با آرزوی شهادت در راه خدا اظهار کرد: باید امیدوار بود که خداوند متعال توان و صبر لازم برای ادامه این مسیر را به ما بدهد و در این راه تا آخرین لحظه زندگی ثابت قدم باقی بمانیم.

ارسال نظرات