۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۱۰۰۱۰۲

حوزه علمیه مازندران در سالی که گذشت

خبرگزاری رسا ـ حوزه علمیه مازندران در یک سال اخیر دستخوش رویدادهای تلخ و شیرینی بود که در آخرین روزهای سال همت مضاعف و کار مضاعف و در پیش بودن سال جدید به گوشه ای این اتفاقات می پردازیم.
حوزه علميه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حوزه علمیه مازندران در طول یک سال اخیر دستخوش تغییرات و رویدادهای تلخ و شیرین خاصی بوده که یادآوری هر یک از آن رخدادها برای مخاطبان گرامی خالی از لطف نیست.

آغاز عملیات اجرایی نخستین مؤسسه آموزش عالی حوزوی درآمل

حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل که به جد می توان گفت یکی از افتخارات حوزه علمیه به شمار می رود تحت اشراف حضرت آیت الله جوادی آملی چند سالی است که فعالیت علمی خود آغاز کرده و در جهشی خیره کننده موفق شد سال گذشته مجوز فعالیت نخستین مؤوسسه آموزش عالی حوزوی کشور را از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم اخذ کند و نیز در برخی رشته ها نظیر کلام طلبه پذیرش و فعالیت علمی خود را نیز آغازکرده است. عملیاتی اجرایی ساخت نخستین مؤوسسه آموزش عالی حوزوی 18 فروروین امسال با پیام حضرت آیت الله جوادی آملی در آمل آغاز شد.

بر اساس گفته های حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری‌(ع) آمل نخستین مؤ‌سسه آموزش عالی حوزوی کشور در آمل عالی با هدف ارتقای سطح علمی و آموزشی استان، تأمین نیازهای دینی در حوزه های مختلف برای مراکز متعدد، ایجاد فضای علمی، آموزشی و پژوهشی برای نخبگان حوزوی استان و نیز ایجاد اشتیاق در بین جوانان منطقه و توجه به حوزه‌های علمیه با توجه موقعیت علمی و اعطای مدرک راه‌اندازی شده است.

وی با بیان این که این مؤ‌سسه آموزش عالی در نخستین گام با پذیرش 25 نفر از طلبه‌های سطح شش و هفت در رشته علم کلام در مقطع کارشناسی فعالیت‌های آموزشی خود را در سطح عالی آغاز کرد، تصریح کرد: در آزمون ورودی رشته کلام اسلامی 43 نفر داوطلب شرکت کردند.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری‌(ع) آمل ادامه داد: مؤ‌سسه آموزش عالی حوزوی امام حسن عسکری‌(ع) آمل همچنین در نظر دارد در رشته‌های مختلف علوم اسلامی در رشته‌های تفسیر، فقه، فلسفه و دیگر رشته‌های مرتبط در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا با پذیرش علاقه‌مندان، فعالیت‌های خود را گسترش دهد.

عملیات اجرایی مؤ‌سسه آموزش عالی حوزوی آمل در زمینی به مساحت حدود پنج هزار متر مربع و با زیربنای سه هزار و 500 متر مربع که در سه طبقه ساخته شده است در کمتر از یک سال عملیات اجرایی آن به پایان رسیده و قرار است 25 اسفند با حضور آیت الله مقتدایی در آمل افتتاح و به بهره برداری برسد.


برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی مازندران در قم

مسؤولان دینی و فرهنگی مازندران در اقدامی ماندگار و برای نخستین بار جلسه شورای فرهنگ عمومی استان را چهارم اردیبهشت ما امسال در محضر حضرت آیت الله جوادی آملی درقم تشکیل دادند و از بیانات این مرجع تقلید در جهت تقویت و گسترش مسائل دینی و فرهنگی استان بهره لازم را بردند و همچنین با آیت الله کریمی از اساتید حوزه علمیه قم و از علمای مازندرانی مقیم قم دیدار و گفت و گو کردند.



تحقق وعده های مرکزمدیریت و راه اندازی مدیریت استانی

بالاخره  وعده چندین ساله مسؤولان مرکز مدیریت حوزه علمیه قم تحقق یافت و مدیریت استانی حوزه علمیه مازندران در میان برخی مخالفت ها در ساری راه اندازی شد و حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، ازشخصیت های موجه حوزوی از سوی آیت الله مقتدایی  مدیر حوزه های علمیه مازندران شد.


