۲۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۷۹۷۳۴۳

گزارشی از مراسم رونمایی از کتاب «تقابل در مدیریت میراث نبوی»

گزارشی از مراسم رونمایی از کتاب «تقابل در مدیریت میراث نبوی»
نشست علمی «تاریخ تدوین میراث نبوی» به همت بنیاد فرهنگی امامت و کانون فرهنگی بصائر در قم برگزار شد و در آن از کتاب «گزارش اهل بیت(ع) از تقابل در مدیریت میراث نبوی» اثر موحدی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست علمی «تاریخ تدوین میراث نبوی» سه‌شنبه ۲۰ آبان‌ماه با همکاری بنیاد فرهنگی امامت و کانون فرهنگی بصائر در شهر قم برگزار شد. در این مراسم که با حضور آیت الله سید علی حسینی میلانی، آیت‌الله نجم‌الدین طبسی و جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه همراه بود، از کتاب «گزارش اهل بیت علیهم‌السلام از تقابل در مدیریت میراث نبوی» تألیف موحدی رونمایی شد.

راهبرد پیامبر(ص) برای استمرار هدایت، حدیث ثقلین بود

موحدی، مؤلف این اثر در سخنانی با تبیین راهبرد پیامبر اکرم(ص) برای استمرار هدایت امت، حدیث شریف «ثقلین» را محور اصلی مدیریت نبوی دانست و اظهار داشت: پس از رحلت رسول خدا(ص) دو جریان مدیریتی در جامعه شکل گرفت؛ مدیریت سیاسی حاکمیت و مدیریت علمی و معنوی خاندان عترت.

وی تصریح کرد: تقابل میان این دو جریان با هدف تضعیف و حذف مرجعیت علمی و سیاسی اهل بیت(ع) صورت گرفت تا ارکان حاکمیت جدید تثبیت شود.

گزارشی از مراسم رونمایی از کتاب «تقابل در مدیریت میراث نبوی»

وی با اشاره به سیاست حذف مرجعیت علمی اهل بیت(ع) افزود: جریان حاکمیت با تکیه بر ظاهر قرآن، مانع مکتوب شدن وصیت پیامبر(ص) شد. در مقابل امیرالمؤمنین(ع) با جمع‌آوری مصحف خود که شامل متن قرآن به همراه شرح، تأویل و شأن نزول آیات بود کوشید تفسیر جامع «ثقلین» را ارائه دهد اما این مصحف نیز از سوی حاکمان وقت رد و انکار گردید.

موحدی تأکید کرد: اهل بیت(ع) در برابر سیاست منع کتابت، علوم نبوی را از طریق نقل شفاهی و سپس تأکید بر کتابت آن در میان شاگردان و اصحاب ترویج کردند تا میراث علمی و معنوی پیامبر(ص) محفوظ بماند.

هدف از منع تدوین حدیث

حجت‌الاسلام سید محمدکاظم طباطبایی در ادامه با اشاره به سابقه تاریخی منع تدوین حدیث این اقدام را از مباحث مهم و تأثیرگذار در تاریخ اسلام دانست و گفت: این جریان ریشه‌ای فراتر از کتمان فضائل اهل بیت(ع) دارد و در واقع تلاشی بود برای سلب مقام تشریع از سنت نبوی.

وی با بیان اینکه خلیفه دوم با تعبیر «این وحی نیست که نتوانیم در آن کم یا زیاد کنیم» عملاً خود را صاحب حق قانون‌گذاری می‌دانست، افزود: اقداماتی چون منع متعتان و سوزاندن مکتوبات حدیثی در راستای نهادینه کردن این تفکر بود که سنت پیامبر(ص) نیازمند تکمیل از سوی حاکم است.

در امانت‌داری از میراث رسول‌الله(ص) کوتاهی شد

آیت‌الله نجم‌الدین طبسی در بخش پایانی نشست با تأکید بر ضرورت امانت‌داری در حفظ میراث رسول خدا(ص) تصریح کرد: امت اسلامی در حفظ سه امانت الهی ـ قرآن، سنت و اهل بیت(ع) ـ کوتاهی کرد و ستمی که به حضرت زهرا(س) روا شد نمونه آشکار این بی‌امانتی بود.

وی در پایان برای ظالمان به صدیقه طاهره(س) طلب لعن و نفرین کرد.

گزارشی از مراسم رونمایی از کتاب «تقابل در مدیریت میراث نبوی»

ارسال نظرات