۰۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۸۴۹۷۱

مسجد زمینه‌ساز تثبیت و گسترش زیر‌ساخت‌های فرهنگ اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ در فرهنگ اسلام برترین و اصیل‌ترین محفل برای عبادت و تقرب جستن به خداوند متعال مساجد است، در قرآن کریم آمده است مسجد جایگاه ذکر و یاد خداوند است و در جای دیگر به عنوان پایگاه عروج انسان از خاک به افلاک معرفی شده است.
مسجد زمینه‌ساز تثبیت و گسترش زیر‌ساخت‌های فرهنگ اسلامی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، از دیرباز در جوامع اسلامی مساجد نقش عمده و اساسی در کارکرد عبادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی داشته اند به گونه‌ای‌که اولین اقدام نبی مکرم اسلام(ص) بعد از هجرت به مدینه ساخت مسجد بوده که این امر بر جنبه مسجد محوری در فرهنگ دینی و حکومت اسلامی تأکید دارد.

با نگاهی گذرا به تاریخ اسلام در می ‌یابیم که با وجود گذشت چندین قرن از ساخت اولین مسجد، همچنان شأن و قداست معنوی مساجد حفظ شده است و در طول تاریخ نیز به عنوان مقدس‌ترین، مهمترین و عظیم‌ترین پایگاه دینی و مهمترین سنگر اسلام محسوب و بزرگترین نقش را در تقویت، تثبیت و توسعه زیرساختهای فرهنگ اسلامی داشته و همواره سنگری استوار در مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان اسلامی بوده است.

در ایران اسلامی نیز مبارزه با حکومت ستمگر پهلوی را از مسجد آغاز شد و مساجد مرکز فعالیت های مبارزاتی مردم قرار گرفت.

رژیم پهلوی با آشنایی به قدرت مساجد سعی کرد این مکان‌ها را به انزوا بکشاند و جوانان را از آنجا دور نگه دارد و فعالیت های مذهبی و سیاسی مساجد را کنترل کند. به همین دلیل، به کنترل واعظان و جلسه های سخنرانی و فعالیت های فرهنگی مردم در مساجد می پرداخت.

نقش مسجد در انقلاب اسلامی به قدری گسترده بود که رژیم، در برخی از مساجد را بست البته حکومت نتوانست مانع کارآیی مسجد شود و مسجد، به پایگاه انقلاب و مرکز نشر آموزه های اسلامی و محل وحدت نیروهای انقلابی تبدیل شد.

مساجد، مرکز تبادل اطلاعات و جلسه های مشاوره میان مبارزان بود و پخش اعلامیه در بیشتر مساجد صورت می گرفت.

نتیجه این مسجد محوری چیزی جز پیروزی انقلاب اسلامی نبود.

مساجد تجلی گاه انسجام و وحدت مسلمانان

مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در رابطه با جایگاه و اهمیت مساجد به خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه گفت: تعیین جایگاه واقعی مساجد موجب افزایش کارآیی آن در تقویت، تثبیت و بسط زیرساختهای فرهنگ اصیل اسلامی می شود که نباید از این امر غافل شد.

حجت الاسلام سید محمد فخری افزود: مسجد، این خانه امن الهی محل گردهمایی و تجلی گاه پرشکوه انسجام و یکپارچگی ملت مسلمان و نمایش وحدت و همدلی نمازگزاران، بقای اسلام را تضمین می کند.

وی به نقش سازنده و تاثیر گذار مساجد در رابطه با تعلیم و تربیت اشاره و خاطرنشان کرد: در طول تاریخ اسلام نقش مسجد در زمینه تعلیم و تربیت ملت مسلمان بسیار بالا بوده و هم اکنون نیز مساجد مهمترین نقش را در رابطه با تعلیم معارف اسلامی، آشنا کردن معارف دین، بیان احکام و آموزشهای قرآنی ایفا می کند.

مدیر کل تبیلغات اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به سنتی بودن مساجد کشور گفت: مساجد ما بیشتر به صورت سنتی است که امیدواریم با تدابیر مسؤولان مساجدی جدید با امکانات و وسعت بیشتر برای جذب مردم به ویژه جوانان ساخته شوند.

حجت الاسلام فخری ادامه داد: مساجد استان ما قبل از انقلاب کاملا بصورت مردمی اجرا و اداره می شد ولی در حال حاضر نظام جمهوری اسلامی از مساجد و مصلاها بیشتر حمایت می کند.

این مقام مسؤول تاکید کرد: در آذربایجان غربی بر اساس آمار 3 هزار و 766 مسجد شهری و روستایی وجود دارد اما بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تعدادی مصلا هم برای اقامه نماز جمعه اضافه شده است.

به گفته وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی 70 خانه عالم برای علمایی که برای امر تبلیغ در روستاها حضور پیدا می کنند ساخته شده است و ساخت این خانه های عالم در حال افزایش است.

مساجد پرنفوذترین پایگاه در جوامع اسلامی است

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی نیز در این رابطه به خبرنگار رسا گفت: امروز مساجد به عنوان پایگاه و نهاد دینی مؤثر و پرنفوذ در جوامع اسلامی به شمار می روند که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

حجت الاسلام محمدرضا بابازاده افزود: مساجد کانون انوار الهی هستند که در نظام اسلامی ایران نیز به عنوان مرکز ایمان و پایگاه ‌های اصلی برای پیروزی محسوب می‌شوند.

وی کانون‌های مساجد را پیوند تربیتی بین مسجد، مدرسه و خانه عنوان و تصریح کرد: مردم به مسجد و به مکان های دینی اعتماد دارند و خانواده ها نیز از اینکه فرزندانشان درمساجد باشند احساس امنیت می کنند.

وی سر و کار داشتن با مردم و جوانان متدین و بانشاط و معنوی را از نقاط قوت کانون های فرهنگی هنری مساجد برشمرد.

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی یادآور شد: استعدادیابی جوانان درعرصه های فرهنگی و هنری مهمترین رویکرد فعالیت کانون های مساجد است به ‌گونه‌ای که مدیران لایق آینده از نظر تخصص و تعهد تربیت و تحویل جامعه شوند.

مساجد کانون تقویت اندیشه‌های دین مبین اسلام

مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی نیز گفت: مساجد کانون تقویت اندیشه‌های دین مبین اسلام هستند که از جایگاه عبادی، سیاسی و فرهنگی بالایی در دین مقدس اسلام برخوردارند.

حجت الاسلام روح الله بیگی با اشاره به نقش مهم و سازنده مساجد در فرهنگ و جامعه اسلامی، اظهار داشت: مسجد پایگاه مسلمانان می باشد که نماز جماعت و تشکیل صفوف به هم فشرده نمازگزاران به خوبی بیانگر این امر است.

وی با اعلام اینکه مسجد در پیشبرد اهداف متعالی اسلام در جامعه اسلامی نقش بسزایی دارد، گفت: مسجد، اصلی ‌ترین پایگاه دین، اخلاق و معنویت، برترین مکان تقویت ایمان، عالی‌ ترین مرکز کسب آگاهی، بینش، بصیرت و والاترین کانون احیا و تقویت اندیشه و فرهنگ ناب اسلامی است.

بنابر تاکید این مقام مسؤول، باید با ترسیم چهره مناسبی از مسجد و نقش و اهمیت آن، از این مکان مقدس برای ترویج هر چه بهتر مسائل فرهنگی و دینی در جامعه بیشتر بهره بگیریم.
گفتنی است، بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران، 21 آگوست (30 مرداد ماه ) از سوی سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شده که متعاقب آن از این تاریخ یک هفته، یعنی از 30 مرداد تا 5 شهریور هفته تکریم، تجلیل، اعزاز و اکرام مساجد است.

21 آگوست مصادف است با به آتش کشیدن مسجد الاقصی توسط صهیونیست ها که با کشتار مردم در مسجد گوهر شاد توسط رضاخان، همزمان شده است.‌/936/ز502/س
ارسال نظرات