۲۲ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۷۹۴۳۴۷

قبح شکنی در قالب سرگرمی/ تهاجم نرم به صنعت اسباب بازی ورود کرد

قبح شکنی در قالب سرگرمی/ تهاجم نرم به صنعت اسباب بازی ورود کرد
صنعت جهانی اسباب‌بازی، که ظاهراً بازاری صرفاً سرگرم‌کننده و آموزشی برای کودکان است، در سال‌های اخیر به یکی از جبهه‌های اصلی نبرد فرهنگی و ایدئولوژیک تبدیل شده است. این جنگ نرم فرهنگی در پوشش محصولات رنگارنگ و جذاب، تهاجمات نرم فرهنگی، تضعیف بنیان‌های اعتقادی، و عادی‌سازی ضدارزش‌ها به شکلی هدفمند صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، عروسک هایی که به تازگی وارد بازار شده است نمادی از نفوذ فرهنگی و هجمه علیه ارزشها و باورهای دینی است که باید در مورد آن روشنگری شده و اقدامات لازم صورت گیرد تا از توهین به مقدسات و باورهای دینی جلوگیری شود. یادداشت پیش رو با رویکردی منصفانه و تحلیلی به دنبال روشنگری و خواستار برخورد مناسب با این پدیده است.

1.عدم نظارت بر حوزه اسباب بازی و عروسک‌ها: شکاف‌های ویرانگر

حوزه تولید، توزیع و واردات اسباب‌بازی در جمهوری اسلامی ایران، دچار یک خلأ نظارتی جدی و خطرناک است. این خلأ نه تنها در سطح داخلی، بلکه در فرآیندهای جهانی نیز مشاهده می‌شود که قوانین مشخصی برای ممانعت از ورود محتوای مخرب به فضای اجتماعی ایران وجود ندارد. و همین امر سبب شده است تا از این طریق آسیب های بسیاری در زمینه مسائل فرهنگی و تربیتی به جامعه وارد شود.

خلاء نظارت داخلی و بین‌المللی

در سطح جهانی، اگرچه سازمان‌هایی برای ایمنی فیزیکی اسباب‌بازی‌ها وجود دارند، اما هیچ نهاد بین‌المللی واحد و الزام‌آوری، برای ارزیابی «سلامت محتوایی» و «سازگاری فرهنگی و اخلاقی» این محصولات وجود ندارد. تولیدکنندگان بزرگ تحت تأثیر لابی‌های قدرتمند، اولویت خود را بر سودآوری و گسترش نفوذ فرهنگی می‌گذارند، نه بر رعایت اصول اخلاقی جوامع مصرف‌کننده.

در داخل ایران، رویه‌های گمرکی و سازمان‌های استاندارد ملی اغلب در تشخیص دقیق این نوع محصولات مخرب ناتوان بوده بنابراین بسیاری از اسباب‌بازی‌هایی که ظاهری ساده دارند، حامل پیام‌های پنهان (Subliminal Messages) یا نمادهایی هستند که هدفشان ایجاد انحراف فکری در سنین پیش از بلوغ است. نبود یک سیستم بازبینی چندوجهی که شامل کارشناسان فرهنگی، مذهبی و روانشناسی کودک باشد، منجر به ورود آزادانه کالاهایی می‌شود که ارزش‌های بنیادین جامعه را هدف قرار می‌دهند. این عدم نظارت، در واقع می‌تواند موجب دعوت غیر مستقیم مردم به استفاده از این موارد مسموم فکری در قالب کالاهای مصرفی باشد.

2. تأثیرات این کارها: تهاجم فرهنگی و تضعیف هویت دینی

پیامدهای ورود این اسباب‌بازی‌ها فراتر از یک کالای صرفاً سرگرم‌کننده است؛ این محصولات به ابزارهایی برای مهندسی اجتماعی و تهاجم فرهنگی تبدیل شده‌اند که تأثیرات عمیقی بر روان و هویت کودکان می‌گذارند.

پیامدهای روان‌شناختی و اجتماعی

کودکان در مرحله شکل‌گیری هویت، جهان پیرامون خود را از طریق بازی بازسازی می‌کنند. اسباب‌بازی‌هایی که دارای نمادهای جنسی، ترویج خشونت بی‌قید و شرط، یا عادی‌سازی مفاهیم ضد ارزش هستند، چارچوب‌های اخلاقی کودک را مخدوش می‌سازند. برای مثال، عروسک‌هایی که به‌طور مداوم بدن انسان را با نسبت‌های غیرطبیعی یا با تمرکز بر مادی‌گرایی شدید به نمایش می‌گذارند، تصویرسازی نادرستی از واقعیت و ارزش‌های انسانی ارائه می‌دهند.

تهاجم فرهنگی و عادی‌سازی بی‌حرمتی

بزرگترین خطر، هدف قرار دادن نهادهای مقدس دینی است. اسباب‌بازی‌هایی که کاراکترهای مذهبی را به تمسخر می‌گیرند، یا از نمادهایی استفاده می‌کنند که در فرهنگ‌های دیگر توهین‌آمیز تلقی می‌شود اما در بستر فرهنگی واردکننده بی‌تفاوت تلقی می‌گردد، به‌طور سیستماتیک احترام به مقدسات را در ذهن کودک جامعه هدف نابود می‌کنند. این عادی‌سازی تدریجی بی‌حرمتی، زمینه را برای پذیرش رفتارهای ضداخلاقی در آینده فراهم می‌آورد و هویت دینی نسل جوان را در برابر حملات فرهنگی آسیب‌پذیر می‌سازد.