استقرار مدیریت استانی حوزه علمیه مازندران در مرکز استان

راه اندازی مدیریت استانی حوزه علمیه مازندران در مرکز استان در حالی صورت گرفت که برخی شخصیت های حوزوی استان این شهر را فاقد جایگاه حوزوی در استان می دانستند و خواستار راه اندازی این مرکز در شهری دیگری بودند که با حمایت های آیات نظری و طبرسی و دیگر حوزویان مدیریت استانی حوزه علمیه مازندران در ساری متمرکز شد.

پذیرش حجت الاسلام طاهری برای سکانداری کشتی پرتلاطم

حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری که مورد حمایت علمای استان نیز است از سوی مدیر حوزه های علمیه کشور  نماینده مرکز مدیریت در مازندران و مدیر استانی حوزه های علمیه منصوب شد و سکانداری این کشتی پرتلاطم را عهده دارد.

مراسم معارفه مدیرحوزه های علمیه مازندران نیز 21 تیر ماه امسال با حضور آیت الله طبرسی، نماینده ولی فقیه درمازندران، حجت الاسلام عبدالکریم فرحانی، معاون امور مدارس و مرکز مدیریت حوزه های علمیه، نمایندگان مازندران در مجلس خبرگان و جمعی از طلاب و روحانیان استان در ساری برگزار شد.

وعده های مدیر حوزه های علمیه مازندران چند روز قبل از معارفه

حجت الاسلام طاهری که چند روز قبل از برگزاری مراسم معارفه خود با خبرگزاری رسا گفت و گو کرده بود به اعلام بخشی از برنامه های شاخص خود برای ایجاد تحرک و پویایی درمدارس علمیه مازندران اشاره کرد که به بخشی از این وعده ها که در روز معارفه نیز بیان شد می پردازیم.

وی تقویت سیستم آموزشی مدارس علمیه مازندران را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود اعلام کرد و گفت: با توجه به این که مازندران از نظر تعداد مدارس علمیه و طلاب یکی از استان های برتر کشور محسوب می شود؛ اما از سطح آموزشی مناسبی برخوردار نیست که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های نمایندگی مرکز مدیریت در استان ساماندهی و تقویت سیستم آموزشی در این استان است.

حجت الاسلام طاهری ادامه داد: نظارت بر تدریس، انتخاب استادان برتر و نیز جایگزینی امتحان هفته‌ای به جای امتحان ترمی از مهمترین برنامه های مرکز در این بخش است.

نماینده مرکز مدیریت حوزه علمیه قم درمازندران، تقویت مسأله تهذیب و اخلاق در مدارس علمیه را یکی دیگر از برنامه های خود در استان اعلام کرد و بیان داشت: جایگاه پرورش مسائل اخلاقی در حوزه های علمیه استان باید مشخص شود که دربرنامه های جدید این موضوع را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

حجت الاسلام طاهری با بیان این‌که بزرگ‌ترین شخصیت‌های اخلاقی پرورش یافتگان حوزه‌های علمیه هستند، گفت: به همین منظور از برنامه‌های مهم نمایندگی مرکز مدیریت در استان تقویت مسأله تهذیب در مدارس علمیه با بهره‌گیری از استادان باتجربه‌و نیز راه‌اندازی معاونت تهذیب در مدارس است.

وی، توسعه و گسترس برنامه های فرهنگی و فوق برنامه را سومین دستورکار خود برای ساماندهی و علمیه مدارس علمیه مازندران عنوان کرد و بیان داشت: این فعالیت ها باید در کنار برنامه های علمی و آموزشی حوزه های علمیه تقویت شود.

نماینده مرکزمدیریت حوزه علمیه قم در مازندران با اشاره به این‌که برخی طلاب پس از گذرداندن پایه ششم هنوز با علم کلام جدید بیگانه هستند و حتی با کلام قدیم نیزآشنایی کامل ندارند، تصریح کرد: یکی برنامه های ما تقویت علم کلام با برگزاری کلاس های مناسب در میان طلاب حوزه های علمیه استان است.

حجت الاسلام طاهری تشکیل کارگروه های دشمن شناسی در مسأله وهابیت، بهائیت، مسیحیت، شیطان پرستی و عرفان های نو ظهور در مدارس علمیه را از دیگر برنامه های خود در نمایندگی مرکز مدیریت درمازندران اعلام کرد و ادامه داد: طلاب حوزه های علمیه باید در آغاز خود با این گونه عرفان ها و فرقه های نو ظهور و انحرافی آشنا شوند و در ادامه برای تبلیغ به جامعه اعزام شوند.

وی، الگوشناسی پیرامون زندگی پیامبران، ائمه اطهار، بزرگان دین وعلمای بزرگ از دیگر برنامه های در دستور کار خود دانست و ادامه داد: شناخت طلاب حوزه های علمیه با این بزرگان الگوهای مناسبی هستند که در کنر فوق برنامه های فرهنگی اجرایی خواهد شد.

حجت لاسلام طاهری با اشاره به وجو موقوفات متعدد حوزه های علمیه در مازندران، احیای این موقوفات را ششمین برنامه کاری خود در استان اعلام‌و خاطرنشان کرد: متأسفانه این موقوفات درحال حاضر به طور مناسب در اختیار حوزه های علمیه قرار نمی گیرد وتنها افرادی خاص ازآن بهره می برند.

نماینده مرکزمدیریت درمازندران برقراری ارتباط وتعاملی منطقی با مدارس علمیه دیگر استان های کشور را هفتمین برنامه خود در استان عنوان کرد وبیان داشت: برقراری یک تعامل منطقی میان مدارس علمیه مازندران با دیگر استان های کشور در انتقال تجربیات ونیز فرهنگ های دینی و فرهنگی بسیار حائز اهمیت است که آن را دنبال می کنیم.

حجت الاسلام طاهری همچنین با اشاره به فعالیت دو مرکز تخصصی حوزوی در شهرهای بابل و آمل گفت: مؤوسسه آموزش عالی حوزوی شهرستان آمل وابسته به مدرسه علمیه امام حسن عسکری (ع) که تحت اشرافیت حضرت آیت الله جوادی آملی فعالیت می کند و نیز مرکز تخصصی شهرستان بابل تنها دو مجموعه تخصصی حوزوی در مازندران هستند.

وی از راه اندازی شش مرکزتخصصی حوزوی طی سه سال آینده در شهرهای مختلف استان خبرداد و افزود: این واحد های تخصصی در رشته های تبلیغ، تفسیر، حدیث و نهج البلاغه خواهند بود.

نماینده مرکز مدیریت حوزه علمیه قم درمازندران در ادامه با اشاره به در حال ساخت بودن حوزه علمیه امام علی (ع) ساری که زیر نظرآیت الله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران عملیات اجرایی آن ادامه دارد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه های ما بهره گیری از این مجموعه عظیم جهت راه اندازی مجتمع آموزش سطح عالی در مرکز استان است.

تشکیل شورای استانی حوزه علمیه مازندران و نخستین گام برای تحول

در نخستین گام پس از راه اندازی مرکز مدیریت حوزه علمیه درمازندران آیت الله نور الله طبرسی، نماینده ولی فقیه درمازندران طی حکمی ازسوی مدیرحوزه های علمیه کشور رییس شورای عالی استانی حوزه علمیه در مازندران شد و این شورا درنخستین جلسه خود دیگر اعضای خود را شناخت که علاوه آیت الله طبرسی، حجت الاسلام و المسلمین سید صابر جباری، حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی، حجت الاسلام جلالی، حجت الاسلام مشایخ به عنوان اعضای این شورا منصوب شدند.


ارتحال آیت الله صالحی، مسؤول حوزه علمیه سعادتیه ساری

درمیان همه اتفاقات میمون و شیرین برای حوزه علمیه مازندران، ارتحال ناگهانی آیت الله سید موسی صالحی، مسؤول حوزه علمیه سعادتیه ساری سبب حزن و اندوه علما و طلاب حوزه های علمیه استان به ویژه مرکز مازندران شد.

آیت الله صالحی که عمر پربرکت خود را در راه تربیت طلاب و روحانیت خطه مازندران به ویژه مرکز استان سپری کرده بود در نخستین روز از مرداد گرم امسال به دیارحق تعالی شتافت. وی درطول دوران قبل از انقلاب اسلامی از جمله شخصیت های مبارز علیه رژیم منحوس پهلوی بود و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نیز در جهت تعلیم و تربیت شاگردان مکتب امام صادق(ع) زحمات فراوانی کشید.

سفر تبلیغی یک مرجع تقلید به مازندران

یکی دیگر از رویدادهای کم نظیر حوزه های علمیه و روحانیت مازندران سفر حضرت آیت الله نوری همدانی، از مراجع عظام تقلید به این استان بود که سبب شور و شعف مدارس علمیه، علما، طلاب و روحانیت استان شد.

حضرت آیت الله نوری همدانی در سفری پنج روزه به مازندران 15 مرداد امسال وارد استان شد و برنامه های رسمی خود را از 16 مرداد با حضور در گلزار شهدای مرکز استان آغاز کرد.

این مرجع تقلید دراین سفر پنج روزه در شهرهای ساری، بابل و تنکابن حضور یافت که شرکت در گردهمایی بزرگ علما و روحانیان استان در ساری، دیدار با خانواده دو شهید در مرکزاستان، دیدار با آیات نظری و طبرسی از علمای مازندران، دیدار با خانواده های شهدا و ایثارگران، سخنرانی در جمع مدیران استان و همچنین دیدار جداگانه با اقشار مختلف مردم درساری از جمله مهم ترین برنامه های حضرت آیت الله نوری همدانی در مرکزاستان بود.

حضرت آیت الله نوری همدانی درادامه برنامه های سفر تبلیغی خود به شهر بابل رفت و درآنجا نیز با اقشار مختلف مردم نیز دیداری جداگانه داشت. آخرین مقصد این مرجع تقلید شهرستان تنکابن و شرکت در گردهمایی علما و روحانیان غرب استان و سخنرانی دریادواره شهدای این شهر بود.

برگزاری نخستین کنگره ملی فقه و مسائل مستحدثه با پیام دو مرجع تقلید درساری

نخستین کنگره ملی فقه و مسائل مستحدثه با پیام حضرات آیات مکارم شیرازی و سبحانی سیزدهم آبان ماه امسال به میزبانی دانشگاه پیام نور مازندران در ساری برگزار شد.

این کنگره که برای نخستین بار به میزبانی دانشگاه پیام نور به مدت دو روز درساری برگزار شده بود، علیرغم اهمیت موضوع همایش اما از کیفیت مناسبی برخوردار نبود و انتقادهایی را نیزمتوجه متولیان برگزاری این همایش کرد. 150 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که از این میان 20 مقاله به صورت سخنرانی و 40 مقاله هم جهت انتشار، انتخاب شد.


برگزاری نخستین کنگره ملی آیت الله صالحی مازندرانی

نخستین نخستین کنگره ملی شخصیت شناسی آیت الله صالحی مازندرانی، از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و از علمای بنام مازندرانی بیستم آبان ماه امسال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه برگزار شد.

این کنگره ملی با حضور شخصیت های حوزوی ودانشگاهی به مدت یک روز درمحل تولد آیت الله صالحی مازندرانی برگزار شد که در آن از تمبر شخصی آیت الله صالحی مازندرانی نیز با حضور نمایندگان ولی فقیه در مازندران و سیستاو بلوچستان و استاندار مازندران رونمایی شد.


حزن و اندوهی دیگر برای حوزه های علمیه مازندران

هنوز غم و اندوه از دست دادن آیت الله صالحی ازذهن و قلب حوزویان مازندرانی پاک نشده بود که ضایعه ای دیگر فضای حوزه های علمیه استان را با غم و اندوه همراه کرد و این بار در واقعه ای جانگداز و ناگهانی حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد ایازی، تنها یادگار آیت الله ایازی(ره) و مسؤول حوزه علمیه رستمکلا بهشهر نیز از میان جامعه روحانیت استان به سوی دنیای ابدی رخت بست.

این روحانی وارسته که ازمفاخرحوزه های علمیه مازندران بود در 15 دی امسال بر اثر بیماری در بیمارستانی در تهران به دیارحق تعالی شتافت و علما و روحانیت استان مازندران را داغدار کرد. حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد ایازی، تنها یادگار آیت الله ایازی، از علمای بنام استان مازندران بود که بعد از فوت پدر بزرگوارشان نه سال مسؤولیت اداره حوزه علمیه رستمکلا را عهده دار بود.

تدفین شهید گمنام درحوزه علمیه قائمشهر

همزمان با سالروز اربعین حسینی و در اقدامی ماندگار، پیکر شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس در حوزه علمیه امام صادق(ع) شهرستان قائمشهر به خاک سپرده شد تا طلاب این حوزه بتوانند از روح معنوی و قدسی این شهید بزرگوار بهره ببرند.

حوزه علمیه امام صادق(ع) روستای کوتنای قائمشهر که 53 طلبه وروحانی خود را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده بود در یک اقدام شایسته در اربعین شهادت امام حسین(ع) میزبان یکی از فرزندان این مرزوبوم بود.


/950/502/ح

ارسال نظرات