۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۹۵۵۵۷
نماینده ولی فقیه در انجمن های اسلامی دانش آموزان:

تحول عظیم فرهنگی در گرو تحقق امربه معروف و نهی از منکر در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در انجمن های اسلامی دانش آموزان با اشاره به این که شرایط کنونی ما برای حرکت علمی فرهنگی از هر زمان آماده تر است، تأکید کرد: اگر جامعه اسلامی در برخورد با منکر بی تفاوت نباشد شاهد تحول فرهنگی می شویم.
حجت الاسلام حاج علي اکبري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری، نماینده ولی فقیه در انجمن های اسلامی دانش آموزان، عصر امروز در همایش اخلاق نکویان که به مناسبت بزرگداشت ولایت امام کاظم(ع) در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس برگزار شد به القاب مختلف امام هفتم اشاره کرد و گفت: القاب برجسته ائمه اطهار(ع) الهام بخش یک مکتب فکری تربیتی به یاران و پیروان ایشان است.

وی افزود: قرآن کریم در معرفی انسان های برگزیده بسیار از ویژگی «کاظمین الغیظ» استفاده می کند؛ کظم غیظ بدین معناست که انسان در مواجهه با رفتارهای جاهلانه، خردمندانه وحلیمانه برخورد کند. چنین فردی نشان می دهد که شخصیتش دارای ساحتی است وهرکسی نمی تواند به راحتی به اندرونی شخصیت وی راه یابد.

وی با اشاره به آثار سوء برخوردهای خشن و عجولانه در سلب تمرکز و بهداشت روانی انسان اظهارد اشت: این طرز برخوردها در نهایت به عدم تمایل انسان به عبادات وحکومت شیطان بر او منجر خواهد شد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان این که بردباری در همه صحنه های زندگی کاربرد و ثمر دارد ادامه داد: ما در برخوردهای نامناسب باید این امکان را به دیگران بدهیم که فرصت رشد داشته باشند، امام کاظم(ع) در عالی ترین سطح از این صفت نیکو برخوردار بودند چرا که در عصر ایشان رفتارهای ناپسند در سطح حکومت و مردم بسیار دیده می شد. امروز نیز جامعه ما به کظم غیظ و بردباری امام بسیار نیاز دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: بردباری هرگز به معنای عقب نشینی و کوتاهی در انجام وظیفه نیستغ امام کاظم(ع) در عین فروخوردن خشم وبردباری در برابر رفتارهای جاهلانه، در امر به معروف و نهی از منکر هم کوتاه نمی آمدند. امروز اکثریت جامعه یا این اصل را رها کرده اند و بدان توجهی ندارند و یا به شکل افراطی ان را اجرا می کنند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با تأکید بر ضرورت بهره گیری از هنر و شناخت و معرفت نسبت به مصادیق معروف و منکر ابراز داشت: اگر جامعه اسلامی به پیروی از اولیا و ائمه اطهار(ع) به این وظیفه الهی در برخورد با منکر عمل کرده و بی تفاوت نباشد شاهد تحول بسیار بزرگ فرهنگی خواهیم بود و بسیاری از کژی ها و انحرافات جامعه اصلاح خواهد شد.

وی با اشاره به نامه 31 نهج البلاغه تصریح کرد: امیرمؤمنان علی(ع) می فرمایند« وامر بالمعروف تکن من اهله..» یعنی آمر به معروف خودش هم هدایت شده و جزو اهل معروف قرار می گیرد همچنین نهی کننده از منکر خود از منکرات بازداشته می شود لذا نباید از کنار گناه و بی حرمتی ها به راحتی گذشت. آنها که اهل حلم و شایسته امربه معروف و نهی ازمنکرند باید در این عرصه وارد شوند.

نماینده ولی فقیه در انجمن های اسلامی در ادامه به شرایط فرهنگی سیاسی زمان امام هفتم اشاره کرد و گفت: دوره امامت ایشان از حساس ترین و سرنوشت سازترین مقاطع دوران امامت است. چرا که با روی کارآمدن دو سلطان مقتدر عباسی همزمان شده و فضا به گونه ای است که حکام ستمگر فرصت یافته اند به طور متمرکز علیه امام فعالیت کنند. عباسی ها از نظر سیاسی سیطره کامل بر اوضاع داشته و مخالفان را شدیدا سرکوب می کنند، درآمدهای بسیار بالای اقتصادی دارند و فرصتی ویژه برای برنامه ریزی در برابر امام به طوری که از راه های مختلف از گماردن جاسوس گرفته تا حمایت از رجال مخالف اهل بیت(ع)، ایجاد اختلاف میان شیعیان و بسترسازی تولید فرقه های جدید سعی در محدود کردن امام دارند.

وی با اشاره به رویارویی دقیق و باکیاست امام کاظم(ع) با خلفای جور ادامه داد: در چنین شرایطی مواجهه فرهنگی امام با دشمن به اوج خود می رسد؛ از یک سو جنبش دقیق نرم افزاری با حرکت امام صادق(ع) به اوج خود رسیده و از یک سو نهضت ترجمه از زبان ها و نحله های مختلف اغاز شده و فضای ذهنی جامعه انباشته از تعارضات است اما نخستین اقدام امام در مواجهه با این شرایط، ادامه درس پدر بزرگوارشان و تربیت شاگردان بود و چنان خط اسلام ناب را سازماندهی کرد که در برابر این اندیشه های انحرافی خاکریز نفوذناپذیری ایجاد شد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری ابراز داشت: امام با درایت و سختکوشی که داشتند موفق شدند بستری فراهم کنند که فرزند ایشان امام رضا(ع) اندیشه های ناب اسلامی را در عرصه بین الملل آن زمان مطرح کنند.

رییس سابق سازمان ملی جوانان ادامه داد: شرایط کنونی ما برای حرکت علمی فرهنگی از ان زمان آماده تر است؛ از این رو نباید از تولید علم کوتاهی کرد و فرصت را از دست داد؛ مومنین باید آرایش سازماندهی شده فکری فرهنگی به خود گیرند این پیام امام کاظم(ع) برای زمان ماست.

وی گفت: امام هفتم(ع) می فرمایند آنان که ریسمان ولایت را رها نکرده و بر برائت از دشمن پافشاری دارند از ما هستند و ما از ان ها هستیم و ان ها را به عنوان پیروان خود می پسندیم . بنابراین در روزگار فعلی که صف آرایی دشمنان در مقابل ولایت را شاهد هستیم باید به این مهم توجه داشته باشیم.

حجت الاسلام حاج علی اکبری، حضور مرقد مطهر امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، شاه چراغ و.... در ایران را از برکات نور وجود امام کاظم(ع) دانست و افزود: به تأسی از این امام همام در سخت ترین شرایط باید با برنامه وتدبر پیش رفت. با ظرفیتی که جمهوری اسلامی دارد می توان گفت روزهای خوبی جهت پیشبرد مقاصد خود و اشاعه اندیشه های ناب اسلامی داریم./930/پ201/س
ارسال نظرات