3. فرقه های شیطانی: ابزارهای تبلیغ نرم برای نسل جوان

طراحی برخی اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های خاص، صرفاً یک انتخاب تجاری نیست؛ بلکه ریشه در اهداف پنهان و تبلیغی فرقه‌های انحرافی دارد که به دنبال نفوذ در لایه‌های زیرین جامعه هستند.

نمادگرایی و جذب نرم

جریانات ماسونی، شیطان‌پرستی (Satanism) و فرقه‌های مرتبط، به‌خوبی اهمیت نفوذ بر ذهن‌های در حال رشد را درک کرده‌اند. آن‌ها از طریق نمادهای پنهان (مانند اعداد، اشکال هندسی خاص، یا کاراکترهایی که ریشه در اساطیر اهریمنی دارند) و حتی از طریق رنگ‌بندی‌ها، ارتباطاتی ناخودآگاه با مخاطب برقرار می‌کنند.

این اسباب‌بازی‌ها که باورها و عقاید دینی را هدف قرار داده‌اند، اغلب به عنوان «هنر مدرن» یا «سرگرمی عجیب» معرفی می‌شوند، اما در واقع، ابزارهای تبلیغ نرم (Soft Propaganda) هستند. یک عروسک با ظاهری جذاب اما دارای نمادهای شیطانی، می‌تواند به‌صورت ناخواسته کودک را به سمت مفاهیم انحرافی سوق دهد. این روش بسیار مؤثرتر از تبلیغات مستقیم است، زیرا مقاومت فکری کودک در برابر یک محصول سرگرم‌کننده فعال نمی‌شود. هدف اصلی، جذب نیرو برای آینده و نهادینه‌سازی پذیرش نمادهای انحرافی در جامعه است.

4. ورود جدی به این مسئله برای اجرای احکام الهی و جلوگیری از توهین به مقدسات

وظیفه حفظ حریم دین و اخلاق عمومی، یک وظیفه صرفاً حکومتی نیست، بلکه یک تکلیف شرعی و الهی برای تمام نهادها و افراد جامعه است. در مواجهه با این تهدید، سکوت جایز نیست.

وظیفه شرعی و قانونی برای صیانت

از منظر فقه اسلامی، جلوگیری از ترویج فساد و انحراف اخلاقی و عقیدتی در جامعه، به ویژه در میان کودکان، واجب است. قرآن کریم بر لزوم حراست از ایمان و جلوگیری از وسوسه‌های شیطانی تأکید دارد. لذا، نهادهای دولتی (مانند وزارت ارشاد، سازمان استاندارد و گمرک) وظیفه دارند با قاطعیت تمام، با واردات و تولید این اقلام مقابله کنند. این اقدام، دفاع از امنیت فرهنگی و تداوم خط ولایت است.

راه‌حل‌های عملی برای مقابله مؤثر

برای خنثی‌سازی این تهاجم، اقدامات زیر باید فوراً در دستور کار قرار گیرند:

الف. تشدید بازرسی و ممنوعیت قطعی:
لازم است تیم‌های تخصصی با حضور کارشناسان مذهبی و فرهنگی، فهرست جامع و به‌روز شده‌ای از نمادها و مضامین ممنوعه تهیه کنند و ورود هر کالایی که مصداق آن باشد، حتی در قالب «نمونه‌های محدود»، ممنوع شود.

ب. تولید محصولات فرهنگی مناسب برای جایگزینی:

مبارزه با محصول فاسد، نیازمند ارائه محصول سالم است. دولت و نهادهای فرهنگی باید با حمایت جدی از تولیدکنندگان داخلی متعهد، پلتفرم‌های تولید اسباب‌بازی‌هایی را تقویت کنند که کاملاً منطبق بر مبانی اسلامی، اخلاقی و بومی باشند. تولید اسباب‌بازی‌های آموزشی با محوریت قهرمانان ملی و دینی، یک ضرورت استراتژیک محسوب می‌شود.

ج. آموزش و آگاهی‌بخشی عمومی:
والدین و مربیان باید در مورد نحوه تشخیص این نفوذ نرم آموزش ببینند. آگاهی دادن به مردم در مورد مضرات این اسباب‌بازی‌ها، قوی‌ترین خط دفاعی در برابر ورود آن‌ها خواهد بود.

در هر حال باید گفت که صنعت اسباب‌بازی میدان مین نبرد نسل آینده است. سکوت در برابر تهاجم نرم، به معنای تسلیم کردن آینده فکری فرزندانمان به دست دشمنان عقیدتی است. اقدام قاطعانه، فوری و همه جانبه، تنها راه برای تحقق وظیفه الهی و ملی ما در حفظ پاکی نسل نوظهور است.

ارسال نظرات