۱۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۹۹۶۹۴
دبیر کارگروه جریان شناسی فرهنگی معاصر:

مسلمانان در مقابل تمدن غربی به هویتی پایدار بر مبنای اسلام افتخار می کنند

خبرگزاری رسا ـ دبیر کارگروه جریان شناسی فرهنگی معاصر موسسه آموزشی امام خمینی(ره) گفت: طرح دین در فضای مدرنیته مساله‌ای است که جامعه ایرانی نزدیک به دویست سال با آن مواجه است و نگرش های روشنفکری، روشنفکری دینی و تفکر اسلامی در این راستا شکل گرفته است.
اسلام هراسي


حجت‌الاسلام مجتبی کاظمی، دبیر کارگروه جریان شناسی فرهنگی معاصر موسسه آموزشی امام خمینی(ره)، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: اگر فضای پژوهشی بخواهد بالفعل و در چارچوب علمی مطرح بگنجد باید متوجه اتفاقات جامعه باشد.

وی ادامه داد: در مطالعات اسلامی برخی از چارچوب غرب نگاه می‌کنند و برخی در سنت گرفتار شده‌اند و به تحولات انقلاب توجه ندارند.

این دانش آموخته حوزه علمیه قم بیان داشت: تاریخ به معنای زمانه را شناختن و سوال‌ها را دیدن است، اگر کسی نگاه دقیق علمی داشته باشد فقه و اصول را در فضای انقلاب می‌بیند و به کارکردهای آن می‌پردازد.

لزوم توجه به آینده در مطالعات دینی

وی اظهار داشت: آینده‌نگری در کنار تاریخ از لازمه‌های پژوهش‌گری است، انقلاب اسلامی افق آینده را روشن و مهدویت را به عنوان آینده تاریخ معرفی کرده است.

حجت الاسلام کاظمی گفت: انقلاب اسلامی آینده را تعریف و ترسیم و در دسترس فکر ما قرار می‌دهد و امکان تفکر و حریت اندیشه را درباره آینده امکان‌پذیر می‌سازد.

وی گفت: اگر حوزه علمیه می خواهد به تکاپو برسد باید در قالب انقلاب اسلامی به بحث و پژوهش و تولید علم بپردازد و توجه به زمان را در پژوهش مد نظر داشته باشد.

این محقق علوم اسلامی گفت: البته ما تفکر تاریخ‌مند را قبول نداریم، اما باید شرایط زمانی را درک کرد، همچون شیخ انصاری(ره) و امام خمینی (ره) که یک تاریخ جدید در اندیشه دینی و فقهی ما است، اگر به تفکر انقلاب توجه نکنیم نمی‌توان پژوهش صحیح و مقبولی ارائه داد.

گونه‌های مختلف تولید علوم اسلامی

وی اظهار داشت: طرح دین در فضای مدرنیته مساله‌ای است که جامعه ایرانی نزدیک به دویست سال با آن مواجه است و نگرش های متفاوتی چون روشنفکری، روشنفکری دینی و تفکر اسلامی در آن شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام کاظمی گفت: در فضای حوزه علمیه قم امروز موسسه امام خمینی(ره) بر این مبنا استوار است که غرب قابل اقتباس است و علوم غربی دارای پیش فرض هایی است که اگر کنار گذاشته شود، می توانیم با آن تعامل داشته باشیم.

وی ادامه داد: فرهنگستان علوم اسلامی نهادی است که تعامل با علوم غربی را غیر ممکن می داند و می گوید این علوم در بستری غربی شکل گرفته و ایجاد شده است و نمی توان از آن بهره جست.

این محقق علوم اسلامی، گفت: اندیشه روشنفکری دینی هم اگرچه آغازش در حوزه علمیه نبود اما بعدها به حوزه های علمیه هم نفوذ پیدا کرد و طرفدارانی جذب کرد.

تحولات چهان اسلام نتیجه بیداری اسلامی است

وی با اشاره به تحولات جهان اسلام گفت: امروز بیداری اسلامی در کشورهای غربی بیش از هر روز بروز و ظهور پیدا کرده است و امروز مسلمانان در مقابل تمدن غربی که خود را تمدن نهایی بشر معرفی می کرد، به هویتی پایدار بر مبنای اسلام تاکید و افتخار می‌کند و این ها آثار انقلابی است که امام خمینی (ره) بر اساس تفکر شیعی بنیان گذاشت و باید از ظرفیت های موجود به خوبی استفاده کرد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات