۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۸۶۶۹۶
بازخوانی پرونده تحول در حوزه (9)؛

امام جمعه ملاثانی: مهم‌ترین شرط تحول در حوزه‌های علمیه موقعیت‌شناسی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه ملاثانی، مهم‌ترین شرط تحول در حوزه‌های علمیه را موقعیت‌شناسی دانست و گفت: تحول در حوزه بدون شناخت موقعیت، نیازهای مخاطب و ادبیات لازم، شکل نخواهد گرفت.
حجت الاسلام حميد سيلاوي
 امام جمعه ملاثاني


حجت‌الاسلام حمید سیلاوی، امام جمعه ملاثانی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ضرورت تحول ساختاری و محتوایی در حوزه‌های علمیه گفت: تحول در حوزه‌های علمیه به تناسب مقتضیات زمان و تحولاتی که در ساختار فکری و فرهنگی جوامع ایجاد می‌شود، ضروری است.

وی با اشاره به سخنان امام خمینی‌(ره)، شهید محمدباقر صدر و استاد شهید مطهری درباره فقه پویا، افزود: با توجه به این‌که منابع اصلی حوزه مانند فقه جواهری که جوهر فقه است، باید حفظ شود، پویایی فقه به تناسب نیاز جوامع، مخاطبان، موضوعات متعدد و روز، جزو بدیهیات است.

حجت‌الاسلام سیلاوی خاطرنشان کرد: هیچ سؤالی در هیچ رشته‌ و از هیچ زبان و ادبیاتی بازگو نمی‌شود، مگر این‌که مرکزی تخصصی به تناسب آن در حوزه علمیه قم تأسیس شده و به این سؤالات در ابعاد اعتقادی، سیاسی، فلسفی، کلامی، تفسیری، حدیثی و مانند آن به دلیل پویا بودن و به روز بودن، پاسخ داده می‌شود.

وی ادامه داد: تحول در حوزه‌ علمیه قم به سبب مجاهدت‌ها و پیش‌گامی‌های بزرگان آن و متناسب با روز در حال شکل‌گیری است که قطعاً بقیه حوزه‌ها به پیشگامی این حوزه مقدسه، از تحول شکل گرفته تبعیت و آن را پیگیری خواهند کرد.

امام جمعه ملاثانی، مهم‌ترین شرط تحول در حوزه را موقعیت‌شناسی دانست و با بیان این‌که تحول در حوزه بدونه شناخت موقعیت، نیازهای مخاطب و ادبیات لازم شکل نخواهد گرفت، ابراز داشت: براساس شناخت موجود و با استفاده از ابزار موجود، مهندسی کلان و نقشه راهی برای تحول طراحی شود.

وی، شرط دوم تحول در حوزه‌های علمیه را توانمندی مجریان آن برشمرد و تصریح کرد: برای تحول در حوزه‌های علمیه نیازمند تربیت مجریانی هستیم که بتوانند از صدف‌های موجود در دریای علم تشیع، دُرّ صید کنند.

حجت‌الاسلام سیلاوی اضافه کرد: همان‌طور که در گذشته به تناسب نیاز، مجتهد و متخصص فقه و اصول تربیت می‌شد، امروز نیازمند تربیت متخصصانی در رشته‌های کلام، روان‌شناسی و جامعه‌شناختی هستیم تا بتوانند منابع غنی اسلامی را به نیازهای امروز جوامع تبدیل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های علمی حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در مؤسسه پژوهشی امام خمینی‌(ره) آن را ستود و اظهار داشت: ایشان در رشته‌های متعددی استاد تربیت کرده‌اند و برخی از اساتید را برای تحصیل در بعضی رشته‌های تخصصی به کشورهای آمریکا و کانادا اعزام کردند.

امام جمعه ملاثانی افزود: منطق آیت‌الله مصباح یزدی بر این امر استوار بود که برخی از حوزویان برای تحصیل در دانشگاه‌های غربی حضور پیدا کرده، ادبیات آنان را فرا گرفته و سپس با مراجعت به کشور به تدریس آموخته‌های خود و در ادامه نقد آن بپردازند، یعنی پل ارتباطی بین جهان اسلام و جهان غیراسلام برقرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: طلاب آموزش دیده در دانشگاه‌های غرب، کسانی هستند که ادبیات غرب و ادبیات دین را به خوبی می‌دانند و می‌توانند این پل ارتباطی را ایجاد کرده، حرف غربیان را نقد و به روز و به زبان خود آنان، پاسخ دهند.

حجت‌الاسلام سیلاوی در پایان یادآور شد: دو شرط اساسی تحول در حوزه‌های علمیه، شناخت نیاز مخاطبان و تربیت مجریانی است که بتوانند با تشکیل پل ارتباطی بین حوزه‌های داخل و خارج، با استفاده از منبع غنی حوزه‌های علمیه، مطالبی را آماده و به زبان روز به جهان آزاد اعلام و تبلیغ کنند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات