۲۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۹۷۸۴۴
آیت‌الله کعبی:

تئوری انقلاب اسلامی از دل فقه شیعه متبلور شده است

خبرگزاری رسا ـ عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که تعامل هرچه بیشتر مرجعیت با ولایت سبب تقویت ولایت فقیه می‌شود، گفت: ولی فقیه ریاست حکومت و دولت را برعهده دارد، در امورات سیاسی و اجتماعی حجت شرعی است و برائت ذمه از طریق ولی فقیه حاصل می‌شود.
آيت الله عباس كعبي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله عباس کعبی، عضو خبرگان رهبری، پیش از ظهر امروز در همایش ولایت و فقاهت از نهضت تنباکو تا انقلاب اسلامی با اشاره به سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: امروز عزت اسلام و مسلمانان به واسطه انقلاب اسلامی و نهضت امام راحل رقم خورده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی بر پایه فقه اهل بیت‌(ع) و نظریه امامت الاهی و تداوم نظریه امامت در عصر غیبت به عنوان نظریه ولایت فقیه بنیان نهاده شد؛ از این‌رو پیشینه تئوریک آن از لحاظ فقهی و کلامی بسیار طولانی است.

این عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که تئوری انقلاب از دل بافت فقه شیعه متبلور می‌شود و فقه شیعه فقه انقلاب‌ساز است، به مواضع سیاسی اجتماعی فقها، نقش مؤثر آنان و نظریات فقهی در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: فقه دفاع از عزت اسلام، مسلمین و حضور در صحنه است.

وی با بیان این‌که حکومت از لحاظ تئوری حق ائمه اطهار‌(ع) بود، اما در عمل این فعل محقق نشد و در زمان غیبت کبری هم با روی کار آمدن حکام جائر، فقها نتوانستند حکومتی تشکیل دهند، افزود: این‌که فقها حکومتی تشکیل ندادند به معنای عدم اعتقاد به تشکیل حکومت نبود.

آیت‌الله کعبی تصریح کرد: فقها از لحاظ تئوریک معتقد به تشکیل حکومت بودند و تئوری تشکیل حکومت و نظریه ولایت فقیه در متن فقه شیعه از زمان شیخ مفید تاکنون وجود داشته، اما شرایط تشکیل حکومت محقق نبوده است؛ بنابراین نظریه ولایت فقیه را امام‌(ره) ابداع نکرده‌اند، بلکه آن را تحقق بخشیده‌اند.

وی با اشاره به نقش تعاملی روحانیت و علما در دوران غیبت کبری و پیش از انقلاب اسلامی با حکومت‌ها، تحریم حکومت‌ها و مبارزه منفی با آن، همکاری با حکومت‌ها در چارچوب مصالح عمومی و اجرای احکام شرعی، تأثیر سازنده و مثبت بر حکومت‌ها و تشکیل دولت در دولت و به انزوا کشاندن حکومت‌ها را از جمله این نقش‌ها برشمرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که فقها از موضع حاکم شرع و نائب امام زمان‌(ع)، امورات شیعه و مسلمانان را رتق و فتق می‌کردند، تا روزی شرایط برای تشکیل حکومت مهیا شود، افزود: در دوران حضرت امام خمینی‌(ره) بسترهای مناسب برای این امر فراهم شد و به تدریج تئوری انقلاب، براندازی نظام جائر و شکل‌گیری حکومت شرعی از سوی فقیهی عادل طراحی شد.

وی با اشاره به تلاش‌های گسترده امام خمینی‌(ره) برای طراحی انقلاب بر مبنای فقه شیعه، اجتهادهای به روز، بایسته و نوین بر مبنای فقه شیعه، زنده کردن فقه انقلاب، مبارزه، جهاد و هدایت نهضت به عنوان یک مرجع تقلید ناظر در صحنه و جا انداختن این مطلب که از لحاظ فقهی شاه باید برود را از جمله این تلاش‌ها برشمرد.

آیت‌الله‌ کعبی خاطرنشان کرد: پس از حکم امام راحل که به مبارزات مردم حجت شرعی می‌داد، انقلاب براساس هدایت و رهبری مرجعیت شیعه مبنا پیدا کرد، روحانیت پشت سر مرجعیت شیعه به میدان آمدند و با استفاده از اندوخته و پشتوانه تئوریک فقهی مبارزات را پیش بردند.

وی با بیان این‌که مبارزه منفی و تحریم همکاری با دستگاه جائر جزو مبانی فقهی انقلاب امام خمینی‌(ره) بود و ایشان حکومت کسانی که اذن شرعی از حاکم شرع نداشتند، را حرام دانسته بودند، یادآور شد: پیش از انقلاب اسلامی فقها به عنوان مرجع متصدی امر فتوا، قضا و امور حسبیه بودند؛ اما با ورود در مرحله انقلاب و پیروزی آن، زعامت، سیاست و حکومت به دست مراجع تقلید یعنی رهبر انقلاب به عنوان مرجع حاکم افتاد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب وارد مرحله جدیدی از فقه شیعه که بر مبنای ولایت فقیه و پایه اهل بیت‌(ع) است، شدیم و اکنون نباید از لحاظ تئوریک در مرحله پیش از انقلاب زندگی کنیم؛ مرحله پس از انقلاب و تشکیل حکومت اقتضائات خاص خود را دارد که می‌طلبد بحثی را به عنوان نسبت مرجعیت و ولایت مطرح کنیم.

وی با بیان این‌که تعامل هرچه بیشتر مرجعیت با ولایت سبب تقویت ولایت فقیه می‌شود، نسبت بین ولایت و مرجعیت را نسبت بین حاکم و مفتی دانست، گفت: ولی فقیه ریاست حکومت و دولت را برعهده دارد، در امورات سیاسی و اجتماعی حجت شرعی است و برائت ذمه از طریق ولی فقیه حاصل می‌شود. /920/پ202/ع

ارسال نظرات