۰۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۹۶۶۲۷
یک کارشناس حوزوی:

نظام آموزشی ما باید متحول شود

خبرگزاری رساـ مسؤول موسسه فرهنگی تربیتی توحید با بیان این که باید نظام آموزشی ما باید متحول شود، اظهار داشت: متاسفانه ما در سیستم آموزشی کشور بر مبنای تعلیم و تربیت اسلامی حرکت نکرده و قدم برنداشته ایم.
همايش علمي، نشست علمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا فرهادیان،مسؤول موسسه فرهنگی تربیتی توحید، شامگاه چهارشنبه در نشست علمی ارزشیابی توصیفی؛ گامی به سوی تحول در نظام آموزشی» در سالن اجتماعات انجمن های علمی حوزه علمیه گفت: ما باید از ابزار و وسایلی در سنجش استفاده کنیم که بتوانیم علاوه بر سنجش سطح شناخت و دانستی های فرد، درک و فهم و تعقل او را هم بسنجیم.

وی اضافه کرد: امروز دانشگاه و حوزه ما با همین روش نمره ای اداره می شود و ما از ارزشهای متعالی قرآنی و فرهنگ اسلامی بازمانده و جا مانده ایم.

حجت الاسلام فرهادیان ادامه داد: در نظام آموزشی که تنها گوش کردن را فضیلت برای دانش آموز می داند و معلم فقط گوینده است نمی توان انسان مستقل و اندیشمندی تربیت کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از ناهماهنگی ها میان فکر و عمل ناشی از اشکالات نظام آموزشی است تصریح کرد: از جهت شیوه های آموزشی بر مبنای تعلیم و تربیت اسلامی حرکت نکرده و قدم برنداشته ایم.

وی اضافه کرد: این در حالی است که تلاش همه توصیه های دینی ما بر این است که دانش آموزان ما به آنچه یادمی گیرند عمل کنند.

مسؤول موسسه فرهنگی تربیتی توحید با بیان اینکه ما باید طوری دانش آموزان را آموزش دهیم که به آنچه یادمی گیرند عمل کنیم ابرازداشت: یادگیری یک فرایند است که در اثر تکامل و تجربه متربی و دانش آموز و تعامل با محیط و اطرافیان موجب سازمان بندی منطقی فکری او می شود.

وی با بیان اینکه چنین شیوه ای می تواند پاسخگوی مبانی تعلیم و تربیت اسلامی باشد تصریح کرد: سیستم آموزشی نباید به گونه ای باشد که دانش آموز را منفعل تربیت کند بلکه باید دانش آموز فعال تربیت کند.

حجت الاسلام فرهادی اظهارداشت: امروز وضعیت نظام آموزشی ما با یک وضعیت نامتعادلی روبه روست و دانشآموزان انگیزه لازم را ندارند و اگر مدرسه می روند بیش از آنکه شوق و شور تحصیل داشته باشند به علت خواست پدر و مادر به مدرسه می روند.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر لزوم ایجاد تحول در نظام آموزشی تاکیدکرد: نظام آموزشی ما باید متحول شود و تحول آن باید ساختاری باشد که مهمترین آن پذیرش نیروی انسانی است.

این کارشناس حوزوی تاکیدکرد: در کشورهای پیشرفته به لحاظ آموزشی، بهترین استعدادها جذب معلمی و نظام آموزشی می شوند در حالی که در کشور ما ابتدا رتبه های برتر به رشته های دیگر می روند و افراد بازمانده به معلمی و نظام آموزشی جذب می شوند./ 925/پ202/ص
ارسال نظرات