۰۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۹۶۱۵۱
حجت الاسلام والمسلمین بطحایی:

رمز ماندگاری مفاتیح الجنان نیت پاک شیخ عباس قمی بود

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: رمز ماندگاری نام و اثر مرحوم شیخ عباس قمی، پاکی نیت و منها کردن خود و مطرح کردن خدای متعال و مکتب اهل بیت(ع) است.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحایی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به سالروز ارتحال شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان، وی را یکی از چهره‌های برجسته علمی، معنوی و عرفانی تشیع به ویژه در ایران و بالاخص در قم دانست.

وی در ادامه به ماندگاری اثر مفاتیح الجنان اشاره کرد و افزود: کتاب پرفروغ و پرمعنای مفاتیح الجنان یعنی کلیدهای بهشت که اکنون در تمام خانه‌های مسلمانان و بالاخص شیعیان در کنار قرآن کریم یافت می‌شود.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: صاحب تألیفات بسیاری در این عرصه ظهور پیدا کرده‌اند، اما کمتر اثری را می‌بینیم که همچون اثر ماندگار شیخ عباس قمی، در خانه‌ها وارد شود و مورد توجه و دسترس نه تنها مسلمانان ایران بلکه تمام مسلمانان در کشورهای مختلف که رنگ تعصب به خود نگرفته‌اند، قرار گیرد.

وی به بررسی علل مشهوریت مرحوم شیخ عباس قمی و دلایل نشر فراگیر، سراسری و دلنشین اثر گرانقدر آن مرحوم پرداخت و با بیان این‌که کمتر کسی است که با نام ایشان آشنا نباشد، اظهار داشت: وی مرد مخلص و پرکاری بود و حتی هزینه غذا و مسافرخانه میهمانانش را هم پرداخت می‌کرد تا بتواند از وقتش به بهترین شکل استفاده کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی یادآور شد: تعریف از شیخ عباس قمی دلیل بر آن نیست که دیگران فاقد چنین علتی بودند، اما باید توجه داشت که شیخ عباس قمی از یک اخلاص فوق‌العاده‌ای برخوردار بود و این سنت الهی است که مؤمنان به خدا و کسانی که به فرستاده‌های خدا، مبدأ و معاد باور دارند و کارهای نیک انجام می‌دهند، عزیز می‌گردند و کارشان پایدار و ماندگار می‌شود.

وی با بیان این‌که مرحوم شیخ عباس قمی مردی مؤمن، پاک و مخلص بود و در کارهایش واقعاً اخلاص الهی را مورد توجه قرار داد، تصریح کرد: شیخ عباس قمی اهل ریا، شهرت و دنبال درآمد نبود؛ بلکه تواضع و فروتنی سر تا سر وجود این مرد بزرگوار را فرا گرفته بود.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که اگر دچار خودنمایی و ریا شویم، نه از خودمان نامی برجای می‌ماند و نه از اثرمان، ابراز داشت: هرکسی که در رابطه با خدا، خود را منها و خدا را مطرح کند، نام و اثرش مانند مرحوم شیخ عباس قمی ماندگار می‌شود؛ در واقع رمز ماندگاری نام و اثر مرحوم شیخ عباس قمی، پاکی نیت و منها کردن خود و مطرح کردن خدای متعال و مکتب اهل بیت(ع) است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود رویکرد مردم را به ادعیه و زیارت ناشی از نیاز دانست و با بیان این‌که بشر، موجود بسیار ضعیف و فقیر است که دائماً به دنبال راه نجات از گرفتاری‌ها و مشکلات می‌گردد، تنهاترین راه‌حل برای رفع گرفتاری‌ها را دعا معرفی کرد و گفت:‌ دعا اسلحه مؤمن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی به شبهاتی که درباره برآورده نشدن دعا در جوامع مسلمانان القا می‌شود، اشاره کرد و ادامه داد: دعا را نباید به عنوان یک وسیله در نظر بگیریم؛ اگرچه قرآن می‌فرماید «ادعونی استجب لکم»، اما باید دانست که آنچه خداوند متعال می‌فرماید دروغ نیست؛ بلکه مقدمه‌ای دارد که باید آن را به درستی انجام داد.

وی برخی گناهان را سبب حبس دعا دانست و با بیان این‌که گناهان نمی‌گذراند دعا بر دل جاری شود، اذعان داشت: کسی که از ته دل و مخلصانه دعا نمی‌کند به سبب آن است که امیدش به خداوند متعال نیست و تنها دعا لقلقه زبانش شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه از لقمه حرام به عنوان عامل دیگری که سبب برآورده نشدن دعاها می‌شود، نام برد با بیان این‌که دعا بهترین وسیله برای نجات مؤمن است، گفت: کسی که اندیشه‌اش سالم نیست و با فکر غصبی و روحیه‌ای که از مال دیگران در بدن خود دارد دست به دعا برمی‌دارد، باید بداند که هرگز به خواسته‌اش نمی‌رسد.

وی همچنین یکی دیگر از عواملی که مانع قبولی دعا می‌شود را تأخیر نماز اول وقت دانست و با بیان این‌که تنها راه زندگی زیبا، بندگی است، گفت: از ابتدا ضعیف،‌ فقیر و ناتوان به دنیا آمده‌ایم؛ هیچ‌کس بدون بندگی نمی‌تواند زندگی کند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات