۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۱۰۵۰۷۳
آیت الله علم الهدی:

مسؤولانی که با بدحجابی مقابله نکنند، منکر هستند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که مسؤولانی که با پدیده بدحجابی مقابله نکنند،‌منکر هستند، ‌اظهار داشت: حضور زن در جامعه باید آمیخته با صیانت باشد و با شخصیتی انسانی و وارسته در محیط اجتماع حضور پیدا کند.
آْيت الله سيد احمد علم الهدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس، ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه در جمع هزاران نفر از زائران و مجاوران حرم رضوی که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به هفته شکرگزاری خادمان حضرت رضا(ع)، گفت: خدمت خدام حرم امام علی ابن موسی الرضا(ع) خدمتی خالصانه و بسیار ارزشمند است و ضرورت دارد که امروز از این خدمت و مدیریت آن تقدیر شود.

وی خاطرنشان کرد: در همه مراکز حرم مطهر امام هشتم(ع)، خدمت آمیخته با یک ارزش است و در رأس این خدمت رسانی، از تولیت عظمای آستان قدس رضوی، که مردی عالم و فقیهی برجسته است، تا افراد سطوح پایین تر در تمامی رده ها ازمدیریتی نظام مند بهره می برند و این امر ارزش والایی دارد.

این استاد حوزه علمیه مشهد، ضمن تقدیر از مسؤولان و دست اندرکاران حرم مطهر رضوی، ابراز داشت: این خدمتگذاران در تمامی ایام سال به زائران حرم ملکوتی ثامن الحجج(ع) خدمت می کنند و مسأله ای که باعث شده این افراد در کارهایشان موفق شوند عشق به ولایت و ائمه اطهار(ع) است.

وی ادامه داد: اگر به نوع خدمت رسانی خدام بیت الله الحرام و یا مسجد النبی(ص) نگاه کنیم در می یابیم که افزون بر سابقه طولانی آن ها در خدمت رسانی و بهره مندی از امکانات بسیار وسیع و گسترده، موفقیت چشم گیری در خدمت رسانی نداشته اند، و این امر بدین جهت است که آن ها از عشق و علاقه به ولایت اهل بیت(ع) بی بهره اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، همچنین عنوان کرد: زائران نیز باید در هنگام تشرف و زیارت حرم مطهر این امام رئوف آداب زیارت را رعایت کنند و از پوشیدن لباس های نا مناسب خودداری نمایند، زیرا حفظ ادب زیارت امری لازم و ضروری است.

آیت الله علم الهدی، در بخش دیگری از سخنانش به ایام میلاد حضرت صدیقه کبری(س) اشاره کرد و با بیان اینکه جامعه اسلامی باید همواره به نقش آن حضرت توجه کند، تصریح کرد: دختر گرامی رسول خدا(ص) نماد دو واقعیت از حضور زن در عرصه اجتماعی است.

وی اضافه کرد: خصوصیت نخست اینکه حضور زن در عرصه اجتماع و در حوزه فعالیت های سیاسی ـ اجتماعی هنگامی اتفاق می افتد که حضور مرد و تلاش مردان در آن عرصه کاربرد ندارد (هرچند آن مرد علی(ع) باشد)؛ هنگامی حضرت زهرا(س) به عرصه سیاسی ورود پیدا کردند که هیچ شخصیتی همانند ایشان نمی توانست نقشی کاربردی داشته باشد، بنابراین این خط مشیی برای حرکت های زنان مسلمان در عرصه سیاست است، به عبارتی زن مسلمان باید نقطه ای را به عنوان هدف برگزیند، که در آن نقطه اثر بخش باشد و هیچ مردی توانایی رسیدن به آن هدف را نداشته باشد.

عضو شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان، در خصوص ویژگی دوم گفت: حضور زن در جامعه باید آمیخته با صیانت باشد، به عبارتی حضور اجتماعی او مورد تجاوز جریان های غریزی قرار نگرفته و او نیز با شخصیت انسانی وارسته حضور پیدا کرده و شناخته شود و بنابراین نباید شخصیتی حاشیه ای پیدا کند؛ تحقق این امر تنها از طریق حجاب میسر می شود، زیرا آن چیزی که اصالت زن را حفظ می کند حجاب اسلامی است.

وی با ذکر اینکه غرب شخصیتی عروسکی نسبت به زن ایجاد کرده است، اشاره کرد: از قرون اولیه تا به امروز شخصیت زن در سه مرحله اولیه، وسطی و مدرنیته مورد تهاجم قرار گرفته است؛ نخست در قرن های اولیه شخصیت زن به عنوان برده تلقی شده و خرید و فروش می شده است و در دوران قرون وسطی زن مظهر شیطان به حساب می آمده است و نیز در دوران مدرنیته، انقلاب صنعتی و پس از آن به زن به عنوان یک نیروی کار ازان نگاه می شود.

امام جمعه مشهد، سپس به بدحجابی موجود در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: کسانی که می خواهند به صورت آزادانه (بی حجاب و یا بد حجاب) در اجتماع حضور پیدا کنند، باید بدانند که این آزادی جامعه را فاسد کرده و باعث نشر و شیوع فحشا در جامعه می شود و امروز ضرورت دارد که مسؤولان امنیت اخلاقی به مقابله با این افراد بپردازند.

وی با بیان اینکه دو نوع نهی از منکر امروز باید صورت پذیرد، تصریح کرد: نخستین افرادی که باید آن ها را نهی از منکر کرد، افراد بی حجابی هستند که به صورت روز افزون بر تعداد آن ها افزوده می شود، گروه دوم مسؤولان امنیت اخلاقی هستند که در مقابل بی حجابی سکوت می کنند، لذا خود آن ها منکر هستند؛ باید توجه کرد که دلیل اقدام نکردن آن ها چیست؟ مگر این افراد مسؤول جلوگیری از ارتکاب جرم نیستند؟ این افراد باید با کمک اقتدار نظام برای مبارزه با این افراد ورود پیدا کنند و مانع افزایش بی حجابی در جامعه شوند.

آیت الله علم الهدی متذکر شد: اگر مسؤولان مانع گسترش بی حجابی نشوند، مردم به این مسأله ورود پیدا کرده و طبیعتا عوارضی پیش خواهد آمد که کسی نمی تواند از آن ها جلوگیری کند.

گفتنی است، آیت الله علم الهدی در پایان خطبه دوم، بیانات خود را به زبان عربی برای زائران عرب زبان حرم مطهر رضوی با موضوع ویژگی های حضرت زهرا(س) و وضعیت حجاب زنان در جامعه ایراد کرد./968/پ201/ص
ارسال نظرات